Hoezo Robert? leg dat eens uit.Rick NT zei:Onjuist, want zodra de ingestelde laadstroom gaat afnemen, is het kwaad reeds geschied.:cry:Ernst Grundmann zei:...... bijna alle commercieel beschikbare balancers kunnen maar enkele 100 mA verstokken....... Rick
Dat kan voldoende zijn omdat de laadstroom van LiPo's steeds minder wordt naarmate ze voller raken net als bij loodaccu's.
Feit 1: Als de cellen vol beginnen te raken gaat de laadstroom afnemen.
Feit 2: De onderlinge verschillen tussen de cellen zullen nooit dramatisch groot zijn. Je gaat geen accu samenstellen van volle en lege cellen. Als je een nieuwe accu gaat samenstellen zal je de cellen eerst individueel helemaal moeten opladen.
Een balancer gaat pas ingrijpen als de cel waarover hij is aangesloten vol is. De andere cellen in de accu zullen dan dus ook al bijna vol zijn dus is de laadstroom dan al beduidend lager. De balancers kunnen dat makkelijk aan. Wanneer de andere cellen ook vol zijn is de laadstroom zelfs tot bijna 0mA teruggelopen, dan is er helemaal geen probleem meer.
In DIT draadje wordt een banancer besproken die zelfs 3A aan kan. Ik heb daar ook al precies uitgelegd hoe zo'n ding werkt.
Ik wil er ook geen welles/nietes spelletje van maken maar toch reageer ik wel omdat je het volgens mij bij het verkeerde eind hebt :wink:.robert zeeland zei:Ik voorzie dat balancers een tijdelijk lapmiddel zijn(gebruik ze zelf ook), en dat fabrikanten van laders komen met apparatuur met speciale uitgangen in de vorm van een stekker zoals nu op de diverse lipo's zit, zodat de separate {x}P ten alle tijde apart worden geladen met max.C
Het overigens niet mijn bedoeling om hier een welles-nietes draadje van te maken. :wink:
grtzz, rZ
edit: http://www.aircraft-world.com/prod_datasheets/hp/eoslba6/eoslba6.htm
De balancer die jij in de link onderaan je bericht aangeeft werkt op een heel ander principe. Die ONTLAAD de volste cel(len) tot hij (zij) even ver is (zijn) als de andere cel(len). Als dat punt berijkt is schakelt hij helemaal uit. Daarna kan je gaan laden (met max 6A !!!) en ook dan houdt het apparaat de zaak in de gaten. Wanneer er grote onbalans ontstaat of er iets anders niet goed gaat schakelt dit apparaat de lader af van de accu om die accu te beschremen.
Ik denk dat je dus geen enkele zorg hoeft te hebben dat er iets mis zal gaan. De balancers die je gebruikt moeten natuurlijk wel bij je cellen passen. Als je balancers hebt die gemaakt zijn voor 350mAh cellen, die geladen mogen worden met 1C, kan je die niet gebruiken voor 1000mAh cellen die ook geladen mogen worden met 1C. Omgekeerd kan het wel!
Dus, als je balancers wilt kopen kijk dan naar die types die de grootste stromen die jij gebruikt kunnen verwerken. Die kan je, zonder gevaar, ook voor kleinere stromen gebruiken!