Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Laat even zien waar het komt te zitten (tekening), dan vertel ik je of het sterk genoeg is.Balsa is stug op de nerf maar
vrij slap langs de nerf. Is 3mm
dik, wordt gecoverd maar dan
nog. Sleufje met lijm erin ofzo?
Ik denk dat ik het al zie.of dit te zien is, groen is de nerf. is eigenlijk
voor roer, stabilo is veel smaller.
Heb nog wat koolstofbuis 2x3mm is
gemakkelijk te splijten met mesje in
bv 4 stukjes.
zag dat ook lamineerfolie kan. plankje
door lamineerapparaat halen of dz opstrijken.
Ik zou voor veel toepassingen geen beter materiaal weten.Balsa is nog steeds
een prima materiaal voor constructie..
Wat een prachtig modelIk denk dat ik het al zie.
Waar Bas perfect uitlegde wat er zoal mogelijk is, wil ik eerder deze vragen stellen:
'Waaruit leid je af dat het originele ontwerp niet sterk genoeg is?', 'Stuurde je eerste model soms niet goed?
Want geloof me, er zijn dui-zen-den modellen gemaakt met 3 mm stabilo en hoogteroer, die niet meer dan een laagje dun tissue met 8 lagen spanlak hadden en die een lang, gelukkig en succesvol leven hebben gehad.
Vaak niet eens met 'echte' scharnieren -met zo'n pennetje-, maar stripjes linnen of nylon, om en om.
Hier mijn Mini Suppi, motor Webra Record, met 3mm balsa stabilo en hoogteroer.
Wel heel belangrijk bij vlakken die niet krom mogen trekken: Quarter Grain balsa gebruiken.
Je herkent het aan een mooi, egaal vlekjespatroon.
![]()
Ging als de brandweer, in 1970 Ned. kampioen bij de beginners mee geworden.
En dan word je dus 'weggepromoveerd' naar de grote jongens. Mocht ik het opnemen tegen lui die ook naar WK's gaan, en zo....
Daarvoor had ik dit model gemaakt, een Super Suppi, 25% groter dan de Mini Sup en met een .35 motor.
Stabilo en hoogteroer 5mm balsa, donkerblauw nylon bandscharnieren.
Afgewerkt met wit tissue, 8 lagen spanlak, rode en zwarte celluloselak en een 2K transparante toplaag.
![]()
Fast Forward 44 jaar -inmiddels zelf de nodige WK's achter de rug- en dan zie je dit gloednieuwe model.
Bas heeft het zien vliegen en dat was -hoop ik- geen beginnersgepruts. Ask him.
![]()
![]()
Zowat 2x zo groot als mijn Mini Suppi bovenaan, maar nog steeds een balsa constructie.
Wel stap je bij dit soort formaten (stab en hoogteroer ~ 13 mm dik) over op een doosconstructie: 1,5 mm boven en onderkant, daar tussenin 10mm voor- en achterlijst en 10mm hoge ribben.
Massief is op dat formaat moeilijk licht genoeg te houden.
Op de achtergrond de rompbovenkant, 3mm balsa, nat gevormd op een massieve mal, met dank aan mijn vliegmaat Henk de Jong
![]()
Het is al zo oud als de modelvliegtuigbouw zelf, de onbedwingbare neiging van beginners om goede ontwerpen te 'verbeteren' en 'verstevigen' met als enig resultaat een zwaarder, slechter vliegend model dan het origineel. Niet doen. Trap er niet in.....
Ik heb vroeger in het modelvliegkamp de modellen van Henk gezien.....die waren ook prachtig.....zoals bijna alle F2B stuntkisten in mijn herinnering ;-)Dank je!
Ik heb het als voorbeeld gebruikt om te laten zien hoe men, met wat ervaring, ook mooi afgewerkte balsa modellen kan bouwen.
Gek genoeg kon dat al, lang voordat het eerste plastic/schuim/ofwatdanook model als kit of RTF op de markt was.![]()
Kijk dan maar eens goed wie je hier ziet:Ik heb vroeger in het modelvliegkamp de modellen van Henk gezien.....die waren ook prachtig.....zoals bijna alle F2B stuntkisten in mijn herinnering ;-)
Meer 'Fly by wire' dan dit gaat je niet lukken.Wat apart Bruno, die antennes die uit de vleugeltip komen.
Dat klopt, je moet namelijk van goeden huize komen om dit in bedwang te kunnen houden....Dat zie je niet vaak![]()