Wat zou het nut zijn van het balanceren van de cellen NA ontladen? ???? Dat is volgens mij dus compleet nutteloos en ik kan me situaties indenken waarbij het zelfs schadelijk kan zijn! Dat kan ook gevaarlijk zijn als je de accu daarna zonder balancer gaat laden. Waarom?
Waarom moet je bij LithiumXX accu's een balancer gebruiken TIJDENS het laden van zo'n accu? Als je het antwoord daarop niet weet ken je de basis veiligheids eisen van de LithiumXX accu's nog niet. Zo dat is keihard maar ik meen het wel!
Even opfrissen:
Wanneer je een LiPo (laten we het daar maar even bij houden) accu gaat laden MOET je voorkomen dat de celspanning hoger wordt dan 4,235Volt. Veel lader fabrikanten bouwen een kleine veiligheid in en stoppen bij 4,2Volt. Daar is niets op tegen en die paar procenten minder lading in je accu merk je toch niet.
Als je één cel gaat laden is het simpel om te voorkomen dat de celspanning te hoog wordt. Ga je twee cellen in serie laden (een 2S accu) dan meet de lader de TOTAAL spanning van die twee cellen. Het is dus mogelijk dat één cel iets achter blijft waardoor de andere een hogere spanning te verduren krijgt. Bij twee cellen is dat gevaar maar klein maar dat wordt groter naarmate er meer cellen in serie staan. Als je een 6S accu hebt is dat gevaar zo groot dat laden zonder balancer absoluut af te raden is. Als er maar één cel bij is die 0,1V voor loopt op de rest kan dat voor die cel fataal zijn, de rest van de cellen merkt er niets van en de lader ook niet.
Balanceren is dus nodig TIJDENS het laden om te voorkomen dat een cel die eerder op zijn maximum is dan de andere cellen verder wordt opgeladen dan 4,2V. Als je nadat je de accu hebt gebruikt gaat balanceren bereik je daar geen enkel doel mee. Je gaat dan alle cellen naar de laagste van die cellen toe trekken. Daardoor loop je zelfs het risico dat de spanning te ver naar beneden wordt getrokken en onder het minimum gaat komen.
LiPo's kunnen zeer slecht tegen leeg wegleggen dus is het raadzaam om de accu altijd tot de opbergspanning (3,6V ~ 3,9V) op te laden voordat je ze opbergt. Als er dan een kleine onbalans is geeft dat helemaal niets, de spanning blijft ruim onder het maximum.
Na gebruik met een spanningsmetertje kijken wat de onbalans is van een accu is een prima manier om je een idee te vormen hoe de conditie van die accu is. Meestal is het zo dat bij een ouder wordende accu de cellen onderling meer gaan verschillen. Is er een grote onbalans tussen één cel en de rest dan kan die cel wat mankeren. Combinaties zijn natuurlijk ook mogelijk.
Nogmaals, balanceren doe je tijdens het laden om te voorkomen dat een cel, die iets eerder vol is dan de rest, overladen wordt of als één cel achter blijft de rest wordt overladen! Wat daarvan de gevolgen kunnen zijn heeft Bertus al mooi beschreven.