Ballasten

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door Herby63, 28 aug 2011.

  1. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    Beste modelbouwvrienden,

    Lood is heel populair om een schip op de gewenste waterlijn te brengen.

    Dit komt door het hoge soortelijk gewicht, waardoor slechts een klein volume nodig is om een gewenst effect te bekomen.

    Lood is echter redelijk duur.

    Naast scheepsmodelbouw schiet ik ook met luchtdrukwapens kaliber .177 (4,5 mm).

    Jaarlijks verschieten we in onze club ongeveer 15 Kg lood.

    Ik mag deze afgeschoten kogels gratis aanbieden. Het zijn dus meestal platte rondjes met een gewicht van 0,5 gram per stuk.
    Daardoor zijn ze ideaal om in kielen van zeilschepen te gieten, of op de bodem van je schip te leggen om perfect uit te trimmen.
    TIP: naai kleine stoffen zakjes waar je 500 gram of 1 Kg lood in doet, zo vergemakkelijk je het transport van je schip en de uitneembare ballast.

    Het lood is wel licht vervuild met papier (de gaatjes die we in de schietdoelen maken), pluimpjes (ook daar schieten we op) en fijn huishoudelijk stof (van het opvegen). Deze onzuiverheden zijn indien gewenst gemakkelijk van het lood te scheiden wegens het grote verschil in soortelijk gewicht.

    Ook gratis te bekomen is bladlood (loketlood) met lichte beschadiging van de kogelinslagen.

    Omdat ik niet snel genoeg nieuwe schepen kan bouwen, mogen geïnteresserden het lood gratis komen afhalen bij de Sint-Baafsschutters te Brugge, België.
    Je kan ons bereiken elke vrijdagavond van september tot juni, vanaf 20 uur, in Parochiaal centrum Valkenburg, Lege weg 83 te 8200 Sint-Andries (Brugge). Spring gerust eens binnen en tracteer ons een pint, voor de rest is het lood helemaal gratis.

    Je kan hier een berichtje posten als je je bezoek wil aankondigen.

    Met vriendelijke groeten,

    Herman


    PS: het lood wordt in geen geval verstuurd, daar wordt enkel de post rijk van.
     
  2. Herby63

    Herby63

    Lid geworden:
    6 aug 2009
    Berichten:
    4.038
    Locatie:
    Brugge
    Inmiddels alweer minstens 25 Kg beschikbaar voor gratis afhaling.
     
  3. OVL

    OVL

    Lid geworden:
    6 nov 2011
    Berichten:
    195
    Locatie:
    Grimbergen, Belgie
    Een prachtig voorstel Herby,

    alvast bedankt,

    Ik kom zeker een pintje trakteren wanneer ik langs kom (nog niet meteen)
     

Deel Deze Pagina