Balsa verlijmen met styropor

Beste medebouwers,

Ik heb van een clublid uitgesneden styropor (isimo) vleugels gekregen en wou deze nu gaan beplanken. Welke lijmverbinding gebruik ik het best?

Alvast bedankt!

als je goed kan persen (dus de buitenschalen van de vleugel ook nog hebt) dan kan je met lamineer epoxy (24uurs epoxy) aan de gang.

Balsa eerst met papierplakband aan de buitenkant van de beplanking aan elkaar tapen zodat je een grote plaat krijgt die als indekking dient. Dit dan twee keer voor onder en boven.

Dan epoxy aanmaken en met een schuimrollertje gewoon lekker (dun) inrollen, mooi verdelen.

Dan stapeltje maken:

- buitenschaal op tafel, vleugelkant boven.
- balsa onderplaat erop, epoxy naar boven,
- vleugelkern erop
- balsa bovenplaat erop, epoxy naar beneden
- buitenschaal erop.

dan een flinke plank en heel veel gewicht erop.

Dit leverd een mooie stijve vleugel op.

evt kan je nog het balsa (voordat je met epoxy aan de gang gaat) 1 keer in de spanlak zetten, dat voorkomt het inzuigen van de epoxy in het balsa.

Alternatief:
- witte houtlijm verdunnen
- melk-lijm (soort contactlijm)

Je kan het met bruislijm doen die je heel dun opbreng en dan de balsa oo het schuim leggen en de vleugel in de uitgesneden schalen leggen.
Je kan het ook met melk contact lijm op ammonia basis doen.
Dan smeer je beide zijden erg dun in als het droog is breng je de balsa aan goed aandrukken en je kan verder.
Als je de bovenkant doe leg je de vleugel in de onderste schaal zodat hij recht blijft.
Zelf heb ik hier de eerste meeste ervaring mee.

verstuurd met mijn smartphone

nog een alternatief;
bison constructielijm (bruislijm)
Eventueel bij gebruik van epoxy iets bruismiddel toevoegen, dan gaat het bruisen als constructielijm.

Bertus was iets sneller als ik ;-)
Niet vergeten bij bruislijm; een velletje plastic folie tussen het hout en de negatief kernen!

Owkay dit helpt me al aardig opweg!
Ik heb de buitenschalen erbij gekregen dus denk voor het zlternatief tegaan eerstvolgend op mijn vraag.

Volgende korte vraag :-)
Ondertussen ook bezig aan een 9meter10 ash25 ;)
Scharnieren van de 6 roeren zijn met heel oude scharniertape gemaakt. Welke leveransier maakt stevige kwaliteitsvolle tape?

Een 9 meter zwever geef je geen roerscharnieren van tape! Zou jij in een Boeing stappen als je weet dat de roeren met Kavan-scharniertjes zijn bevestigd? Nou dan. Als je een serieuze zwever wil vliegen moet je die ook serieus bouwen. Zonde van je kist en onverantwoord tov. je omgeving.

Het ligt een beetje aan hoe die kist is gebouwd, maar een optie zou kunnen zijn siliconen scharnieren. Niet sanitair-siliconen, maar E41.
Hier of hier te verkrijgen via internet. De betere bouwmatrialenhandel heeft ze (soms) ook.

Volgende korte vraag :-)
Ondertussen ook bezig aan een 9meter10 ash25 ;)
Scharnieren van de 6 roeren zijn met heel oude scharniertape gemaakt. Welke leveransier maakt stevige kwaliteitsvolle tape?

Hout op foam lijmen ? ff kijken in het ASH 31 topic ! Epoxie !
Ook voor wat betreft de scharnieren: [post405]

Scharniertape is voor dat soort grote kisten echt een "no-go" !!

Laatst bewerkt door een moderator:
Back