Balanceren prop

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door Rob, 21 sep 2002.

  1. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    M'n kauwgomballenoranje 4,7x9 (of 10) GWS prop heeft wat gras/zand gemaaid en nu trilt het een beetje.

    Hoe kan ik de prop weer in balans krijgen?

    Rob.
     
  2. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Zoek eerst uit welk blad het zwaarste is.

    Met een balanceer apparaatje, of in je vertraging (motortje eruit, zodat het vrij kan draaien)

    Andere manier:
    Plak een plakbandje op 1 blad.
    Trilt het erger, is dat blad te zwaar, is het beter, is het andere te zwaar.

    Nu naar keuze plakbandje op de lichte kant, of zare kant afschuiven.

    Is de prop nog wel recht? Recht buigen eventueel met warmte van een fohn wil namelijk niet altijd even goed lukken.
     
  3. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Ik kan het motortje er niet meer uit krijgen. Is zo'n balanceerapptje zelf te maken? Tips hiervoor? Dus voor herstellen balans met plakbandje werken; niet iets van de prop schuren? Ik zie bij draaiende prop ook de bladen niet in hetzelfde vlak liggen, is dit opgelost als beide bladen weer even zwaar zijn?

    Rob.
     
  4. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Plakbandje of schuren kan beide.
    Balanceren kan bijv. ook door de prop op een een asje over 2 scheermesjes te laten rollen. Het gaat erom dat de prop zo licht kan draaien dat je een gering gewichtsverschil kan merken.

    Als bladen niet in 1 vlak liggen kan dat ook de oorzaak zijn. Kijk eens of je door een beetje buigen de zaak kan herstellen.
     
  5. Kcnalp Kcnarf

    Kcnalp Kcnarf

    Lid geworden:
    6 sep 2002
    Berichten:
    4.982
    Hm,

    als de propbladen tijdens draaien niet in een vlak liggen dan lijkt het me meer dat de as van je vertraging krom is....en daar doe je niets aan....nieuwe kopen/maken.

    Altijd propsaver gebruiken met dit soort props/gearbox combinaties...i know from experience ;)
     
  6. Harold

    Harold PH-SAM

    Lid geworden:
    16 aug 2002
    Berichten:
    3.225
    Locatie:
    Almere
    Franc,

    As van GWS vertraging is heel wat robuster dan de zachte propjes. Zal wel meevallen met die kromme as.

    Propsaver is ook niet direct handig te maken. Gaat trouwns beter met APC props (groot oplegvlak) dan met GWS props.

    Update: Kwam ik toevallig net tegen:
    http://www.aeromicro.com/TimJerome_PropSaver.htm
     
  7. Joost

    Joost

    Lid geworden:
    20 aug 2002
    Berichten:
    3.272
    Locatie:
    Veldhoven
    kweenie of je er wat aan hebt, maar dit kwam ik laatst tegen op internet:

    [​IMG]
    (niet zelf getekend)
     
  8. Arjen van Viegen

    Arjen van Viegen

    Lid geworden:
    19 aug 2002
    Berichten:
    1.313
    Locatie:
    Bodegraven
    Grote kans dat je met die slappe GWS dingen een van de bladen hebt verbogen. Terugbuigen en kijken of alles nu beter loopt. daarna kun je altijd nog balans gaan controleren (alleen bij schade aan de prop, b.v. afgesleten tips).
     
  9. Rob

    Rob Forum veteraan

    Lid geworden:
    30 mei 2002
    Berichten:
    1.948
    Locatie:
    Zutphen
    Ik red me wel met deze tips. Bedankt maar weer!

    Rob.
     

Deel Deze Pagina