balsa harder maken

hallo ik ben bezig met mn nieuwe project (morane 2,5 mtr) maar het balsa waarmee de vleugels zijn bekleed is betrekkelijk zacht.
is het mogelijk dat ik de vleugels eerst behandel zodat het oppervlak iets harder word ,waarna het niet zo snel beschadigd als het bekleed is met folie.
groet gertjan

Mhhh, volgens mij is er geen methode om balsa harder te maken.

Je kan er eventueel voor kiezen om ipv te bespannen de kist te "glassen" of de zachte balsa planken te vervangen.

de oude methode was om het balsa vele malen in te kwasten met spanlak. Je kan ook niet spannende cellulose meubellak nemen. Ook is er een surfacer in de handel speciaal voor balsa. Het oppervlak wordt wel degelijk hard, en schuurt makkelijk.
De botte, boeren methode is, om het oppervlak te impregneren met dunne CA lijm. Wordt erg hard maar schuurt slecht.
Als voorbereiding op het in glasdoek zetten kun je ook een-component polyurethaan lak nemen. Werkt heel economisch en spaart epoxy.

Gaat het niet met G4, een polyurethaanvernis van VossChemie? Lindehout voor bootrompjes wordt er keihard van, balsa zuigt misschien iets minder op. Verdunnen met 10-15% aceton (niet in de voorraadbus verdunnen!!) doet het nog veel dieper intrekken.

Het wordt inderdaad behoorlijk hard, en op balsa mag je niet te hard duwen. Maar er bestaat ook veel verschil in schuurpapier, het watervast is beter dan het gewone, en het schuurlinnen uit de koetswerkherstelling is nog beter.

Ik zou zeggen probeer het eens door een druppeltje G4 op styropor te doen dan merk je het van zelf.
Volgens mij moet het gaan.
Je kan ook een dun laagje epoxy er op te smeren met een oude betaalkaart of iets dergelijks en daarna afdeppen met een dot keukenrolpapier.

Janneman

Piepschuim wordt opgelost door G4, maar er was niet over piepschuim gesproken eerst. Niet doen dus.
Zoals eerder aangehaald, zul je moeten werken met epoxy.

OLa,

Houtverzegeling werkt prima om balsa te verstevigen..
Is erg dun dus makkelijk te verwerken. niet teveel opbrengen ivm gewicht. gewoon een keer erover heen.

te verkrijgen bij Hobby-inn Waalwijk

Harry wever

Back