Balanceren van LIPO pakket

Rick NT zei:
Ernst Grundmann zei:
...... bijna alle commercieel beschikbare balancers kunnen maar enkele 100 mA verstokken....... Rick
Dat kan voldoende zijn omdat de laadstroom van LiPo's steeds minder wordt naarmate ze voller raken net als bij loodaccu's.
Onjuist, want zodra de ingestelde laadstroom gaat afnemen, is het kwaad reeds geschied.:cry:
Hoezo Robert? leg dat eens uit.
Feit 1: Als de cellen vol beginnen te raken gaat de laadstroom afnemen.
Feit 2: De onderlinge verschillen tussen de cellen zullen nooit dramatisch groot zijn. Je gaat geen accu samenstellen van volle en lege cellen. Als je een nieuwe accu gaat samenstellen zal je de cellen eerst individueel helemaal moeten opladen.
Een balancer gaat pas ingrijpen als de cel waarover hij is aangesloten vol is. De andere cellen in de accu zullen dan dus ook al bijna vol zijn dus is de laadstroom dan al beduidend lager. De balancers kunnen dat makkelijk aan. Wanneer de andere cellen ook vol zijn is de laadstroom zelfs tot bijna 0mA teruggelopen, dan is er helemaal geen probleem meer.
In DIT draadje wordt een banancer besproken die zelfs 3A aan kan. Ik heb daar ook al precies uitgelegd hoe zo'n ding werkt.

robert zeeland zei:
Ik voorzie dat balancers een tijdelijk lapmiddel zijn(gebruik ze zelf ook), en dat fabrikanten van laders komen met apparatuur met speciale uitgangen in de vorm van een stekker zoals nu op de diverse lipo's zit, zodat de separate {x}P ten alle tijde apart worden geladen met max.C

Het overigens niet mijn bedoeling om hier een welles-nietes draadje van te maken. :wink:

grtzz, rZ

edit: http://www.aircraft-world.com/prod_datasheets/hp/eoslba6/eoslba6.htm
Ik wil er ook geen welles/nietes spelletje van maken maar toch reageer ik wel omdat je het volgens mij bij het verkeerde eind hebt :wink:.
De balancer die jij in de link onderaan je bericht aangeeft werkt op een heel ander principe. Die ONTLAAD de volste cel(len) tot hij (zij) even ver is (zijn) als de andere cel(len). Als dat punt berijkt is schakelt hij helemaal uit. Daarna kan je gaan laden (met max 6A !!!) en ook dan houdt het apparaat de zaak in de gaten. Wanneer er grote onbalans ontstaat of er iets anders niet goed gaat schakelt dit apparaat de lader af van de accu om die accu te beschremen.
Ik denk dat je dus geen enkele zorg hoeft te hebben dat er iets mis zal gaan. De balancers die je gebruikt moeten natuurlijk wel bij je cellen passen. Als je balancers hebt die gemaakt zijn voor 350mAh cellen, die geladen mogen worden met 1C, kan je die niet gebruiken voor 1000mAh cellen die ook geladen mogen worden met 1C. Omgekeerd kan het wel!
Dus, als je balancers wilt kopen kijk dan naar die types die de grootste stromen die jij gebruikt kunnen verwerken. Die kan je, zonder gevaar, ook voor kleinere stromen gebruiken!

Even wat info uit het tijdschrift "elektro modell" uitgave 3/2005.

Daarin staat een verslag over een zelfbouw balancer.

In het kort wordt het probleem als volgt beschreven:

Door hoge belasting en temperatuur driften de cellen qua spanning uiteen.
Bij het bereiken van een spanning van 4,20V is een cel vol. Een andere cel kan op dat moment echter nog op 4,15V zitten. Het laden gaat dan door, en de cel kan worden overladen. De maximale toelaatbare absolute spanningsbovengrens is 4,235V per cel. Bij 4,3V bouwt zich een hoge binnendruk op, en blaast de cel zich op.

De beschreven balancer balanceert de cellen slechts op het eind van de laadvoortgang. Vanaf 4,21V wordt de lipo cel met een toenemende ontlaadstroom belast, zodat de celspanning niet verder stijgt. Als de spanning stijgt, stijgt de ontlaadstroom, waarbij deze balancer maximaal 2A kan "verbranden".

In het geval dat een dergelijke hoge ontlaadstroom nodig is, dient de lipo gecontroleerd te worden op kapotte cellen of beschadiging. Er is dan duidelijk iets niet in orde.

Wanneer de lipo's regelmatig aan de balancer hangen, heeft deze weinig te doen, en wordt de balancer ook niet warm. Dit verklaard waarom commerciele balancers vaak slechts 200 tot 550 ma kunnen verstoken.

Een fraaie topic waar we veel van kunnen leren.

Ik pak er een paar zaken uit:

- als een pack in balance is, hoef ik me nergens zorgen om te maken
- opladen en ontladen is gevaarlijk (hetzij voor het pack, hetzij voor de omgeving ) bij onbalance.

Daar wil ik aan toevoegen dat van een onbalance sprake is als er meer spanningsverschil is dan 0,1 Volt.

Wat is dus belangrijk:

meet regelmatig de spanning van je cellen.
Als er een onbalance is, laad dan de cellen apart op of gebruik een balancer.
Doordat de balancer slechts maar met weinig vermogen kan omleiden, lijkt het mij verstandig de laadstroom heel laag te houden. Als je dagje niet kan vliegen bijvoorbeeld.
Het is trouwens niet onverstandig om de balanncer tijdens het proces te controleren. Dan weet je wat hij doet.
De nieuwe balancers kunnen na het laden ook balanceren door het ontladen van de volste cellen.

Is de boel in balance: vliegen en meten

René

Volgens mij is ONBALANS eigenlijk niet het echte probleem bij lipocellen maar meer dat de absolute spanning van een enkele cel onder of boven een bepaalde spanning komt, daar zit hem het probleem.
Bv. bij laden van een pakket zal een lipolader (zonder balancer) begrenzen bij een spanning die overeenkomt met de spanning die behoort bij de max. spanning van 1 lipocel maal het aantal cellen die in serie staan in dat pakket.
Normaal gesproken is dat 4.2V per cel. Maar.................... heb je onbalans in je cellen dan kan het gewoon gebeuren dat TIJDENS het laden van bv. 3 cellen in serie, 2 cellen pas op bv. 4.10V zitten en de derde al op 4.4V, totaal is dat dus 12.6V precies goed voor 3 gelijke cellen. Maar het is wel teveel voor die ene cel die uit balans is, die krijgt nu 4.4V voor zijn kiezen (bv. kokam geeft aan dat 30mV overspanning is toegelaten), de lader merkt hier niets van, die begrenst op 3x4.2V=12.6V, precies zoals het zou moeten bij die 3 cellen.

Onbalans in een pakket moet je TIJDENS laden meten en juist als het pakket bijna vol is, dan pas kun je goed zien of er een probleem is met onbalans, komt een cel boven 4.23V, dan oppassen en een balancer gebruiken!

@Ernst&Robert:
In principe kan100mA genoeg zijn om te balancen in normaal bedrijf. Maar heb je al eens aan end-of-life-cycle situaties gedacht:

Ooit gaat een Lipo stuk, en natuurlijk gaan niet alle cellen in een series pack exact tegelijkertijd stuk. Wanneer 1 cel bijvoorbeeld al tot halve capaciteit is teruggelopen en de anderen (nog even) goed zijn, dan moet je balancer wel de volledige laadstroom kunnen slikken of je hebt een LiPo-vuurwerk. Zo gebeuren de meeste accidenten. LiPo series pack zijn inherent onstabiel en zullen vroeg of laat uit balans geraken, al is het maar door kleine productieverschillen of thermische effecten doordat de middelste cel in een pak minder koeling heeft dan de buitenste cel.

@All:
Feit is dat wij modelbouwers LiPo's gebruiken zonder de nodige veiligheidsvoorzieningen. Geen wonder dat sommigen onwetend hun huis in de fik steken.
Zij die onwetend zeggen dat het allemaal larie is hebben ongelijk, wie iets van technologie afweet weet wel beter. Een airbag op een auto is toch ook niet nodig, want ik heb hem nog nooit nodig gehad.

Blijf alsjeblieft voorzichtig.

PS: wie voldoende van electronica kent en zelf een volstrekt veilige lader met automatische balancing functie wil bouwen voor weinig geld, zie hier mijn ontwerp:
http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=215550

Back