Balancer puzzelprobleem

laurens

Forum veteraan
Hoi allen,

Ik heb nu voor het eerst een balancer. Ik heb alleen nog geen flauw idee hoe ik hem aan zou sluiten.

Ik heb 4 stuks 3s2200 Zippy's, en 1 3s 2200 Airthunder. Beiden gebruiken het soort stekkers wat volgens mij "JST-XH" is. Nu pastte dit niet standaard op de LBA10 van hyperion die ik heb gekocht, dus ik dacht er vanaf te zijn met een verloopje van Robbe te kopen.

Verloopje binnen, de JST-XH stekkers passen inderdaad in de Robbe balancer. En nu komt het leuke.... Het verloopje pas weer niet in de balancer!

Nu heb ik wel gevonden dat er 1 van de reservestekkers wel in de LBA10 past. Ik denk dat ik de pinnen binnenin wel op een andere stekker kan zetten. Nu weet ik alleen niet of ik de volgorde dan 1 op 1 kan verplaatsen of dat ze in een andere volgorde moeten.

Wie kan mij de goede richting op helpen?

Foto:

lithiumbalanceren002nv8.jpg

goh! heb dezelfde balancer maar die ligt door dit probleem ook al een jaar stof te vangen...ellende met die stekkertjes

Het blokje met de 5 aansluitstekkers heeft 7 draden (1 x rood, 6 maal zwart). De verloopsteker die in de balancer past heeft waarschijnlijk ook 6 zwarte en 1 rode draad. Knip van het blokje de aansluitsteker af. Schuif stukjes isolatiesok (bij voorkeur krimsok) op alle zeven draden.
Knip ook van de verloopsteker de steker af die NIET in de balancer wordt geplaatst.

Soldeer de rode draden aan elkaar. Soldeer ook de zwarte draden twee aan twee aan elkaar. Let op de juiste volgorde. Eerst van beide de zwarte draad naast de rode, dan de tweede zwarte draad naast de rode en zo verder tot de zesde zwarte draad. Schuif de sokjes over de lassen en krimp deze.

Als de aantallen draden bij beide snoertjes anders is dan de hier genoemde zeven, of de kleuren zijn anders, dan de hier boven genoemde werkzaaheden niet uitvoeren. Geef dan eerst meer informatie!!!

Het is me nog niet volledig duidelijk, maar dit is volgens mij waar het op neerkomt:

De linker stekker is nu losgemaakt. Deze is degende die in de LBA10 past. Deze zou dus aan het robbe verloopje moeten.
lithiumbalanceren003ur4.jpg

En dit is dan de volgorde die je krijgt, het oude stekkertje zit nog wel aan het verloopje:
lithiumbalanceren004xu0.jpg

Als ik het goed zie heb je nu de pinnen uit de goede stekker voor de LBA10 gehaald en heb je "slechts" het plastic deel van het stekkertje over. Hopelijk kun je de pinnen uit de "oude" stekker van het verloopje halen en deze in het "lege" goede stekkertje zetten. Als dat niet kan, ben je even ver van huis als dat je was. Bij de eerder gegeven tip ging het erom, dacht ik, de kabeltjes door te knippen en met de goede stekker combi weer aan elkaar te solderen. Niet om het stekkertje zelf te demonteren.

Waarschijnlijk zaten er uberhaupt maar drie pinnen gemonteerd in het goede stekkertje, niet? Ik zie tenminsten maar drie draden lopen. Daar had je dus nooit die andere 7 draadjes aan kunnen solderen. Ik ben bang dat je het met deze spullen nog niet opgelost krijgt.

Je hebt gelijk, helaas heb ik de volgorde volgens mij niet goed. Wel heb ik vandaag de oplossing binnen, een Hyperion lader!

Niet de goedkoopste oplossing, maar wel herkenbaar. Zo los ik ook wel eens iets op... hoort bij de hobby, denk ik dan maar.

Back