balans zwever

• Topicstarter Topicstarter dentompie
  • Startdatum Startdatum
D

dentompie

Guest
Hallo,

Ik heb net een nieuwe zwever gebouwd. Type HLG, 1.5m, 400g

Hij heeft echter steeds de neiging, vooral bij het gooien en bij kleine windstootjes (tegenwind) zijn neus omhoog te steken en zo te "stallen". Ik heb al lood in de neus bijgestoken (zwaardepunt nu al 2cm meer naar voor), maar dat lijkt niks uit te halen.

Ik heb al gedacht dat het de positie van de vleugel zou kunnen zijn die mss iets teveel naar achter zou leunen en daardoor de neus omhoog duwt bij enige wind?

Iemand enige tips om dit probleem te verhelpen?

Bekijk eens uitvoerig het forum :

http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=6888&postdays=0&postorder=asc&start=0

Dit is een goed draadje waar echt alles uit de doeken werd gedaan en waaruit je waarschijnlijk uit zal moeten besluiten dat, hoe onlogisch het ook lijkt, jou vliegtuig neuslastig is( dit kan verklaren waarom lood in de neus pompen niets uithaald en zelfs het fenomeen erger kan maken). Dit kun je bepalen met de "duikvluchtmethode" dat ook in dat draadje uit de doeken werd gedaan.

Stevo

Bedankt, maar dit is net het probleem. Het zwevertje lijkt goed uitgebalanceerd, maar pas bij een kleine windstoot en zo vertoond hij dergelijke kapriolen!

Vorige schrijver had hoogstwaarschijnlijk gelijk:

Instelhoek zal te hoog zijn en zwaartepunt te voorlijk.

De vleugel wordt dan dicht tegen de Clmax aangestroomd. Een overtrek in vlakke vlucht wordt dan tegengegaan door het zwaartepunt verder naar voren te verleggen (je schrijft immers dan je dat gedaan hebt). Komt er dan wat meer luchtsnelheid over de vleugel (je windstootje) dan wordt de vleugel, door de lift die die luchtsnelheid levert, onder een nog hogere hoek aangestroomd. Deze komt daarmee buiten de low drag bucket (hoger dan Cl max) en overtrekt.

Bereken het zwaartepunt, zorg dat het daar zit en verander in eerste instantie uitsluitend het instelhoekverschil.

Wat je bedoeld met goed gebalanceerd wordt uit je verhaal overigens niet duidelijk, maar als je bedoeld dat het vliegtuig zonder de windstootjes rechtuit vliegt zegt dat niks. Het is goed mogelijk (en ik vermoed dat dat het geval is) dat je instelhoekverschil te groot is en je zwaartepunt te voorlijk is. Er wordt veel gepropageerd om te beginnen met het zwaartepunt op de ligger, of dergelijke, maar dat is niet goed genoeg. Je hebt dan geen idee of je aan je zwaartepunt, of aan de instelling van de vleugel moet prutsen. Wrakkig vliegende contrapties zijn veelal het gevolg. Bij eigen ontwerpjes zul je iets uit moeten rekenen. Dat doen ze bij Boeing en zo ook. :wink:

Back