Balsa bouwtips + 'tissue-ing' tips gevraagd

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door FerdyM, 21 okt 2014.

  1. FerdyM

    FerdyM

    Lid geworden:
    21 okt 2014
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Ede
    Ik ben een Spitfire van Guillows aan het bouwen en heb wat vragen.
    Iemand ervaring met het bouwen van deze kits? Vast :D

    Ik heb het model in elkaar gezet en wil nu het krimppapier gaan opbrengen. Ik zou wat tips over de beste aanpak goed kunnen gebruiken. Ik begrijp uit de bouwbeschrijving dat je het papier aan de buitenzijdes vastplakt met een lijm (vraag 1: welke lijm is geschikt) en na drogen het papier bevochtigt met water of een lak. vraag 2: welk middel werkt hierbij het beste?
    Waar moet ik verder opletten?

    Ik vind het bouwen erg leuk om te doen en wil nu een betere kit kopen. Iets groter en lasercut. wat zijn jullie ervaringen hiermee? Ik had nu een 'normale' kit en ik hoop dat de laser cut wat strakker wordt.
    Welke lijmen raden jullie aan voor het lijmen van balsa kits???

    Thanks! Groet, Ferdy
     
    Laatst bewerkt: 22 okt 2014
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Op de website van Guillows staat een FAQ waaruit ik het onderstaande stukje voor je heb geknipt.

    Welke lijm kan je gebruiken? Wel dat is heel veel. Witte houtlijm werkt prima, maar je moet wel alles goed op z'n plek houden tijdens het hard worden van de lijm. Kan lastig zijn. Pas ook op dat je niet te veel gebruikt in verband met het gewicht.
    Secondelijm werkt ook uitstekend maar dan zit het wel in één keer vast, je moet dus alles in één keer goed doen. Lastig dus. :oops:
    UHU hard is een zeer oude vertrouwde modelbouw lijm voor balsa en ander hout. Het bestaat al een kleine eeuwigheid, ik heb het al bij mijn eerste modelbouw pogingen gebruikt. Werkt uitstekend, is sterk, je kan het nog een beetje verschuiven voor het hart is. Ook hier niet te veel gebruiken, het gewicht is bij deze kleine modellen heel belangrijk.
    Epoxy, kan je gebruiken maar is zwaar en je moet niet te veel tegelijk aanmaken anders is de zaak al hard voordat je alles gelijmd hebt.
    En er zijn nog meer mogelijkheden. ;)
     
  3. strutter

    strutter PH-SAM

    Lid geworden:
    17 sep 2006
    Berichten:
    4.465
    Locatie:
    Haarlem
    Behangplaksel werkt prima voor tissue.
    Na drogen bevochtigen met water uit een plantenspuit (vernevelen)
    Daarna als dit droog is spanlak erop.

    Groeten, Ralf
     
  4. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.870
    Locatie:
    Hulshout België
    Ik denk dat je wel veel informatie kan vinden in het "vrije vlucht forum" en je kan hier misschien al mee beginnen , een volledige Bouwcursus van medeforumlid "Moerman"

    Groeten Jef
     
  5. FerdyM

    FerdyM

    Lid geworden:
    21 okt 2014
    Berichten:
    32
    Locatie:
    Ede
    super bedankt voor de tips. De methode water en lijm werkt al erg goed.
     

Deel Deze Pagina