Ballasttanks.

Discussie in 'Bouwtips varende modellen' gestart door henk1959, 18 mei 2006.

  1. henk1959

    henk1959 Guest

    Hallo,

    Ik bouw een schip van 2 meter lengte dat straks 22,6 kilo moet wegen. Ik ben van plan ballasttanks te gebruiken voor het gewicht en die ter plaatse te vullen met water, door bijvoorbeeld van die caravanpompjes in te zetten. Wie heeft hier ervaring mee?

    Hartelijk dank alvast.
    Henk.
     
  2. fbortel

    fbortel

    Lid geworden:
    15 mrt 2006
    Berichten:
    212
    Locatie:
    Hengelo (o)
    Geen ervaring, maar de meesten zullen toch kiezen voor (extra) accu's, in plaats van water. Bovendien denk ik, dat je problemen gaat krijgen met water, omdat het geen "dood" gewicht is, maar beweegt. Enfin, daar ging de vraag dus nou net over ... :wink:
     
  3. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Dus: :wink: anti slinger schotten, of een geheel volle tank nemen, dus zonder enige lucht. Wanneer de hoeveelheid water niet kan bewegen verscuift er ook geen gewicht.

    Je zou eens kunnen :google: en op tanktrailer, je weet wel, die je dagelijks op de weg ziet rijden. De zouden dezelfde problemen hebben, en die hebben het al opgelost.

    Overigens is er al meer over "water" als ballast gesproken hier op het forum, maar wanneer je daar op zoekt, krijg je nogal wat resultaten.

    Wim
     
  4. jomm

    jomm

    Lid geworden:
    30 jan 2006
    Berichten:
    79
    Locatie:
    3th rock from the sun
    'k wil nu geen spijkers op laagwater gaan zoeken maar naar mijn bescheiden mening verzetten de meeste bouwers hier hemel en aarde om hun scheepje van binnen droog te houden. Watertanks als ballast gebruiken lijkt mij iets te veel van het goede willen, denk maar Murphy en zijn wet of praat eens met de inwoners van het historische Troye, die vonden het o zo leuk dat ze een paard kregen... !
    :wink:
     
  5. Roel van Essen

    Roel van Essen Forum veteraan

    Lid geworden:
    13 jul 2002
    Berichten:
    13.633
    Locatie:
    Betuwe
    @Jomm: watertanks als ballast is een heel geaccepteerde methode om grotere modellen niet te zwaar en transportabel te houden hoor.
    Zolang je goed kunt bouwen en nauwkeurig werkt, hoeft er niets aan de hand te zijn.
    Op de MMI-dag, vorige week zaterdag, zag ik een scheepsbouwer met een volle emmer met loden gewichten sjouwen om zijn model op de waterlijn te krijgen. Lijkt me geen pretje...
    Als je je model goed bouwt, kan je bijv een deel van je romp aan de onderzijde open houden en een 'bun' in maken. Wel met slingerschotten, en proberen de bovenzijde van de bun op de waterlijn te krijgen. Dan is die bun helemaal gevuld, en heb je dus geen last van slingeren.
     
  6. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Een bun is inderdaad ook een optie. Nadeel is dat je de onderkant "open" hebt, wat weerstnad geeft.
    Wanneer je water mee wilt nemen, kun je dit bijvoorbeeld ook doen in een tank die je maakt van PVC pijp. Is waterdicht, eenvoudig te maken en er zijn allerlei hulpstukken, bochten, deksels ed te krijgen.

    Wim
     
    Marc@Jacobs vindt dit leuk.
  7. henk1959

    henk1959 Guest

    Hartelijk dank voor alle antwoorden.

    Ik was inderdaad van plan om met PVC pijpen te gaan werken. Is goed waterdicht te krijgen, en bij het juiste volume zit de pijp vol, dus klotsen is niet aan de orde. Daarnaast is water naar mijn idee juist een voordeel omdat water onder water gewichtloos wordt. Een accu of lood daarentegen zal een boot naar de diepte trekken als er lekkage optreedt. Nu hoef ik maar weinig gewicht te compenseren met luchttanks.

    Jammer dat er niet iemand met concrete ervaring is. Een van de vragen waar ik mee blijf zitten is de stabiliteit van de boot, omdat met ronde PVC pijpen, het zwaartepunt toch hoger komt te liggen dan gewenst kan zijn.

    Het wordt dus een kwestie van proberen.
     
  8. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Henk,

    Wanneer je de ballast tank onder in het schip aan brengt, zal de stabiliteit toenemen. Alle gewicht (water in een tank, accu's, je besturing, de kat van de buren) wat onder het zwaartepunt ZONDER ballast zit helpt mee de stabiliteit te verhogen.

    Wim
     
  9. perk

    perk

    Lid geworden:
    5 jul 2004
    Berichten:
    1.522
    Locatie:
    Perk - Belgie
  10. wimg

    wimg

    Lid geworden:
    24 mrt 2003
    Berichten:
    3.430
    Locatie:
    Hengelo (ov)
    Bedoel je daar "infuus zakjes" mee Patrick? Zoals die bv. in het ziekenhuis gebruikt worden?

    Wanneer je die gebruikt, kan het water nog steeds bewegen. Het zakje beweegt dan mee.
    Je zou de zakjes dan moeten opsluiten.

    Wim
     
  11. citrorob

    citrorob

    Lid geworden:
    3 nov 2005
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Midden-Holland
    Ik heb er geen ervaring meer hoor, maar als je nu eerst goed uitlood.
    Het gewicht van het lood weegt en dan een PVC-buis precies van de juiste grote maakt. Geen geklots en geslinger en prima waterdicht te maken.

    Met het gewicht van het PVC erbij zal je met een 110mm op ca. 1kg per 100mm lengte uit komen.
     
  12. Jan Vos

    Jan Vos

    Lid geworden:
    17 feb 2005
    Berichten:
    1.877
    Locatie:
    Hoogkerk
    Als je ballasttanks in je model wilt maken dan deze op de bodem van je model plaatsen.
    Maak aan de bovenzijde pijpjes aan weerzijden van de ballastank als je hem vol pompt dan loopt het via het andere pijpje over, dan heb je een volle tank die niet kan klotsen.
    Maar het SG van lood is wel wat hoger dan van water.

    Is er iemand die een model klaar heeft deze voor de bouw berekend heeft, op een weegschaal nagewogen heeft met alles erin vaarklaar dus.

    Hoeveel ballast moest er toen nog bij daar ben ik benieuwd naar.
     
  13. citrorob

    citrorob

    Lid geworden:
    3 nov 2005
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Midden-Holland
    Klopt het SG van lood is 13x zo hoog. 8O
     
  14. zinnia

    zinnia

    Lid geworden:
    8 feb 2005
    Berichten:
    1.517
    Locatie:
    Antwerpen
    Welk lood gebruik jij citrorob? :roll: want de densiteit van lood is 11,7 Die van kwik is 13,6
     
  15. Norbert kok

    Norbert kok

    Lid geworden:
    16 feb 2006
    Berichten:
    263
    Locatie:
    hengelo
    water tanks werken perfect. ik heb dit ook gedaan door een dubbele bodem in het schip te maken. onder in de romp gaten geboord en vanuit de tank een ontluchtings pijpje naar het dek gemaakt.
    als de boot in het water wordt gezet zie je hem langzaam vol lopen tot de tank vol zit. haal ik de boot er weer uit loopt de tank vanzelf leeg. geen pompje of wat dan ook gebruikt. ligt wel aan de grote van de tank maar ik heb er wel twee slinger schotten ingezet. succes
     
  16. Joop.O.H.

    Joop.O.H.

    Lid geworden:
    22 jul 2004
    Berichten:
    829
    Locatie:
    Hengelo
    Hi allen en Norbert

    Ik heb mijn flushdecker van 2.25 mtr ook met dubbele bodum uitgevoerd zoals Norbert het beschrijft en werkt prima en met maar een ontluchtings pijpje in het midden.Alleen moet je hem wat langzamer uit het water tillen om het water er uit laten lopen anders zit je dat een tijdje mee te tillen.

    Gr Joop.
     
  17. Luit

    Luit

    Lid geworden:
    10 nov 2003
    Berichten:
    900
    Locatie:
    Rolde
    Ahoi,

    Zijn er al vorderingen, nieuwtjes, foto's, details etc. over dit onderwerp?
    Heb al wel een indruk van hoe het schip gevuld kan worden.
    Hoe het water er weer uit laten lopen is een andere vraag.
    Iemand een idee?

    Greetings,
    Luit
     
  18. henk1959

    henk1959 Guest

    Hoi Luit,

    Ik ben nog lang niet aan bouwen toe, maar ik overweeg nu het volgende.

    Volpompen met een caravanpompje, met overloop naar buiten zodat je weet wanneer die vol is.
    Die overloop dan wel vlak boven de bodem van de tank laten starten. Eventueel met perslucht (bijv pompje uit zo'n hartslagmeter of aquariumpomp onder druk zetten waardoor de tank door de overloop leeggeblazen wordt.
    Er zal dan wel iets van een "terugslagklep" geplaatst moeten worden om te voorkomen dat de lucht ontsnapt via de caravanpomp.

    Als je draadjes gaat volgen over de duikboten van Joop O.H. zie je de klepjes wel zitten, ze zijn dus te vinden.

    Veel simpeler was de vulmethode van iemand die op de werkschependag zijn ponton van ballast voorzag, hij vulde zijn ponton met een pompje van buitenaf.

    Nogmaals, ik heb niets in de praktijk nog kunnen testen, ik speel nog met ideeen.

    Groet,
    Henk.
     
  19. Luit

    Luit

    Lid geworden:
    10 nov 2003
    Berichten:
    900
    Locatie:
    Rolde
    Tsja, soms is het zo simpel, gewoon een externe pomp gebruiken :wink:
    Dit scheelt ook nog weer in verbruik van de accu's.

    Blijf ik nog wel met het probleem zitten van, hoe het water er weer uit te krijgen :roll:
    Een 70 a 80 liter laat je niet zomaar weglopen :oops: ook niet met perslucht volgens mij.
    En als het wel zo moet, dan mag ik wel een agregaat aanschaffen :oops:


    Greetings,
    Luit
     
  20. henk1959

    henk1959 Guest

    Wat je nog zou kunnen doen is een flexibele slang met voldoende diameter (1 cm doorsnee) verbinden tussen onderkant ballasttank en een doorvoer in de bodem van je romp.

    Deze slang zou je dicht kunnen knijpen met een constructie met een veer. Als je die constructie dan bekrachtigd met een servo, gaat de slang open en loopt je ballasttank automatisch leeg (genoeg).

    Met name in chemische laboratoria zie je vaak dat flexibele (siliconen) slangen dichtgeknepen worden met speciale klemmen. Misschien is dit zo om te bouwen dat je aan bovenstaand idee kunt voldoen?

    Het is even zoeken en uitproberen, ik weet het.

    Groet,
    Henk.
     

Deel Deze Pagina