Balsa katana 1m span

Ik doe nu al 2 jaar aan modelbouw. Ik heb altijd piepschuimen en depron vliegtuigen gevlogen. Een tijdje geleden heb ik een jamara pitts s2b kit aangeschaft. Dit is een balsa kit. en dit beviel me erg, behalve dat de kwaliteit van het hout niet erg goed is. Nu ben ik van plan om een katana van 1 meter spanwijdte te maken. Hiervoor heb ik geen erg goede tekeningen kunnen vinden, en dus heb ik een tekening van 3D foamy gedownload die bedoeld is voor depron. Hieruit probeer ik een goed vliegend (3D) toestel van te maken. Dit project heeft een lage prioriteit want ik heb school en nog een paar andere projecten. Tips zijn altijd welkom:D ik heb al wat werk verricht aan de stabilo en de rudder. Foto's volgen nog.

Laatst bewerkt:
Hier zin de foto's ze zijn gemaakt met mijn iPad en zijn dus niet van erg goede kwaliteit.

full

full

full

full

full

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Leuk dat je begint met het zelf bouwen :thumbsup: op deze manier heeft de hobby toch wat extra's. Over het bouwen, denk dat je de vlakken op deze manier veel te dik maakt en heb je ook al bedacht hoe je het richting en hoogteroer laat scharnieren? Kijk anders even naar DIT draadje. Is een vergelijkbaar toestel waar wel een tekening van beschikbaar is.

Ja misschien is het wel een beetje dik, het zou op 8mm totaal uitkomen. Over die scharnieren denk ik dat ik een driehoek latje aan beide zijdes ga maken en dan van die floppie disc scharnieren? Misschien ook eens een keer van die kleine robart hinges proberen. Handig draadje, zal ik eens grondig doorneuzen. De bouwwijze van dat vliegtuig zal ongeveer hetzelfde zijn als die van mij. Alleen ga ik wel het meeste bekleden met balsa

Laatst bewerkt:
Je kunt beter het gewicht zo laag mogelijk proberen te houden. Dit is beter voor de vliegeigenschappen en bij een wat hardere landing heb je minder kans op schade. Bij bewust sterker bouwen wordt hij zwaarder en daardoor gaat hij juist eerder kapot, klinkt misschien onlogisch maar is wel waar :yes: Kan je evengoed aanraden om de tekening van dat andere toestel te downloaden en uit te printen, gewoon om de van de bouwwijze te kunnen spieken.

Laatst bewerkt:
Ja misschien zal ik hem even uit printen. Zou het echt nodig zijn om het richtingsroer en het hoogteroer opnieuw te maken, als het nodig is doe ik het wel maar liever niet natuurlijk. Welk van de twee scharnier opties zou ik gebruiken? Geen idee wat de voor en nadelen zijn.

Als scharnieren raad ik je de CA scharnieren aan, lekker simpel goedkoop en voor zo'n toestel zeer geschikt. Je kunt proberen je richting en hoogteroer in een v vorm te schuren tot ze aan het eind nog ongeveer 4mm dik zijn, is dit gelukt dan lijm je aan de voorkant van het kielvlak en stabilo een balkje zodat je deze rond kunt schuren, hierna dan de driehoek latjes zoals je al aangaf voor de scharnieren en dan is het best wel bruikbaar.

De nerf van de versteviging in de hoeken loopt niet altijd goed. Die nerf moet schuin lopen: van de ene lat naar de andere lat.

Aangezien je in Veldhoven woont:
www.mvcb.nl

Laatst bewerkt:
Als scharnieren raad ik je de CA scharnieren aan, lekker simpel goedkoop en voor zo'n toestel zeer geschikt. Je kunt proberen je richting en hoogteroer in een v vorm te schuren tot ze aan het eind nog ongeveer 4mm dik zijn, is dit gelukt dan lijm je aan de voorkant van het kielvlak en stabilo een balkje zodat je deze rond kunt schuren, hierna dan de driehoek latjes zoals je al aangaf voor de scharnieren en dan is het best wel bruikbaar.

Bedoel je met die v vorm een soort profiel? Dat kan ik proberen.

De nerf van de versteviging in de hoeken loopt niet altijd goed. Die nerf moet schuin lopen: van de ene lat naar de andere lat.

Aangezien je in Veldhoven woont:
www.mvcb.nl

een probleem, 15km op de fiets met een vliegtuig werkt niet zo goed. Mijn vader woont in Tilburg en hij wil mij wel naar de club in Tilburg brengen, kan hij zelf ook vliegen. is deze versteviging trouwens goed?
full

zou een 3mm carbonstaaf sterk genoeg zijn om de hoogtroeren met elkaar te verbinden?

Ja deze versteviging is goed. 3mm carbonstaf is goed maar een stukje verenstaal van 2mm voldoet hie ook uitstekend. Voor de scharnieren bedoel ik eigenlijk deze, die lijm je met dunne sec.lijm.

hier is het tweede hoogteroer. het lijkt wel acupunctuur. HAHA.

full

dit is het totaal tot nu toe.

full

ik heb nog een paar verstevigingen toegevoegd. slecht te zien op de foto's.

edit: dit is het hoogteroer nu, hij is 100% recht en hij zit goed stevig vast, missie geslaagd :) .

full

iemand nog tips over het zelf tekenen van spanten voor de romp?

Back