Ball link 4,8mm voor 3mm

Hoi ik ben mijn vario heli aan het ombouwen naar een fbl en nu wilde ik de orginele pushrod die 2,5mm zijn vervangen voor 3mm pushrod. Helaas heeft vario daar geen ball linkjes voor die dan weer passen op een 4,8mm balletje. Vario heeft 3mm pushrods maar daarop komen dan weer ball linkjes die geschikt zijn voor een 5,5mm balletje. Iemand tips welke ik kan nemen.

Mikado heeft ook ball linkjes voor een 3mm maar die hebben weer balletjes met een maat van 4,85mm zoals ik bij hun op de site lees.

Mvg

Ed

Vario zelf lost dat op door de 4.8 mm ball linkjes uit te boren met 2.6mm (2.5 gaat ook uitstekend).

Bij bijvoorbeeld de Cobra gebruik je voor de mixer-stangen (de rechte stuurstangen) 3 mm, en moet je noodgedwongen op een van beide uiteinden toch die 4.8 mm kogel gebruiken.

Daar vermeldt Vario het uitboren.
Aangezien mijn Cobra al 8 jaar vliegt (en meer vlieguren heeft dan Vario's eigen exemplaar, weet ik bij toeval), kan ik je garanderen dat dit sterk genoeg is.

Maar ik kan je sowiso zeggen, dat als je heli voorheen vloog met 2.5 mm stangen, dat er dan geen enkele reden is om voor FBL over te gaan naar 3 mm. Tenzij je er mee wilt gaan 3D vliegen, OF een heel lange rotoras wilt gaan gebruiken.
Want of je nu met de hand of electronisch gestabiliseerd vliegt, maakt voor de krachten niet uit, en al mijn direct aangestuurde heli's vliegen met 2.5 mm stuurstangen, ook mijn grote BO 105.

Groet, Bert

Bedankt Bert, heb vroeger wel eens die linkjes uitgeboord maar vond ze dan erg buigzaam maar zal een gaan proberen met de nieuwe linkjes die ik nu krijg.

Mvg

Ed

Tsja, nogmaals, ik weet niet over wat voor soort heli (gewicht, rotordiameter, vliegstijl) het gaat, want mogelijk is het gewoon volkomen overbodig wat je nu doet....

En in dat geval, zie ik geen enkele reden om het te doen, want als het overbodig is, is het ook niet "beter", en puur instinctmatig zeg ik dan vervolgens dat als het niet beter is, is het per definitie slechter....:rolleyes:

Groet, Bert

EDIT: als je een stelringetje op je boortje klemt, zodat je nét niet tot in dat "venstertje" van de Ball-links boort, blijven je Ball-links even stevig als met 2.5 mm stuurstang....

Back