Balancer fiche flightpower 4s

• Topicstarter Topicstarter fredje
  • Startdatum Startdatum
F

fredje

Guest
Hallo iedereen,

Ik heb een flightpower 4s lipo gekocht maar ik heb een graupner balancer. Bij mijn andere 3s lipo van flighpower kon ik perfect een graupner fiche aansolderen maar bij deze lipo komen er wel zeer veel draden uit de lipo. Ik weet niet welke draden aan welke ik moet solderen. Ik heb enkele foto's gemaakt hopelijk kunnen jullie mij vertellen hoe ik dit probleem kan oplossen.

Dit is een kabeltje dat ik over heb en mss kan gebruiken om te solderen, dit kabeltje is gemaakt voor 4s lipo's en past in de graupner balancer.

Hier heb ik ook nog een kabel

close-up van die kabel

Dit is de fiche van de lipo zelf. Zoals je ziet meer dan 5 kabeltjes.

Gr,
Fréderic

Helaas is er geen standaard voor deze connectors, elke fabrikant gebruikt z'n eigen systeem. Ik denk dus dat je geluk moet hebben en dat er iemand op dit forum is die zo'n zelfde systeem heeft en weet hoe het zit. Of je moet het zelf uit gaan zoeken. Met een multimeter en dunne meetpennen kan je pennetje voor pennetje na gaan meten en zo uitvogelen hoe de schakeling bij deze connector in elkaar zit.

flightpower werkt bij meer dan 3s op een vreemde manier met balancerstekkers. elke cel heeft 2 aansluitingen op de balancerstekker. De + en de -. Dit is echter overbodig want de + van cel 1 is natuurlijk hetzelfde als de - van cel2.
Je kan de gehele - meten van de balancerkabel door de spanning te meten over zwarte voedingskabel(die dikke)en dus pinnen op de balancerstekker, daarna zou de spanning moeten oplopen met ongeveer 3,7V per cel.

let op, als ik me niet vergis zijn alle overige pinnen op de stekker zwevend, dus niet verwarren met een absolute -.

Om het nog interresanter te maken is Flightpower recentelijk (einde vorig jaar) overgestapt op andere balancer-stekkers voor hun packs. Deze zouden gelijk zijn aan de Thunderpower aansluitingen.
De stekkers en draden zijn wat steviger uitgevoerd, alhoewel de afmeting
van de stekker is verminderd. Mede doordat de dubbele pen is verdwenen.
Mijn 6S packs hebben nieuwe aansluitingen, de pack's zijn voorzien van 2 balancer-stekkers van verschillend formaat.

m.vr.gr.

Rick

Back