balanceren met soundcart osilloscoop

hallo mede turbine bouwers

Door dat jullie zulke mooie foto's op het forum plaatsen heb ik een balanceer apparaat kunnen nabouwen.
veel nagemaakt van Gerald Rutten
En ook omdat ''Verfbrander'' mij zeer vakkundig geholpen heeft ,en heeft laten zien hoe het inzijn werk gaat,
zou ik het fijn vinden omdat ook zelf te kunnen
Het mechanishe gedeelte is klaar,maar nu het electronische dat is moeilijker voor mij.
Ik bezit zelf geen osilloscoop.
Is het mogelijk om daar de soundkaart van de computer voor te gebruiken?
je vind diverse osilloscoop software op het internet.
heeft iemand hier ervaring mee?
ik ben benieuwd hoe je een en ander moet aan sluiten
Gaarne wat advies en wat tips of wat shema's

alvast bedankt voor de moeite

Ko v d Heuvel

nagemaakt van Gerald Rutten

....... :zon: ...voel me erg vereerd! Ontwerp is trouwens ook niet van mezelf hoor, zelf ook veel rondsnufelen en kijken. Mijn ontwerp is geinspireerd door Dolf Schelvis die ook kan lezen en schrijven met metaal....

Weet niet of je scoop software voor computer kunt gebruiken, heb het daar wel eens met collega over gehad. Hij twijfelde of de rekensnelheid misschien af laat weten maar ik ben daar een totale nono in. Heb ook wel eens gehoord dat er wel speciale software is voor balanceer bankjes maar zal flink moeten zoeken.

Wij willen nu natuurlijk wel fotootjes zien :D

Groetjes,

hallo gerald

De fototjes komen zeker ben nu bezig met proefopstelling binnenkort alles in het net.
ik heb wel een redelijk mooie sinus op de laptop.
Alleen het verkrijgen van een scherpe trigger inpulls wil nog niet lukken.
ik gebruik een optocoupler van conrad maar ben daar nog niet uit hoe die toe te passen[CNY70]
iemand een idee?

groetjes Ko v d Heuvel

Die scoop programma's voor de PC (voor je soundcard of geluidskaart) werken an sich prima.

Wat wil je precies doen met die opto? Heb je iets van een schema?

hallo Hezik

Ik dacht eigenlijk met die opto en een merkje op de turbineas een signaal te
creeren wat ik kan bebruiken om een puls te verkrijgen voor op de geluidskaart scoop.
Maar ik heb daar nog geen schema voor dusss als je iets voor me hebt ,heel graag

Ko

Ik vermoed dat je de optocoupler een andere functie toekent dan hij heeft.

Een optocoupler kan niet een 'merkje op de turbineas' 'zien'. ofzo.

Een optocoupler is, kort door de bocht uitgelegd, een lampje, een lichtgevoelige weerstand en een transistor. Hij is bedoeld om stroomkringen van elkaar te scheiden.

Dus bv. in de ene stroomkring zit een 'puls', het 'lampje' zal dan bij elke puls gaan branden, waardoor de lichtgevoelige weerstand een signaal krijgt en de transistor deze puls zal reproduceren in de andere stroomkring.

Ik heb geen verstand van of ervaring met turbines. Kun je op zo'n as geen HALL sensor kwijt?

http://en.wikipedia.org/wiki/Hall_effect_sensor

Misschien bedoeld hij een lichtsluis. Dan wordt iedere omwenteling 2 keer de "lichtbundel" onderbroken. Daarmee zou je het toerental kunnen bereken. Maar dan moet je geen gekke intervallen van ander licht erop krijgen.

Dan nog heeft een optocoupler daar weinig mee te maken ;)

Een lichtsluis is eenvoudig te maken met een LDR en een (voldoende snelle) transistor. Daarna zou je nog een optocoupler kunnen gebruiken om het signaal galvanisch te scheiden voordat je het de geluidskaart instuurt, maar dat is voor het functioneren an sich niet nodig, het is hooguit extra veiligheid.

Back