Balanceren van LIPO pakket

Berrie

Vriend van modelbouwforum.nl
Weer even een korte vraag.

sinds een klein jaartje kan ik genieten van het feit dat ik leef in de borstlozelithiumpolymeertijd. (eerst was er de steentijd, de bronstijd, dan de ijzertijd etc. nu dan de borstlozelithiumpolymeertijd)

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=10713&start=0

Zo langszaam aan bekruipt mij het gevoel dat het pakket, 4s2p Mamoncellen, wel eens gebalanceerd kan worden.

Maar wanneer merk je nu dat zo'n pakket gebalanceerd moet worden?

Merk je dat aan je vermogen, of aan je beschikbare motorlooptijd?

Of merk je dat aan het feit dat het nu veel langer zou duren dat de lader het pakket vol heeft. Dus erg lang met enkele tientallen miliamperetjes staat te laden?

Ik ben erg lui aangelegen en zou dus niet graag voor niet het cellenpakket uitelkaar knopen om de de cellen balanceren

Je zal het aan allebei merken.

Als de lipo's uit balans zijn zal waarschijnlijk je voltage sneller afnemen (power) en omdat niet alle cellen dezelfde capaciteit hebben zijn er 1 of meerdere sneller leeg waardoor je sneller op de bodem van de put bent :)

Ik heb zojuist mijn flightpower 4S2P 5000Mah pack met een balancing plug (voor een externe balancer) uitgerust.

Bleek 1 cel op 1.52 V te staan :roll:

poerqwa zei:
Ik heb zojuist mijn flightpower 4S2P 5000Mah pack met een balancing plug (voor een externe balancer) uitgerust.

Het zal vast al eens gepost zijn, maar hoe maak je zoiets?!

Waarom zou er onbelans in je cellen zijn?
het is een beetje een trend om voor lipo's een balancer nodig te hebben. Ik geloof daar niet zo in. (nou moet ik eerlijk zeggen dat dit misschien alleen is voor 1p accupaketten :oops: )

Als je lipo's voordat je je ze soldeerd, opdezelfde spanning brengt, zullen ze dat dan ook blijven.

michiel b zei:
(nou moet ik eerlijk zeggen dat dit misschien alleen is voor 1p accupaketten :oops: )
1P, 2P, het maakt niks uit. Omdat de cellen parallel staan, zal de spanning altijd hetzelfde zijn. Een P pakket mag als 1 (grotere) cel worden gezien.

michiel b zei:
Waarom zou er onbelans in je cellen zijn
Als je lipo's voordat je je ze soldeerd, opdezelfde spanning brengt, zullen ze dat dan ook blijven.

Het zou natuurlijk geweldig zijn als dat waar zou zijn, maar dat is net zoiets als: Als je alle 4 banden van je auto een keer op dezelfde spanning oppompt, dan zal dat altijd zo blijven. Helaas niet, er is altijd verschil, ook tussen verschillende cellen van een accupakket. Daarom is het zeer aan te bevelen om een lipopakket te laden met een balancer ertussen.
Het kan lang goed gaan zonder, maar met balancer gaan je lipo's echt langer mee...........................

Heb jij dan ooit een spannings verschil kunnen detecteren tussen in serie geschakelde lipo cellen?

Ik heb nu al 2 jaar een 4S4P pakket van thunderpower (voor mijn elektroheli) Na het uitkomen van de vele van balancer plugs op pakketten heb ik mijn pakket (na 1,5 Jaar flink gebruik) toch maar even open gesloopt om te gaan controleren. De spanning van de cellen waren nog exact gelijk.

Mijn inziens, dus grote bullshit om elke keer de balancer er tussen te hangen om te laden. Zou nooit een balancer kopen voor zo'n accu pakket. Als het wel nodig zou zijn elke keer een balancer te gebruiken omdat er anders een spanningsverschil tussen de cellen ontstaat, zal er dus wel een rotte cel in zitten.

Ik zou mij er niet zo druk om maken.

Als je zo'n balancer stekker er op heb zitten, zou je om de zoveel tijd eens met een voltmeter kunnen controleren of er spannings verschil tussen de cellen is. Zo ja, alle cellen gewoon afzondelijk (via de balancer stekker) vol laden.

En bij hoeveel cijfers achter de komma spreek je al van onbalans, de meeste meters die modelbouwers hebben zijn niet geijkt en wijken dus iets af bij elke meting.

Mijn goedkope meter zal wel bij de hondertallen achter de komma iets afwijken en als ik dan de cellen meet en ik zit bij een pakket van 3 cellen op de volgende waardes 3,22 3,24 en 3,26 moet ik dan spreken van een afwijking in de cellen of is dat in de meter.

Geijkt? Waarom, ik neem aan dat je alle cellen meet met dezelfde meter. De "afwijking" die hij voor de ene cel geeft zal die ook voor de andere cel geven. Onbalans meet je toch relatief van elkaar.

Theo Coenen zei:
als ik dan de cellen meet en ik zit bij een pakket van 3 cellen op de volgende waardes 3,22 3,24 en 3,26 moet ik dan spreken van een afwijking in de cellen of is dat in de meter.
Dan spreken we over afwijking in de cellen natuurlijk. (Of je moet verschillende meters gebruik hebben)

ja dat klopt wel, maar als leek op dat gebied neem ik aan dat die afwijking naar beide zijden kan zijn en bij elke meting anders is.

Joost zei:
michiel b zei:
(nou moet ik eerlijk zeggen dat dit misschien alleen is voor 1p accupaketten :oops: )
1P, 2P, het maakt niks uit. Omdat de cellen parallel staan, zal de spanning altijd hetzelfde zijn. Een P pakket mag als 1 (grotere) cel worden gezien.
Yep, dat begrijp ik. Maar ik zat te denken aan de interne weerstand.
Dat is volgens mij net iets anders bij parallel schakelen. Als de een meer weerstand zo hebben, zo daar dus minder stroom doorheengaan.
Maarja, ik denk(en hoop) dat dit een beetje te ver gezocht is.

Het is wel grappig om te lezen:

er komen balancers op de markt en opeens merken sommigen enorme verschillen tussen cellen en prestatieverbeteringen in de accupakketten. Anderen merken na jaren gebruik nog steeds geen milli-Volt verschil tussen de verschillende cellen in een pakket en vinden het grote onzin.

Een firma als Schulze plaatst eerst een artikel op haar site, waarin staat dat geen enkele balancer deugt ( http://www.schulze-elektronik-gmbh.de/ Zie Li-Po Akku-Pflege) en komt vervolgens ook met balancers op de markt.

Wat is nu wijsheid?????????????????????????
In ieder geval doen balancers, die uitsluitend als spanningsbegrenzer werken, totaal niets aan het verbeteren van de cellen. Ze leveren wel een extra veiligheid, vooropgesteld dat ze voldoende nauwkeurig zijn en de balancer-fabrikant de juiste veiligheidsmarge heeft aangehouden.
Er zijn ook balancers, die wat kunnen prutsen aan de ladingstoestand van een cel. Dit kan gebeuren als een cel de spanningslimiet overschrijdt, maar echt goed is het pas als dit tijdens het hele laadproces gebeurt. Hierbij worden dus de cellen continu met elkaar vergeleken. Of dit dan echt nut heeft, weet ik niet. Zover ik weet zijn er nog nergens objectieve meetgegevens te vinden, waaruit blijkt dat de prestaties met of zonder balancers van elkaar verschillen.

Zelf kan ik tot nu toe maar 2 conclusies trekken: bij LiPo's zonder balanceerstekers hoef ik me niet direkt zorgen te maken. Bij LiPo's met balanceerstekkers: baat het niet, dan schaadt het niet.

Corrien zei:
Zelf kan ik tot nu toe maar 2 conclusies trekken: bij LiPo's zonder balanceerstekers hoef ik me niet direkt zorgen te maken. Bij LiPo's met balanceerstekkers: baat het niet, dan schaadt het niet.

Prima, dan hoef ik me nog nergens druk over te maken.

Wat ik tot nu toe van LiPo's heb opgestoken is dat het grootste probleem schuilt in het feit dat overladen van LiPo's gevaarlijk is. Er bestaat een kans op uit elkaar klappen en zelfs een fikkie als je LiPo's overlaad.
Een ander gevaar is het te ver ontladen van een LiPo cel. Dat is levensgevaarlijk voor de cel zelf. Hij zal niet in de fik vliegen of iets dergelijks maar de cel gaat wel definitief kapot en zal nooit meer als accu gebruikt kunnen worden.
Met andere woorden LiPo's zijn accu's die je met grote zorg moet behandelen om er lang plezier van te kunnen hebben.
Wanneer je een accu hebt met meerdere cellen in serie, ontstaat er een klein gevaar, onbalans. Één cel kan verder ontladen of geladen zijn dan de andere in die accu. Bij NiCad of NiMH kan het weinig kwaad als één cel iets eerder leeg is dan de andere. Oké het is niet echt goed voor de levenduur maar dat merk je pas na veelvuldig gebruik. LiPo's kunnen echter na één keer te ver ontladen al definitief kapot zijn.
Als dus één cel verder ontladen is dan de anderen zal die cel te ver ontladen zijn voordat de andere ook helemaal leeg zijn. Die cel zal dan hoogstwaarschijnlijk kapot zijn voordat je er erg in hebt. Als het verschil zo groot is dat één cel omgepoold raakt is het zeker het einde van die ene cel.
Bij het laden geldt hetzelfde. Als één cel voller is dan de anderen dan zal die cel overladen worden gedurende de tijd dat de lader nog doorgaat om de andere cellen ook vol te krijgen. Hierdoor zal niet alleen die cel kapot gaan maar bestaat ook de kans op een fikkie als dat overladen te lang duurt.
Als je een goede accu hebt waarvan de cellen allemaal netjes dezelfde laadtoestand hebben zullen de boven genoemde gevaren niet zo snel optreden. Zolang je die accu dan ook als accu gebruikt zullen de cellen niet zo snel gaan verschillen. En zolang er geen verschillen tussen de cellen in een accu zijn is er feitelijk geen gevaar.
Koop je een nieuwe accu of heb je een accu waarvan je niets weet dan is het aan te raden om de cellen stuk voor stuk netjes op te laden tot de juiste spanning. Daarna kan je de cellen in serie gebruiken tot ze leeg zijn. Blijkt na het ontladen dat de cellen allemaal netjes hetzelfde zijn gebeven dan is er niets aan de hand en kan je in het vervolg de cellen als accu laden. Af en toe eens controleren of er geen onbalans is ontstaan kan natuurlijk geen kwaad.
In plaats van de cellen elk afzonderlijk te laden kan je een goede balancer te gebruiken tijdens het laden. De balancer zorgt er dan voor dat de cel die eerder vol is dan de andere niet overladen wordt. Als dan de accu helemaal vol is zal de lader ook stoppen zonder dat er één van de cellen overladen is. Je kan de balancer dus gebruiken bij iedere keer laden. Echt nodig zal dat niet zijn maar kwaad kan het ook niet. Je moet er natuurlijk wel zeker van zijn dat die balancer(s) goed zijn afgesteld en dat de volledige laadstroom door die balancers langs de cel kunnen leiden als die cel vol is. Je hebt er natuurlijk niets aan als de balancer niet alle laadstroom kan omleiden en zelf in rook opgaat als hij ingrijpt.

Ernst Grundmann zei:
Je moet er natuurlijk wel zeker van zijn dat die balancer(s) goed zijn afgesteld en dat de volledige laadstroom door die balancers langs de cel kunnen leiden als die cel vol is. Je hebt er natuurlijk niets aan als de balancer niet alle laadstroom kan omleiden en zelf in rook opgaat als hij ingrijpt.

En dat is nu de grap, bijna alle commercieel beschikbare balancers kunnen maar enkele 100 mA verstokken, volgens mij zijn de vernieuwde Orbit balancers de aanvoerder met zo'n 500-600 mA. Dit zou betekenen dat je er dus alleen pakketen van zo'n 400-1000 mAh fatsoenlijk mee kunt laden. Alleen zijn deze lichte pakketjes nu net niet met balancerstekkers uitgevoerd, vanwege het relatief grote gewichts-nadeel. De zwaardere packs, soms tot 6-8 Ah, juist wel, aangezien mensen hun dure packs natuurlijk zuinig willen behandelen. Door de aanschaf van balancers kunnen ze dit maar gedeeltelijk, bij onbeheerd laden zal het alleen helpen bij kleine verschillen in balans tussen de cellen.
Er zijn alternatieven, zo hebben enkele duitsers een balancer ontwikkeld volgens het principe wat Corrien aandracht, je kunt dan zelfs een pack balancen zonder het te laden. De te hoge cellen worden dan alleen ontladen. Nadeel het ding is duurder dan de meeste gangbare laders. Een andere mooie ontwikkeling is van Orbit waar de balancers communiceren met de lader, zie deze thread http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=27751
Verder kom je meer in het zelfbouw-spul terecht, waarbij je eigen vaardigheden/mogelijkheden in elektronica samenstellen/afregelen de kwaliteit bepaald.

Volgens mij is de praktijk-ervaring dat wanneer je de cellen niet te ver belast, dus meestal ruim onder de spec's van de producent, laat staan leverancier, dat packs goed in balance blijven.

Rick

Voor zover ik gelezen hebt, geven b.v. de ThunderPower balancers een signaal (piep) als er iets fout gaat met 1 of meerdere cellen tijdens het laden.

Het advies van TP is dan om het packet verder te laden met 300mA zodat de bleed functie van de balancer zijn werk kan doen, de volle cellen beschermen, de nog niet volle cellen laden.

Orbit heeft dat in mijn ogen helemaal top,door deze status aan de lader terug te melden.

Volgens panasonic gaan de verschillen ontstaan als je met minder als 0.1 tot 0.07 Cma door blijft laden , voor dat je deze laadniveau,s berijkt moet de accu van de lader af .
Verder is het onverstandig om het laden te herstarten als de accu al boven de 4Volt per cel is .
Ook moeten cellen die beneden de 2.9 volt zitten weer voorzichtig boven de 3 volt gebracht worden , max laadstroom dan 0.1Cma .
De betere laadstroom bij lipo,s ligt op 0.7 Cma .
Als je deze regels aanhoud zal je geen ballanceerder nodig hebben .

Rick NT zei:
...... bijna alle commercieel beschikbare balancers kunnen maar enkele 100 mA verstokken....... Rick
Dat kan voldoende zijn omdat de laadstroom van LiPo's steeds minder wordt naarmate ze voller raken net als bij loodaccu's. De verschillen tussen de cellen in een accu zullen nooit dramatisch groot zijn. Als er één iets eerder vol is zullen de andere al dicht in de buurt zijn en zal de laadstroom al teruggelopen zijn tot een paar honderd milliampére.
Als er één cel al vol is terwijl er nog 1A of meer laadstroom loopt dan is de andere cel(len) of al kapot of je hebt twee of meer helemaal ongelijke cellen in serie gezet. Dat is natuurlijk nooit goed. Als je zelf een accu samenstelt zal je de cellen eerst afzonderlijk netjes helemaal vol moeten laden voordat je de accu gaat gebruiken. Alleen dan ben je zeker dat de cellen gelijk zijn zodat er ook niet één eerder leeg zal zijn dan een ander.

Gisteren won mijn nieuwsgierigheid het van mijn luiheid. Ik heb het pakket uit elkaar gehaald en de cellen afzonderlijk gemeten.

De spanning lag tussen de 3.78 en 3.81V. Het pakket was zo'n beetje halfleeg getrokken. Ik denk dat de gemeten spanningsverschillen niet schokkend zijn en wellicht terug te voeren zijn op de amateuristische manier van meten. Het geeft voor mij voldoende zekerheid dat dit pakket niet gebalanceerd hoeft te worden.

Ernst Grundmann zei:
Rick NT zei:
...... bijna alle commercieel beschikbare balancers kunnen maar enkele 100 mA verstokken....... Rick
Dat kan voldoende zijn omdat de laadstroom van LiPo's steeds minder wordt naarmate ze voller raken net als bij loodaccu's.
Onjuist, want zodra de ingestelde laadstroom gaat afnemen, is het kwaad reeds geschied.:cry:

Ik voorzie dat balancers een tijdelijk lapmiddel zijn(gebruik ze zelf ook), en dat fabrikanten van laders komen met apparatuur met speciale uitgangen in de vorm van een stekker zoals nu op de diverse lipo's zit, zodat de separate {x}P ten alle tijde apart worden geladen met max.C

Het overigens niet mijn bedoeling om hier een welles-nietes draadje van te maken. :wink:

grtzz, rZ

edit: http://www.aircraft-world.com/prod_datasheets/hp/eoslba6/eoslba6.htm

Back