balancer probleem met mijn turnigy accuel 6

hallo,

Ik heb een turnigy accuel 6 (van hobbycity) alleen werkt de balancer niet meer de derde cell geeft de lader correct aan de eerste 2 varieren van 0 tot 8.4 volt. maar hij balanceert dus niet meer. ik heb hem al open gehad maar niks raars gezien. heeft iemand een oplossing, of enig idee wat het zou kunnen zijn? ik hoor het graag.

Justus

op hoeveel lipos hebt je dat al getest?
en hoe meet je het uit? met een voltmeter of met zo'n displaytje?
Displaytjes van HC gaan ook kapot vrees ik...

met verschillende lipo's doet ie bij beide raar op een gegeven moment stop ie er ook mee, display is nog goed anders zouden andere dingen ook raar zijn. voltage van de lader zelf... (van het schermpje afgelezen...)

probeer eens te meten met een voltmeter... daz exacter
A mss balanceert je toestel gewoon slecht en is de balancer effectief kapot.
B mss geeft de display foute spanning weer (mr denk ik niet)

Als je erg goed in knutselen bent, kijk dan of je een plasticje kunt vinden van een 4S LiPo en schuif in de eerste vier gaatjes de draden van de 3S Lipo. Het laatste gaatje van de 4S balancersteker laat je leeg. Zo kun je kijken of het aan de connector ligt of echt iets anders is.

Of als je de 3S aanlsuit op de darvoor bedoelde aansluiting dan kun je met één meetpen in de - van de lader op de pennen van de andere balanceraansluitingen de celspanningen meten. Misschien makkelijker. ;)

hallo,

ten eerste bedankt voor de adviezen.

Alleen heb ik het met meerdere accu's geprobeerd 2s en 3s beide hetzelfde verhaal. hoe kan ik het display dan nameten dit lijkt me namenlijk oke. (accu's zijn ook oke dat is nagemeten...)

@sleurhutje kan ik niet gewoon een 2s accu in me 3s balancer doen? en dan helemaal aan de linker kant...

en ik heb helaas geen plastikje van een 4s lipo...

Justus

Laatst bewerkt:
er is een serie imax b6 laders (zelfde als nagenoeg alle b6 laders) geweest waar slechte weerstanden gemonteerd waren waarover de spanning gemeten werd.

mogelijk dat dit er nog 1 van is.

open maken weerstanden doormeten en zien of er verschil is tussen de weerstand van cel 3, en van cel 1 en 2.

wil je 100% zeker zijn zal je ze uit de print moeten verwijderen maar denk dat ze in de print wel allemaal dezelfde waarde horen te geven zou geen reden kunnen bedenken waarom dit zou verschillen aangezien het meet proces hetzelfde is.

Als je accukabel een keer sluiting heeft gemaakt op de balanceer pennen, is je balancer opgerookt, einde verhaal.
(dus de plus of min al aangesloten aan de laadkabel, andere pool van de accu contact gemaakt met de balanceerpennetjes)

Groet,
Gerben

nee spanning hoeft niet aan te staan.
liever zelfs 10 min van het stroom af zijn al om eventueel opgeladen condensators de tijd te geven leeg te lopen.

Varierend van 0 tot 8,4 is toch wel , meer een idee van een breuk, dan wel van weerstanden!
Vermoed dat de brug tussen de + van cel 1 en - van cel 2 niet helemaal lekker is. Van je lipo dan he?

Of dat er sluiting/geen goede verbiding zit, vanwege, of door een printbreuk, slechte soldering, kortsluiting,of weet ik veel wat.
Van de lader..

Meten is in dit geval weten.
suc6 der mee!

Laatst bewerkt:
er is een serie imax b6 laders (zelfde als nagenoeg alle b6 laders) geweest waar slechte weerstanden gemonteerd waren waarover de spanning gemeten werd.
De Accucel-6 (en Accucel-8) hebben 1% weerstandjes van de juiste waarde erin zitten. Het probleem zoals bij de Imax B5 en Imax B6 is dus niet van toepassing op de Turnigy Accucel laders. ;)

Okay, andere optie: Sluit je accu aan, kies als laadprogramma LiPo Balance, stel de laadstroom en het aantal cellen in en start het laden. Zodra je gestart bent druk je op het pijltje naar rechts. Je ziet dan de spanning per cel (wist je natuurlijk al ;)). Zie je dan ook de spanning per cel of is de spanning van één cel 0,00 en de volgende twee keer de normale spanning? In dat geval kan het ook zijn dat de balanceerdraad van de accu los is gegaan. Dat is eenvoudig te controleren met een universeelmeter.

@psygho, ik ga morgen meteen meten, en dan hoop ik dat het dat is.

@sleurhutje, met meerdere accu's geprobeerd en de balanceerdraad al nagemeten en die is oke.

justus

ik zal morgen proberen wat foto's en evt een filmpje online te zetten

Back