Balans

• Topicstarter Topicstarter leroi
  • Startdatum Startdatum
L

leroi

Guest
Hoi :D , ben nieuw hier! Wel al bijna alles gelezen. Geweldig leerzaam voor beginnende piloten, en dat geldt ook voor mij.
Oke ik had een brandende vraag. Ik doe iets verkeerd maar mijn heli vliegt wel heel stabiel. Raar ja, daarom mijn vraag!!??
Ik heb mijn heli pas goed in balans gekregen(na twee weken stoeien), maar wel door uiteindelijk een contragewicht rechts onder het toestel te plaatsen. tevens heb ik de kleine gewichtjes verwijderd van mijn stuurpedels. He!! ja, hierdoor is hij minder schielijk in de lucht, dus rustiger te besturen. Veeeeel minder stress dus. Door dat contra gewicht, d.m.v. twee flinke ringen, is hij bovendien veel stabieler in de lucht(minder zwaberig). Ik blij want nu kan ik gewoon in mijn niet al te grootte huiskamer vliegen. Dit verhaal heeft mijn inziens niets met grondeffect te maken. Na ja hij vliegt nu heel rustig en stabiel. Eindelijk kan ik het hoveren gaan leren met de heli. Al veel geoefend met simulator.

Is hij nu niet gewoon veel te zwaar en daarom stabiel?

Heb je foto's van je aanpassingen?

Even kijken of het lukt hoor (foto). Ja hij is zwaarder en daarom veel stabieler. Als ik hem met de hand in de lengte in het midden pak is hij duidelijk niet meer in balans. Vreemd genoeg in de lucht op een meter hoogte wel, en heel rustig.

p1010041gw2.jpg

Hallo Leroi,
welkom op het forum. Welke heli heb je.
Ik dacht altijd dat als je de gewichtjes van de stuurpeddels weg neemt de heli onrustiger wordt.
Ook dat gewicht onderaan rechts lijkt me een probleem, ik vermoed van afstelling van een servo.

Ik kan er niet veel van hoor, maar de echte jongens zullen ons wel het juiste antwoord geven.
Veel vlieggenot.

Ja vreemd maar waar. sinds ik die gewichtjes heb verwijderd heb ik eindelijk controle over mijn heli dragonfly 04. Heb zelfs geprobeerd het stangetje waar de peddels aan zitten heel kort te maken, maar dan stuurt hij bijna niet meer. Maar wel leuk om te proberen. Ach het is een beetje aanrommelen en experimenteren geblasen. Wel lol :P Ben er trouwens achter gekomen dat ik niet op de juiste plek van het forum zit. vanaf nu ga ik weer naar het forum van dragonfly04. daar plaats ik dit andwoord(reactie) ook.

Heb je al geprobeerd om met je trim op je zender de onbalans naar links te compenseren? Dat extra gewicht zou toch niet nodig moeten zijn. Doordat de heckrotor opzij blaast moet dit gecompenseerd worden door als het ware naar rechts te sturen dit kan je compenseren door de (roll) trim schuifjes te verstellen. Als alles goed is uitgetrimd zal je zien dat de heli in hover een klein beetje naar rechts overhelt (effect van boverstaande).

Als jij bedoelt dat de heli een beetje scheef in de lucht hangt, is dat inderdaad het geval. Dat is wat ik probeer op te heffen!! Misschien moet ik de slag van de servo is bekijken. Met trimmen red ik het niet. In dat geval ben ik weer wat wijzer. 8O

Voor alle duidelijkheid: Alle heli's hangen goed uitgetrimd en in hover scheef in de lucht (met een rechtsdraaiende hoofdrotor naar rechts). Het heckrotortje heft de torsie kracht van de hoofdrotor op maar "drukt" de heli ook opzij. Dit moet gecompenseerd worden door continu iets naar rechts te sturen. Dit zie je dan doordat de heli naar die kant scheefhangt. Het beste is om zoveel mogelijk met de servo hevels lengte te stoeien zodanig dat de heli zoveel als mogelijk op één plek blijft hangen (trimschuifjes in het midden). Pas het laatste beetje met de trimschuifjes aan de gang gaan. uitgangs punt moet zijn dat de heli recht hangt als je hem aan de paddelstang optilt. Ook moet je proberen dat bij een horizontale swashplate de servo ongeveer in de midden stand staat.

Succes!

Dank je wel, ik ben een stuk wijzer. Vraag me overigens wel af of het kwaad kan dat overhellen naar recht op te heffen met een contra gewicht, ondanks dat de heli dan scheef hangt als je hem bij de paddelstang oppakt. De heli is wat zwaarder, oke, en daarom wat minder vliegtijd. Dat is ook de reden dat ik het contra gewicht iets verder naar buiten(zie foto) heb geplaatst. Dan heb je minder gewicht nodig voor hetzelfde resultaat.

Back