Balanceren naar 3,8 of 3,9 volt

Hallo,

Zoals bekend is, is het beter om een lipo accu als je die voor langere tijd (meer als 2 weken) niet gaat gebruiken de accu moet ontladen naar 3,8 of 3,9 volt. Nou zou het makelijk zijn als je een balancer in zou kunnen stellen op deze spanning.
Bestaan er van dit soort balancers of een andere hulpmiddel hiervoor dat zou het wat makkelijker maken dan eerst de accu te ontladen en dan gedeeltelijk te laden.

Mvg,

Daniël.

Ik gebruik de ontlaadfunctie op mijn Graupner lader, de hoogste ontlaad spanning is 3.7 Volt per cel. Dit is misschien een 0.1 te weinig maar tot nu toe werkt het lekker.
Op mijn Schulze ontlaad hij tot 3 Volt, dat is helaas te weinig.

Ik gebruik de ontlaadfunctie op mijn Graupner lader, de hoogste ontlaad spanning is 3.7 Volt per cel. Dit is misschien een 0.1 te weinig maar tot nu toe werkt het lekker.
Op mijn Schulze ontlaad hij tot 3 Volt, dat is helaas te weinig.

Ik heb ook een Schulze en die gaat inderdaad naar 3 volt en kun je niet instellen.
Welke Graupner lader is dat dan.

Mvg,

Ik gebruik de Graupner ultramat 12. Ik heb hem er bij gekocht omdat ik er achter kwam dat 1 lader niet genoeg was met lipos.
Ik laad er nu pakketjes van 2 tot 5 serie mee, de Schulze voor de grotere pakketen. Door die 50 W is 4S met 3 A het maximale.
Technische Daten

bis 5 A Ladestrom
Ladestrom: 01 ... 5 A (max. 50 W)
Entladestrom: 0,1 ... 1 A
Lade-/Entlademöglichkeit für 1 ... 14 NiCd- oder NiMH-Zellen
1 ... 5 LiPo- oder LiIo-Zellen
2, 4, 6, 12 V Bleibatterien

De nieuwe Schulze NextGen laders kunnen gelukkig wel ingesteld worden op ontladen tot 3,8v per cel. Maar ja, dat is wel een behoorlijk prijsverschil t.o.v. de Graupner laders natuurlijk.

De nieuwe Schulze NextGen laders kunnen gelukkig wel ingesteld worden op ontladen tot 3,8v per cel. Maar ja, dat is wel een behoorlijk prijsverschil t.o.v. de Graupner laders natuurlijk.

Weet je toevallig ook als die kunnen laden tot 3,8 voor als de spanning al onder de 3,8 volt is.

Mvg,

Back