Balsa Hout Buigen

• Topicstarter Topicstarter Dossy
  • Startdatum Startdatum
D

Dossy

Guest
Hallo , ik heb nog wel eens wat probblemen met dat blasa hout buigen , ik gebruik meestal 1 /1,5 2mm .
maar het breekts snel als je het een beetje krom buigt , heeft iemand een idee om dit te voorkomen doormiddel van "een"handig iets?

Regards Dossy 8O

Bij het buigen van balsahout (in dwarsrichting, dus zoals bij vleugelneusindekking, romprug en rompneus) is het belangrijk om het juiste soort plankjes te selecteren. als je voelt dat het redelijk makkelijk buigt ten opzichte van andere plankjes, dan is het meestal een geschikt plankje voor dit doel. Kwartiers gezaagd (Engels "quarter grain") balsa, herkenbaar aan een dwarslopende vlammetjesachtige tekening in plaats van normale in langsrichting lopende nerven is zeer stijf in dwarsrichting, dus zeer geschikt voor massieve staartvlakken en ailerons, maar onbruikbaar voor gebogen indekkingen. Het wel gescgikte hout buig ik meestal voor door het kletsnat te maken, even laten intrekken en vervolgens met breed plakband om een stuk plastic pijp van ongeveer de juiste diameter te trekken. Vervolgens volledig laten drogen. Daarna zal het aanbrengen veel eenvoudiger gaan. Voor het lijmen is contactlijm (bijv. Bisonkit) of een langzaam drogende lijm (witte houtlijm) het meest geschikt. Wel goed tegen ribben en liggers aandrukken en d.m.v.spelden fixeren. Veel succes.

Back