Balboot

• Topicstarter Topicstarter LaurenZ
  • Startdatum Startdatum
L

LaurenZ

Guest
Roel, bij jullie in de groep wordt gevaren met die balbootjes, ik zit er nu over tedenken ook zo'n slepertje te maken kun je wat details geven met foto's? Ik had ze gezien in Soesterberg en vond het formaat en rompvorm erg leuk. ik heb reeds wat foto's gezien hier, maar zou graag wat bouw foto's willen zien. Ik weet dat er een in aanbouw is ... dus...

misschien zijn er nog andere leden bij jullie die er meer over willen vertellen.

LaurenZ

Hoi Laurenz.

Om precies te zijn: er zijn er een stuk om 10 in verschillende bouwstadia.
Het is een tekening van de NVM, nummer weet ik zo exact niet.
Je krijgt een PBtje van me.

Een fotoverslagje dan

afb10313.jpg

afb10314.jpg

afb10315.jpg

afb10316.jpg

afb10317.jpg

afb10318.jpg

afb10319.jpg

afb10320.jpg

afb10321.jpg

afb10322.jpg

afb10323.jpg

Voor de aandrijving is gekozen voor de motorset van de Robbe Kormoran, een 6 V cellenpakket, Robbe Atack 2 kanaals afstandsbediening met de bijbehorende servo en een Rookie of rokraft regelaar.

Thanz Hanibal...deze foto's doen hun werk! Ik wil er denk ik geen bal boot van maken, maar misschien kan dat geen kwaad :) Als ik een keer bij jullie wil varen kan ik gewoon mee spelen....

LaurenZ

Zo te zien worden op deze boten geen bal dansfeesten gegeven. (Dus er is ook geen sprake van een balboekje ;). Waarom heten ze 'bal' boot?

het is de beldoeling dacht ik dat er in clubverband een soort voetbal op het water mee gespeeld word

Groeten Gerjan

Balboot voor bootbal...
Deze scheepjes krijgen (bijna) allen een beugel voor de boeg waarmee je een bal kan 'vangen' en mee in een doel kan varen.
Het is de bedoeling om de zender(s) in handen te geven 'de jeugd' en die 3 tegen 3 een spelletje op het water te laten spelen.

Balboten is ook een bezigheid....
Ga dit scheepje denk eeen andere opbouw geven dan zoals ze bij jullie rond varen. Het achterste gedeelt wordt denk ik lager en korter, stuurhuis blijft gelijk maar met twee ramen. en ronde voor opbouw vierkant als het mogelijk is...eerst maar de rompbouwen.....heeft iemand voor mij de tekeningen misschien??

LAurenZ

Tekeningen zijn verkrijgbaar via de NVM , knikspant sleepboot heet het geloof ik.

Hallo,

Kan iemand die deze prachtig sleepbootjes gebouwd heeft een kopie maken van de tekeningen en opsturen????
Kan mischien ruilen, ik heb zelf een heel tekeningen argief van allemaal schepen. behalve die mooie scheepje. heb zelf al meerdere scheepsmodellen gebouwd en zou graag z`n bootje willen maken.
Alvast bedankt.

Auke de Haan
www.windkracht10.tk

@ Roel: zijn die slepertjes vanbinnen ook versterkt met glasvezel? op de HMBC zeggen ze dat de huid wel kan gaan werken en dat ik deze beter kan versterken....ik kan me niet herinneren dat dit zo was.

Heb ik nog een vraag in de Modelbouwer(83/5 bijlage) wordt geschreven dat spanten 5mm triplex is. Maar bij jullie zijn die spanten wat dikker staat me zo bij. Zijn de bouwbeschrijvingen van de NVM dezelfde als in 83/5?

En als je nog meer info hebt stuut ff een meeltje.

LaurenZ

Aan de binnenzijde zit geen glasvezelmat, bij mij wel gewone epoxy en dat werkt fijn. De spanten zijn bij ons idd iets dikker als ik het goed heb.

Heb de wijze beslissing gemaakt om simpel maar leuk te beginnen. Dus ik ga dit bootje eens namaken. Ziet er zeer leuk uit :D

Heeft ier iemand een plan of tekening voor mij? Want het zal m'n eerste bootje worden, dus wat materiaal zou wel mogen 8)

Verder als jullie nog tips hebben of welk materiaal ik moet gebruiken... tell me! :wink:

@CC
Lang werk gehad om te beslissen he :oops:
1 .1/2 jaar :roll:
Maar ja: dan weet je het nu wel zeker denk ik :!:
mvg
Frederik :D :D

F.van.Gent zei:
@CC
Lang werk gehad om te beslissen he :oops:
1 .1/2 jaar :roll:
Maar ja: dan weet je het nu wel zeker denk ik :!:
mvg
Frederik :D :D
Oei! :P dit is een oud topic :D nouja, heeft er nu nog iemand tips of tekeningen? wil het alvast proberen, ziet er leuk uit...
+ welk materiaal moet je gebruiken? + plamuren?

Hoi CC,

Maakt niet uit hoor, beter een oud topic nieuw leven inblazen dan een nieuwe starten over hetzelfde onderwerp :D.

Tekeningen zijn bij de Nationale Vereniging van Modelbouwers in het tekeningenarchief te krijgen. Daar noemen ze het een knikspantsleepboot.

Groetjes, Danny.

Danny Bimmel zei:
Hoi CC,

Maakt niet uit hoor, beter een oud topic nieuw leven inblazen dan een nieuwe starten over hetzelfde onderwerp :D.

Tekeningen zijn bij de Nationale Vereniging van Modelbouwers in het tekeningenarchief te krijgen. Daar noemen ze het een knikspantsleepboot.

Groetjes, Danny.
Nja, 16€ :P... Niemand wilt deze tekening delen met mij als hij die al heeft? ... :oops:

+ welk materiaal ? :o

Hallo alemaal ik ben even in mijn archief gedoken voor de tekeningen.
Ik heb het model namelijk ook gebouwd en het is gewoon een leuk bootje.
Het nummer van de tekening is 10 14 048 :P
Eventueel heb ik bij deze tekeningen ook nog wel een bouwebeschrijving van de NVM. 8O
Eventuele liefhebbers kunnen me een pb of een mailtje sturen.
Groetjes Norwin

Het bijbehorende artikel heb ik inmiddels op de vereniging in het archief gevonden. De tekeningen helaas niet.

Groeten, Bram

Back