Balanceren nodig ?

Hey,

In mijn zoektocht naar een eerste lader (die liefst enkele jaren en modellen mag meegaan) heb ik volgende vraagjes. Ik heb mijn oog laten vallen op een graupner ultramat 15 maar vraag me af of deze voldoende is en of er geen goedkopere laders bestaan die evenwaardig zijn:

- wat laden en ontladen betreft zit ik wel goed met de ultramat 15 denk ik, ik lees hier en daar iets over "balanceren". Wat is dit juist, en is dit erg belangrijk ?

- zo ja kan de ultramat 15 dit, en zo nee, welke lader raad je me dan aan ? of heb ik nog een extra toestel nodig ?

Thanks,

Dirk

Wat betreft je vraag over balanceren, zie hier een hele uitleg:

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/cms_view_article.php?aid=27

Ja balanceren is bij lipo's op z'n minst periodiek nodig.

De Ultramat 15 kan op zichzelf niet balancen, dan heb je nog een aparte balancer nodig. Dat geldt overigens voor de meeste laders. Over het algemeen zijn mensen die een Graupner lader bezitten, er (erg) tevreden over.

De ultramat 15 kan tot 5 cellen lipo laden en ontladen, dat kunnen de meeste goedkopere laders niet. Als je dus ooit van plan bent om grotere toestellen te gaan vliegen (1m50 span en hoger) dan is dit een goede lader.

Anders zou de simprop intellispeed bipower ook een leuke keuze kunnen zijn. Kan hetzelfde, alleen minder lipo-cellen en een lagere maximale laadstroom. Is grofweg 40 euro goedkoper.

OK dank je,

Klopt mijn interpretatie ?

- ofwel sporadisch cellenpakket uit mekaar halen en cel per cel opladen en terug in mekaar prutsen

- ofwel "LiPo Balancer 5 plus" erbij aankopen en aansluiten op lipo pakket en lader en balanceren gaat automatisch ? (prijskaartje gaat dan wel omhoog ?)

- balanceren is enkel nodig bij lipo's niet bij nicd en nimh

Thanks

Cellenpakket uit elkaar halen: zet dat maar uit je hoofd. De solderingen in een lipopakket zijn niet zodanig dat je die graag vaak uit elkaar wilt halen.

De rest van je interpretatie klopt. Idd gewoon een lipo balancer erbij aanschaffen. Deze sluit je inderdaad zowel aan op de lader als op de accu (sommige louter op de accu) en de rest gaat automagisch.

Balanceren is inderdaad alleen nodig bij Lipos, omdat die echt daadwerkelijk kapot gaan boven een bepaald voltage.

Dat is heel duidelijk ! Dank je wel !

Dat maakt mijn keuze voor lader wel ineens een hele hap duurder :-(

Kent er iemand een lader / balancer combinatie die evenwaardig aan de ultramat15 + graupner balancer is maar ietsje minder duur is ? Ik had 100 € vooropgesteld en toen kwam de ultramat 15 als ideale lader uit de bus, helaas had ik de balancer niet meegerekend :-(

Ik heb een ultramat14+balancer. Dan kan je alleen niet ontladen, maar verder ben ik erg tevreden over deze combi. Kosten bij bijv Bichler: lader 65, balancer 28, verzending ca 7, totaal precies 100 euro.
Hou er wel rekening mee dat de balanceerstekkers op de accu's van diverse merken verschillende kunnen zijn. De Graupner balancer kan alleen kokam-balanceerstekkers hebben. Dus als je accu's met andere balanceerstekkers hebt moet je zelf verloopstekkers knutselen. Is prima te doen, maar de losse stekkertjes om de verloopstukken mee te maken zijn ook niet heel goedkoop (vooral de kokam stekkertjes, kostten mij in de lokale modelbouwzaak 4 euro/stuk).

Is de Simprop Intellispeed bi-power niet iets voor je? Ik zat even te kijken, maar die kan wel 5 cellen pakketten en laden tot 5A plus ontladen tot 1A (kan de ultramat 14 niet).

Hij kan daarnaast ook zowel op 12v als 240v aangesloten worden. Hij is zeg maar gelijk aan de ultramat 14 (min of meer) alleen kan dan wel ontladen.

Hij kost in de handel rond de 80 euro. De bijbehorende balancer (simprop lipo-control) kost ca 40 euro. Je hebt dan voor hetzelfde bedrag als je oorspronkelijk uitgekozen lader (ultramat 15) een goede lader plus balancer met dezelfde mogelijkheden, zij het dan dat hij met maximaal 5A kan laden ipv. 8A.

Ik vind 'm persoonlijk ook mooier om te zien, niet dat dat belangrijk is.

0100994IntelliBiPower4.jpg

http://www.simprop.de/Seiten/Modellbau/0100994IntelliBiPower2.htm

Dank je wel,

Ik ga wat kennis opdoen en laat jullie het resultaat (of een nieuwe vraag) weten !

Ik vind die ontlaadfunctie wel belangrijk ! Als je een lipo wat langer wil wegleggen kun je hem ontladen tot te nominale spanning.
Erg belangrijk !

Als je een volle lipo een paar maanden op de plank laat liggen, heb je grote kans dat hij geen hoge stromen meer kan leveren en dus waardeloos is geworden.

Ik heb dat bij verschillende lipo`s gehad.
Niet vol wegleggen dus ! maar op de nominale spanning. Zo krijg je de lipo ook geleverd trouwens.

1 of 2 weken vol bewaren zal geen probleem zijn.
Ik spreek uit eigen ervaring.

X11 zei:
OK dank je,

Klopt mijn interpretatie ?

- ofwel sporadisch cellenpakket uit mekaar halen en cel per cel opladen en terug in mekaar prutsen

- ofwel "LiPo Balancer 5 plus" erbij aankopen en aansluiten op lipo pakket en lader en balanceren gaat automatisch ? (prijskaartje gaat dan wel omhoog ?)

- balanceren is enkel nodig bij lipo's niet bij nicd en nimh

Thanks
Er is nog wel de optie van de simpele Groupner lipo charger 4 die prima voldoet maar dan wel handmatig zo af en toe de afzonderlijke celspanningen controleren.
Daar hoeft je pakket niet voor uit elkaar maar met een naald of via de balans steker kan je dat ook meten.
Bij mij werkt dat goed maar ik heb alleen 2s paketten en met 3s paketten wordt dat alweer lastiger maar het kan wel. :)

Rhelie zei:
Als je een volle lipo een paar maanden op de plank laat liggen, heb je grote kans dat hij geen hoge stromen meer kan leveren

Waarom?

[sub:e85b7ee9f0]voor de duidelijkheid: ik geloof je, maar vraag me af waarom dat zo zou zijn[/sub:e85b7ee9f0]

Ik leg mijn Lipo´s altijd vol weg en zo iets is bij mij nog niet voorgekomen (+-15st)

Mijn E-Funtana trok 60A uit de lipo (6S3P kokam 1500Mah 20C)

Mvg Johan

Back