Balancer stekkers.

Hallo,

ik ben herintreder na 3 jaar geen rc meer te hebben aangeraakt.
Ik ben overgestapt naar brushless na alleen maar nitro te hebben gereden.

Nu heb ik de volgende vraag.
Ik heb 2 Ansmann 2S lipo's (hardcase) met een laadsnoer met 2 4mm bulletconnectors die in de accu moeten en daar tussen een balanceerplug. Aan de andere kant een premounted Deans connector.

Nu ben ik aan het kijken voor wat extra lipo's en die zijn wel compleet met snoer maar dan zonder deans stekker. Wel zit hier een balanceerplug op.
Deze is meen ik het zelfde als er op mijn Ansmann lipo's zit.

Het gaat om Turnigy Nano-Tech accu's.

Is het mogelijk om mijn snoeren met stekker die ik al heb gewoon in de Turnigy's te pluggen of moet ik perse de snoeren gebruiken die bij de accu worden meegeleverd?

Het gaat om deze accu's
Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking*

of deze
Radio Control Planes, Helicopters, Cars, Boats, FPV and Quadcopters - Hobbyking*

Nu heb ik deze
9004.jpg

Ik vermoed dat ik zonder problemen de door Ansmann meegeleverde snoeren in de Turnigy kan pluggen maar wil graag zekerheid hebben..

Greetz,
Jim

Is redelijk standaard dat zo'n accu met 4mm aansluitbussen komen en een 2mm balancer busje

Ok, het gaat mij er vooral om dat de bedrading hetzelfde is aangesloten.
Niet dat er nu ineens contra wordt gebalanceerd.

Contra balanceren wordt dan ook meteen contra opladen wat je lader waarschijnlijk meteen zal beschadigen.
Dat geldt ook voor je regelaar als je die verkeert aansluit op de accu.
Dan heb je dus + en - verwisseld.
Altijd eerst controleren of je accu uitgangen kloppen met de kleuren zwart - en rood + en gelijk is aan de originele lipo.
Ook in de fabriek is het denkbaar dat er fouten gemaakt worden.
Een multi meter is dan ook wel het minimum aan meet apperatuur waar over je moet beschikken.
Het is met al deze accus mogelijk om de stekkers verkeert in de accu te steken en ik wil daar met klem voor waarschuwen.
Als het verkeert kan dan zal het ook een keer verkeert gaan dus beveilig de aansluitngen daar tegen.
Er schijnt wel een standaard oplossing voor te zijn maar die weet ik zo even nietmeer. ;)

Laatst bewerkt:
Wat dat aangaat is dit een "gevaarlijke" manier van aansluiten. De + en de - omwisselen is een snel en makkelijke te maken vergissing.
Dat vind ik wel een beetje vreemd want daar is een simpele en goedkope oplossing voor. Die moet wel door de fabrikanten van die "hardcases" ingebouwd worden. Gebruik voor de + en de - bullet connectors van verschillende diktes. Gebruik bijvoorbeeld 3,5mm voor de - en 4mm voor de +. Het verschil in stroom wat die connectors kunnen verdragen is heel gering. De kans dat je de draden omwisselt blijft net zo groot maar je krijgt de + connector nooit in de - bus en de - connector zit vrij ruim in de + bus. Je wordt dus direct gewaarschuwd en de regelaar wordt niet opgeblazen.
Simpel toch? :)

Ernst. Dit is nu hoe eenmaal het in de autowereld gaat, 4mm pluggen worden al oudher gebruikt en vroeger door de opzet van de Sub-C cellen was het ook makkelijk de kabels zo neer te leggen zonder dat er verwarring ontstond.

Vanuit die "standarisatie" zijn de LiPo's ook met 4mm pluggen uitgevoerd. Het fout doen is nog steeds aan de gebruiker maar in de auto met 1 korte ader nog steeds prima te beveiligen.

Dat kan ik begrijpen Roelof maar waarom zou je dat nu niet veranderen? Waarom zou je doorgaan met deze, min of meer, gevaarlijke manier van aansluiten? Voor de kosten hoeven ze het niet te laten en ja, de gebruikers zullen eenmalig hun aansluitingen moeten aanpassen. Dat hoef je voor de kosten ook niet te laten. Eén keer een accu verkeerd aansluiten kost je een regelaar en dat zal zeker (veel) meer kosten.

Veranderen doe je niet zomaar zonder alle fabrikanten op 1 lijn te zetten.

Er zijn ook hardcased accu's waar 2 dikke draden uit komen waar je zelf een stekker naar keuze aan kan solderen (maar ook een plug kan verkeerd om gesoldeerd worden.....)

Back