Balsa modelboot met 540 motor?

• Topicstarter Topicstarter Boss-racing
  • Startdatum Startdatum
B

Boss-racing

Guest
Hallo,

Ik ben van plan over een paar maanden aan een 2e zelfbouw boot te beginnen.

Ik heb als eerste boot een plaate bodem enpunt gemaakt met een 540 race motor van hobby Pro van triplex hout, Lengte 45 Cm breedte 15 cm

Ging erg langzaam ging in plane maar kwa niet verder dan 10 kmpu

,

Nu wil ik gaan beginnen aan een wat langere boot van balsa met een standaard chinese 540 motor en evt. Rc auto: robbe futaba ontvanger , stuurservo en tamiya regelaar in een plastic zakje met tai wrap.
Ook komt hier een grote auto accu in http://fotos.marktplaats.com/kopen/d/dd/fnsLtQpBI5NJpbZdFxiAJg==.jpg

Gaat dit snel met een goede bouw?

Ik wil nu een V romp bouwen, zelf ontwerpen.
Ik heb een enorme miskoop gedaan namelijk de aquacraft mini rio, die langzaam zowat door midden brak.
Maar daar kan ik eventueel nog het ontwerp van over nemen.

Ik hoor het graag.

Gr Boss

heej,

ik denk dat je er beter aan doet om een tekening van internet te halen :) omdat je dan zeker hij heb dat je een goede tekening heb. de meeste mensen op het forum beginnen met de wiesel, zeer leuke boot om te maken!

Hoi Boss,

wat versta je onder snel? Wat zijn je eisen? Probeer je vraag wat preciezer te stellen zodat we gerichter antwoord kunnen geven. 'Snel' ervaart iedereen anders..

groeten Jurriaan

Onder snel bedoel ik,
sneller dan de eenden wegvliegen , dus zo'n 25 km pu

Onder snel bedoel ik,
sneller dan de eenden wegvliegen , dus zo'n 25 km pu

De snelheid van 'wegvliegende' eenden is inderdaad niet zo hoog, eenmaal in de lucht halen ze snelheden tussen de 40 en 60 km/h.
Da's nog een hele klus om dat te evenaren met een 540 motor...

Groeten, Jan.

ja daarom bedoel ik ook opvliegen:)

Maar ik zag dus een filmpje op youtube:eCbwejFXqKU[/media] - My homemade RC boat (how to build)

En ik ben wel ervaren genoeg om zoiets te bouwen met mijn 540 motor erin.

Dit lijkt mij dus leuk varen.
De wiesel is niet egt mijn ding..
Jullie mening graag!

Gr Boss

Laatst bewerkt door een moderator:
De boot in het filmpje is gebouwd zonder helling, da's zonder ervaring in het spanningsloos opzetten van het frame een garantie voor een romp met een twist...

De vrij smalle romp beperkt het in te bouwen motorvermogen, een 540 zal wel gaan, met een krachtiger motor loop je het risico van barrelrolls bij een éénmotorige set-up.

Zoals je in het laatste stuk van het filmpje ziet, heeft de bouwer het binnenwerk van een 'vector steering' vehikel in de romp gezet, inclusief de electronica.

Met een 540 en een 'gewoon' roer zal de boot een stuk soepeler varen.

In principe kun je elke licht gebouwde romp van rond de 50 cm lengte goed op snelheid krijgen met een 540 motor.

Een 'Wild Thing' van die lengte gaat als de brandweer.
Leesvoer: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=638510

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Dankjewel jan,
Ik heb wel een vraagje,wat is een romp zonder twist?

Ik denk dat ik mijn eigen variant ga maken van de foto die jij stuurde,
Ik ga eerst een skellet maken van triplex reepjes en daarna wil ik hem met balsa gaan dichtmaken.

Frame van triplex reepjes? ik denk dat de ervaring nog wel iets ontbreekt.. een frame bouw je op uit plaat waar de spanten uit gesneden worden, uit een stuk.

Jan bedoeld met een 'romp zonder twist' dat die in het filmpje niet gebouwd word op een bouwplank. Door het aanbrengen van de stringers (de latjes in de lengte) krijg je spanning in het frame waardoor het wil scheeftrekken. Een scheve romp vaart niet goed..

Een eigen ontwerp boot maken is erg leuk, maar vaak is het beter om eerst een bestaand model te bouwen voordat je zelf aan de slag gaat. Zo krijg je een idee van hoe de constructies gemaakt worden en in elkaar steken.

Vergeet ook niet dat een balsa romp verstevigt moet worden met epoxy en glasvezeldoek. Als je dit niet doet kan je romp minder hebben en gaat minder lang mee.

Succes!

groeten Jurriaan

Hallo jurriaan,

IK ben een paar uur geleden begonnen met een boot, ik plaats deze week wel foto's om jullie meningen te vragen. Het is een v romp met een platte strook met een breedte van1.5 cm het ontwerp heeft iets van de boot die jan net stuurde, aldus ik zie wel waar het schip strand

groeten

Goede keus om de wild thing als basis te gaan gebruiken. Dit is een leuk rompje die al vaak gebouwd en getest is. Je kan het onderwaterschip gelijk houden, maar de rest kan allemaal zelf ingevuld worden :)

ben benieuwd naar de foto's

Ik heb nu de platen af, dus die dingen die je om de 5-10 cm dwars ziet liggen.

Alleen is de vorm toch nog iets anders denk ik, hij is iets hoger en iets korter.

Ik plaats gelijk een foto als alles gelijmd is.

PS: De as zit er al in

De as zit er al in???

hoe bouw jij een boot? in welke volgorde? Je bent nog met de spanten ('platen om de 5 a 10 cm') bezig?

Je moet eerst het spantenframe opzetten op een bouwplank zodat de romp onder het bouwen recht blijft. Zodra de spanten goed staan verlijmen. Daarna de beplating aanbrengen.
Zodra die erop zit en de boel droog is kan de romp van de bouwplaat los. Nu kan je de binnenkant afmaken en het dek erop lijmen.

Zodra de romp klaar is kan je beginnen met het plaatsen van de as en de andere hardware en elektronica.

ik ben benieuwd naar jou bouw methode...

groeten Jurriaan

ik ben benieuwd naar jou bouw methode...
groeten Jurriaan

Om wijlen Bert Klunder eens te citeren: "Het hoeft niks te wezen, als het maar wat lijkt!"

Als je 14 bent, heb je toch geen behoefte aan goedgemeende raadgevingen van een forum vol oude zakken... (aldus m'n zoon, die stage lessen geeft in die leeftijdsgroep).

Maar, ik ben benieuwd naar de foto's.

Groeten, Jan.

Ik waarderr jullie advies egtwaar,

Maar dit word gewoon de eerste boot van mij met een V romp en het hoeft egt geen superspeed raceboot te zijn.
Mijn vorige boot vaarde perfect alleen ging heel langzaam omdat hij 5 kilo zwaar was.

Deze word lichter.

Ik bouw mijn boot altijd op van beneden naar boven, zodat ik niet voor verassingen kom te staan als er iets afbreekt als ik de motor erin wil zetten en ik er niet meer bij kom.

Hier een paar foto's van de bouwplank met spanten van een project van m'n zoon.

full

full

Groeten, Jan.

Ik waarderr jullie advies egtwaar,

Maar dit word gewoon de eerste boot van mij met een V romp en het hoeft egt geen superspeed raceboot te zijn.
Mijn vorige boot vaarde perfect alleen ging heel langzaam omdat hij 5 kilo zwaar was.

Deze word lichter.

Ik bouw mijn boot altijd op van beneden naar boven, zodat ik niet voor verassingen kom te staan als er iets afbreekt als ik de motor erin wil zetten en ik er niet meer bij kom.

Juist de eerste stappen van de hobby zijn belangrijk. Een slecht gebouwde boot geeft minder plezier als een waar je net even wat langer mee bezig bent geweest. Ookal is het geen super speedboot, het is altijd goed om strak te bouwen

Het perfect varen met een te zware boot is natuurlijk een beetje dubbel. Als die perfect vaarde, was die dus niet te zwaar! :) Overigens wegen elektro boten al snel aardig wat door de accu's die ze mee moeten nemen. (Door de komst van de lipo's is dat al aan het veranderen)

De bouwmethode van beneden naar boven snap ik nog niet helemaal. van te voren weet je vaak hoe alles in de romp komt te zitten. Je kan er toch altijd nog bij als je op de meest gebruikte manier bouwt? Dus eerst de spanten, dan de zij- en onderkant beplating.

En is de as reeds uitgelijnd met de motor?

groeten Jurriaan

Ik snap het.
alleen iets kleiner.

Hallo Boss,

Als je je boot modelleert naar het gebakje uit je link, denk er dan om, dat je kiellijn recht is, in het deel naar de spiegel, niet gebogen zoals die chinese bloembak, dat vaart voor geen meter, hoe goed je ook bouwt...

Groeten, Jan.

Ik zal mijn best doen,

Ik heb ondertussen de as er al uit gehaald. Was alleen om de plaats van de gaten te bepalen en de motorsteun.

Ik was bang dat als ik dat dan moest doen als ik dat skellet zegmaar afheb er iets afbreekt. Sommige stukken zijn namelijk vrij fragiel nu

Ik moet nog een goede koppeling bestellen tussen de motor en de ass, hebben ze die bij conrad?

En jurriaan toch bedankt voor de tips.
Met het goed varen van dat 4 kilo ding bedoel ik alleen het sturen ..
Ik heb al een andere accu voor deze boot. Die van mijn mini rio werkt hier ook op, Ik ben namelijk ban dat die met 8 grote cellen gaat zinken.
Als ik klaar ben met het skellet , moet ik dan eerst balsahout daarna epoxyhars en daarna glasvezelmatten leggen of een andere volgorde?

Gr Boss
EDIT: Er komt een watergekoelde 380 motor in, Ik vond de 540 zelf een beetje te zwaar voor de romp

Back