balancer solderen.

Hallo daar.
Weer moet ik de hulp van het forum inroepen. :roll: Ik wil graag een balancer op een lipo accu (3 cel 3200 mAh, 11,1 v) solderen. Hoe gaat dat in zijn werk? Ik neem aan dat de cel warm wordt bij het solderen. Kan dit kwaad? En moet de Lipo opgeladen zijn? Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en zo vriendelijk zijn deze te delen? Graag niet al te technisch, want ik begin net met elektro.
:oops: :oops: :oops: :oops: :oops:
Alvast enorm bedankt,

Leen

ga je de hele balancer eraan solderen (is het een klein printje of is eht zo een kastje waar je de balanceerstekker in steekt die je aan je pack wilt solderen?)

je cellen kunnen beter niet vol zijn (dacht ik), en probeer ze vooral zo min mogelijk warm te maken. (dat is zeker)

sommige lipo's hebben waar de batterijlipjes aan elkaar komen een stukje printplaat, daar kan je wat makkelijker op solderen (worden je cellen dnek ik minder snel warm?)

Nee, het is een pack waar geen stekker aan zit. Nu kan je de stekker compleet met kabel apart kopen en die wil ik er aan zetten.Geen idee hoe dat moet, maar ik heb nog een oud pack liggen en die wil ik uit elkaar halen, zodat ik kan zien waar ik het precies aan moet solderen. Ik heb alleen ergens gelezen dat je een lipo pack beter niet uit elkaar kan halen omdat dit gevaarlijk is. Geen idee waarom, dus daarom vraag ik het maar even hier. Er zit krimpfolie om dus kan ik niet zien waar die stekker aangesoldeerd is. Misschien een moeilijk verhaal, maar het moet toch kunnen. Ik bedoel waarom zouden ze anders die kabeltjes met stekker eraan verkopen? :?: Ik heb alleen een beetje moeite met iets uit elkaar halen als je niet precies weet waar je mee bezig ben. :roll: Vandaar.

Groeten,

Leen

(iemand had hier een prachtig plaatje ik wacht even totdat diegene het post)

1* [-cel+] 2* [-cel+] 3* [-cel+] 4*

de cellen staan in serie, op punt 1 soldeer je de min kabel, en de 1e aansluiting van de balanceerstekker, op 2 de 2e aansluiting van de balanceerstekker, op 3 de 3e aansluiting van de balanceerstekker, en op 4 de + kabel en de 4e aansluiting van de balanceerstekker.

dan heb je dus een kabeltje er bij gekregen met 4 aansluitingen op een rij, die oplopend van punt 1 tm 4 gaan zeg maar, en die stop je dan (goed om!!) in je balancer / balanceerlader.

He Alexander,
Hahaha, ja, dat plaatje zou uitkomst bieden, want hier snap ik niet veel van. Geen idee wat je met 1*[-cel+] bedoelt. :oops: Ben wel thuis in motoren, maar elektro is (helemaal) nieuw voor me. Jij hebt daar blijkbaar meer kaas van gegeten. Ik weet niet of jij met lipo's werkt, maar als je goedkope zoekt, zonder balancer kijk dan eens op: www.janaccu.nl. Keuze zat dacht ik.

Groeten,

Leen

snel ff gepaint;

naamloos.JPG

zo ziet je 3S LiPo eruit, je soldeert van je balancerstekker gewoon de rode bij de rode en de zwarte bij de zwarte op je accu. de witte kabel naast de rode soldeer je op de min van de cel waar de rode aanzit, de witte naast de zwarte soldeer je op de plus van de cel waar de zwarte kabel aanzit. klinkt misschien moeilijk maar kijk gewoon naar het schema. dit is het aansluitschema voor Robbe/Graupner stekkers.
Let in ieder geval op dat je niet te heet soldeert, gebruikt bij voorkeur een soldeerstation (ik zie al iemand voor me met een soldeerbout van 100W in de hand :lol: :lol: :lol: ), dat je accu vol of leeg is speelt mijns inziens weinig rol, zie gewoon dat je geen kortsluiting maakt!!!

Groetjes, Bart.

Kijk mannen,

Zo ben ik binnen 2 dagen een technicus. Hahaha, maar super bedankt, want nu kan ik aan de slag. Nog ff de wat krimp halen om de zaak weer netjes dicht te krijgen. Echt, hier ben ik blij mee.
:lol:
Groeten,

Leen

Back