balancer?

Hallo,

Even een vraag. Aangezien ik nieuw ben met elektro spul wil ik graag advies van mensen die hier wel in thuis zijn. Het gaat om het volgende;
Ik heb een advertentie gelezen waarin lipo accu's worden aangeboden. Deze zijn echter niet voorzien van een mogelijkheid om een balancer aan te sluiten. Het zijn pakketten van 3 cellen en volgens de verkoper zijn deze al uitgelananceerd en is het niet nodig om hier een balancer op aan te sluiten. Is dit waar? 8O
Het gaat hier om pakketten van 3200 mha, 11,1 volt. Wie weet hier meer van?

Alvast bedankt.

Leen

Waar en niet waar... :?

Een verkoper die met een stock lipo's zit ZONDER balancer zal die natuurlijk graag verkopen, om dan bij zijn volgende bestelling lipo's te bestellen MET balanceerstekker...

Bij normaal gebruik (lees: niet voortdurend tegen de limiet aan ontladen) is er normaal niks aan de hand, de 3 cellen zullen niet snel uit de pas lopen.
Het is echter geen new hot gimic... dat je absoluut MOET hebben.
Het is zo dat lipocellen, net als alle andere cellen steeds de mogelijkheid hebben om uit de pas te geraken.

Een balancer zorgt ervoor dat elke cel individueel op dezelfde spanning wordt gebracht.
Welke lader je ook gebruikt, zonder balanceren heb je nooit de garantie dat dit resultaat ook bereikt wordt.

Sinds korte tijd worden haast alle lipo's met balanceerstekker geleverd en verkocht. Wellicht zullen balanceerstekkerloze cellen in de (nabije) toekomst "verdwijnen".

De fabrikanten hebben er alle belang bij om je hele stock lipo's te vernieuwen met exemplaren met balanceerstekkers. :wink:

Een balanceerstekker is niet absoluut noodzakelijk, als je geen "topprestaties" van je cellen wenst, en je ze niet "verkracht", dan kan je misschien een koopje doen om "wat oudere" cellen, zonder balanceerstekker te kopen.

Als je een beetje handig bent met solderen, kan je natuurlijk zelf een balanceerstekkertje plaatsen op de bewuste pakketten.

http://www.perba.com/product_info.php?cPath=27&products_id=124

bal3s.jpg

Rafgol bedankt.

Ik zal je uitleggen waarom ik deze vraag stelde. Voor de eerste keer had ik zo'n lipo pack van Graupner gekocht voor 140 euro. Voordat ik deze kon gebruiken liet ik de deze accu uit mijn handen vallen (ja ik kan heel handig zijn) en toen was er een cel lek. Dus 140 euro weg voordat ik het kon gebruiken. Nadat ik op internet voor meerdere verkoop adressen had gezocht kwam ik een adres tegen waar het zelfde lipo pakket 58 euro kost, aleen zit daar dus geen balancer op, maar dit scheelt dus wel 82 euro per pakket. Als ik dus een losse balancer (1 euro) erop kan knutselen ben ik dacht ik redelijk goedkoop uit, want ik wil 3 lipo pakketten aanschaffen. Vandaar dus.

Nogmaals bedankt voor je uitleg.

Groeten,

Leen

Back