Balanceren

Hallo allemaal.

Kan iemand mij antwoord geven op de volgende vraag?
Bij mijn vliegmaatjes zijn er nu en paar die de lipo's balanceren direct naar de vlucht op het veld. Ze hebben daar een klein balanceer apparaatje voor gekocht. thuis laden zij dan de lipo's maar balanceren niet meer.
Ik laad mijn lipo's waarnaar de lader ze balanceert.
Wat is beter, of maakt het niets uit?

mvg. Freddie

Niet balanceren tijdens het laden kan erg gevaarlijk zijn.
Zelf zou ik dat niet aandurven.
Ik heb het namelijk pas nog ondervonden dat 1 cel van een 3 s pakket slecht was.
Helaas stond de lader op laden ipv gebalanceerd laden.
De lader laad dan netjes het pakket naar 12.6 volt.
Omdat 1 cel niet goed was blaast hij de rest op.
Het is omdat ik er bij was anders zat ik nu op de geblakerde resten van mijn huis.

Wat zou het nut zijn van het balanceren van de cellen NA ontladen? ???? Dat is volgens mij dus compleet nutteloos en ik kan me situaties indenken waarbij het zelfs schadelijk kan zijn! Dat kan ook gevaarlijk zijn als je de accu daarna zonder balancer gaat laden. Waarom?

Waarom moet je bij LithiumXX accu's een balancer gebruiken TIJDENS het laden van zo'n accu? Als je het antwoord daarop niet weet ken je de basis veiligheids eisen van de LithiumXX accu's nog niet. Zo dat is keihard maar ik meen het wel!

Even opfrissen:
Wanneer je een LiPo (laten we het daar maar even bij houden) accu gaat laden MOET je voorkomen dat de celspanning hoger wordt dan 4,235Volt. Veel lader fabrikanten bouwen een kleine veiligheid in en stoppen bij 4,2Volt. Daar is niets op tegen en die paar procenten minder lading in je accu merk je toch niet.
Als je één cel gaat laden is het simpel om te voorkomen dat de celspanning te hoog wordt. Ga je twee cellen in serie laden (een 2S accu) dan meet de lader de TOTAAL spanning van die twee cellen. Het is dus mogelijk dat één cel iets achter blijft waardoor de andere een hogere spanning te verduren krijgt. Bij twee cellen is dat gevaar maar klein maar dat wordt groter naarmate er meer cellen in serie staan. Als je een 6S accu hebt is dat gevaar zo groot dat laden zonder balancer absoluut af te raden is. Als er maar één cel bij is die 0,1V voor loopt op de rest kan dat voor die cel fataal zijn, de rest van de cellen merkt er niets van en de lader ook niet.

Balanceren is dus nodig TIJDENS het laden om te voorkomen dat een cel die eerder op zijn maximum is dan de andere cellen verder wordt opgeladen dan 4,2V. Als je nadat je de accu hebt gebruikt gaat balanceren bereik je daar geen enkel doel mee. Je gaat dan alle cellen naar de laagste van die cellen toe trekken. Daardoor loop je zelfs het risico dat de spanning te ver naar beneden wordt getrokken en onder het minimum gaat komen.
LiPo's kunnen zeer slecht tegen leeg wegleggen dus is het raadzaam om de accu altijd tot de opbergspanning (3,6V ~ 3,9V) op te laden voordat je ze opbergt. Als er dan een kleine onbalans is geeft dat helemaal niets, de spanning blijft ruim onder het maximum.
Na gebruik met een spanningsmetertje kijken wat de onbalans is van een accu is een prima manier om je een idee te vormen hoe de conditie van die accu is. Meestal is het zo dat bij een ouder wordende accu de cellen onderling meer gaan verschillen. Is er een grote onbalans tussen één cel en de rest dan kan die cel wat mankeren. Combinaties zijn natuurlijk ook mogelijk.

Nogmaals, balanceren doe je tijdens het laden om te voorkomen dat een cel, die iets eerder vol is dan de rest, overladen wordt of als één cel achter blijft de rest wordt overladen! Wat daarvan de gevolgen kunnen zijn heeft Bertus al mooi beschreven. :thumbsup:

Mannen bedankt voor de info:thumbsup: Ik had al zo'n vermoeden
Ik zal mijn vliegmaatjes ook een link naar dit draadje doen.

mvg. Freddie

Nog even over de losse balancer. Wij balanceren de lipo's voordat we gaan laden. Hierdoor komen de cellen op een niveau.
Als je nu gaat laden in de balance mode van de lader. Balanceert ook de lader sowieso de cellen ook op een niveau.
En omdat je de cellen al met die losse balancer al "voorbereid" hebt, gaat het balanceren aan het eind van het laadproces sneller.
De lader hoeft nu niet alle cellen op een niveau te brengen, omdat ze dat al zijn.

Grtz Marco.

Ik had het dus niet helemaal goed begrepen:oops::oops: sorry.
Maar buiten dat het op deze manier iets sneller gaat aan het eind van het laadproces met balanceren, zijn er dan nog meer na of voordelen?
Is dit beter voor een lipo, of maakt het niets uit?

mvg. Freddie

Ja je weet dan voor je naar het vliegveld gaat dat je eventueel rotte cellen hebt in je lipos maar voor de lipos maakt het niet uit.
Maar of je daar veel mee op schiet.:confused:
Ik neem mijn lipos altijd op store niveau mee en een paar geladen zodat ik niet met vliegen hoef te wachten aan het begin van de dag.

Welke balancer is dat dan? Ik ken namelijk geen balancer die zonder lader de cellen balanceert.

Mijn lipo's balanseer ik maar eens om de drie laadbeurten, nog nooit geen probleem gehad, zijn wel maar 3s, weet niet hoe meer cellen reageren, die gebruik ik nog niet.
Voor het bol staan van een lipo heb ik ook een trucje, deze gaat in een luchtdicht afgesloten zakje voor 4 uur in de diepvries, uithalen en laten ontdooien, nadien gewoon laden, staat niet meer bol en heeft gewoon terug zijn capaciteit, geleerd van een medewerker van Nokia, zo behandelen zij ook slecht werkende baterijen voor gsm's.
Dus niet te snel een lipo overboord gooien.

Johan.

Wat een hoop mensen die niet weten wat er met een lipo gebeurd als je hem ontlaad.

Geen enkel lipo cell heeft de zelfde capaciteit, dit betekent dat na het ontladen van de lipo de cell voltages niet gelijk zijn. Moet dit dan direct gebalanceerd worden. Nee want als je hem gaat laden stop je in iedere cell weer de zelfde capaciteit, en word de cell voltage weer gelijk, bij bijna vol. Als je dus een lage capaciteit cell hebt, en je balanceert alleen voor het laden dan ga je gegarandeerd cellen overladen. Balanceren voor het laden en ook balanceren tijdens het laden kan geen kwaad, ( wel even Enst zijn verhaal lezen ). Het laden duurt alleen veel te lang.

Wanneer moet er dan gebalanceerd worden , aan het einden van het laden, de goede laders hebben daar een optie voor, Je wilt namelijk alleen de slechte eigenschappen van de cellen balanceren, niet het capaciteit verschil, Dat is namelijk de grootse bijdrage aan onbalans in een ontladen lipo ( als deze lipo gezond is ). Dit kost ook weinig tijd en ik laad mijn lipos altijd met balanceren, oja mijn lader staat niet toe dat ik 3s en meer zonder balanceren laad.

Bart,

Met dit apparaatje kan je dus balanceren voor en tijdens het laden.

Alleen op 4.2V per cel of op storage niveau 3.8V per cel heeft dat zin en dan alleen bij laders die dat zelf niet kunnen.
Het grote display is nuttig bij het meten van celspanningen als je lader dat niet zou hebben.

Ik zie echter niets over de maximum stroom waar mee gebalanceerd kan worden dus misschien alleen binnen redelijke tijd bij kleinere lipos.

Wat er gebeurt bij onbalans tijdens laden en de balancer kan de lader niet bijhouden is mij niet duidelijk.:confused:

Een paar honderd mA kan 'ie verevenen. Je kunt mooi zien aan de celspanningen of 'ie het kan bijhouden. Zo nee, dan moet je de laadstroom voldoende terugschroeven. Maar bij gezonde lipo's is dat nooit nodig. Ik heb zo'n ding heel lang gebruikt icm mijn Ultramat14.

....... En omdat je de cellen al met die losse balancer al "voorbereid" hebt, gaat het balanceren aan het eind van het laadproces sneller.
De lader hoeft nu niet alle cellen op een niveau te brengen, omdat ze dat al zijn.

Dit kan weinig kwaad zolang je er maar voor zorgt dat je geen enkele cel te ver omlaag trekt. Maar of je er nu winst mee hebt in de vorm van een kortere laadtijd omdat de balancer aan het eind minder te doen heeft? Dat waag ik toch te betwijfelen. :nosmile:
Voordat je gaat laden ga je balanceren om de eventuele (kleine) onbalans weg te werken. Dat kost geen tijd? ;)
Als alle cellen op dezelfde spanning beginnen wil dat nog niet zeggen dat ze even snel geladen zullen worden. Tijdens het laden zal er absoluut ook onbalans ontstaan en dat zal de balancer (in de lader?) toch ook weg moeten werken. Als er veel onbalans ontstaat duurt het balanceren lang, dat is een signaal voor jouw dat die accu slechter begint te worden. Misschien is hij dan wel aan vervangen toe?
Zou het misschien toch niets uitmaken als je gewoon direct gaat laden en aan het einde die onbalans laten wegwerken?

Back