Balsa vliegtuigje geschikt als indoor-vliegtuig?

• Topicstarter Topicstarter DutchRC
  • Startdatum Startdatum
D

DutchRC

Guest
De titel zegt het al. Ik ben aan et rondkijken voor een (el cheapo) indoor vliegtuigje..
Metteen even erbij: ik heb minimaal ervaring met binnen vliegen.. In de buitenlucht kan ik inmiddels best aardig vliegen..

Ik ook naar Kyosho Minium's gekeken.. Maar ik kwam ook dit tegen:

Vision EP Balsa 3D Blue 940mm (ARF) (EU warehouse)
visionepblue-17466.jpg

Wing Span: 940mm
Fuse Length: 910mm
Wing area: 17.3cm sq.dm
Flying Weight: 450g ~ 540g

Aan de grote kant wellicht.. I know.. Maar wel lekker licht..
Dus ehm.. is dat iets voor indoor vliegen?

En ook nog een vlieg-filmpje ervan:

Laatst bewerkt door een moderator:
Als de hal maar groot genoeg is...

De meeste indoortoestellen wegen een fractie van wat dit toestel weegt.

Vliegt wel heel erg snel voor een sporthal van normale afmetingen. De muren komen dan wel heel snel dichterbij.

Thanks N.P.S. ja.. dat idee had ik ook wel een beetje.. Deel van m'n overweging was, dat ik dat toestel eventueel ook buiten (als er weinig wind is) zou kunnen gebruiken, mocht het indoor vliegen toch niet mijn ding zijn..

Ehmm te snel.. Eigelijk zou je met zoiets dus voornamelijk high-alpha moeten vliegen indoor dus (?)
Airbrakes toevoegen?

Als ik dit dan weer zie trouwens:
(die piloot is wel 'iets' beter dan ik ;))

Ja klopt.. een 'luxe' hal wel inderdaad.. Waar ik kom te vliegen weet ik nog niet helemaal (binnenkort hoop ik een keer te gaan koekeloeren)..

En dat is wel een mooi toestel ook :)

ps: ik denk dat het deze hal betreft:

Hier op het forum staat een bouw verslag van een depron tijger moth deze heb ik vorig jaar ook gemaakt
( de klijnste uitvoering ) en deze weegt rond de 250 g vliegklaar en vliegt erg makkelijk
hiervoor is nog geen heel vel depron van 3 mm nodig en met een 3 kanaals setup van de cinees is het toestel voor zo'n 30€ in de lucht of je moet een erg dure ontvaner hebben dan red je dat naturlijk niet

en als ik zeg dat het makkelijk vliegt wil dat wat zeggen wand ik vloog toen pas amper een jaar had nog nooit binnen gevlogen en ook nog niks anders dan een ezie star en vlieg ook nu aleen nog maar met een fun cub en ben dus zeker niet de beste/erg ervaren piloot

hhmmm, dit is de eerste keer dat ik Remco gelijk moet geven. bouw die tigermoth en ga daarmee kloten in de zaal.....
In de begin tijd voordat we allemaal met die shockflyers vlogen was het gewicht van de gemiddelde indoor kunstvlucht bak (Ennu, Ennou, And-now of hoe ze heten) zo rond de 300 gram. Een rol, een looping en een wingover was mogelijk, maar wilde je meer dan was dat verdomde moeilijk vanwege de hogere snelheid en het hoge gewicht. En heel veel mensen lukte het helemaal niet om met die modellen of andere modellen meer te doen dan die paar figuren. Maar ja, toen waren we ook maar met een beperkte groep (maximaal 30) indoor vliegers...... Daarna kwam de IFO en toen was ineens veel meer mogelijk........ Dus nu snel de zoekfunctie gebruiken en kijken welke modellen dat waren.

Maar de forum zoekfunctie, zowel de standaard- als de uitgebreide-versie, heeft minstens vier karakters nodig. Om dit te ondervangen heeft Robert de Google zoek ingebouwd, die kan wel op drie-karakter-kreten als ifo zoeken, het witte invoerveld helemaal boveaan elke discussie.

@remcovl: Een Depron Tiger Moth spreekt me ook eigelijk wel aan ja.. Dat klinkt als een goed plan.. De ultra-light 'patern ships' van tegenwoordig vliegen waarschijnlijk erg goed, maar somehow trekt het me niet zo..

Vooral belangrijk met in de hal vliegen is dat je vliegtuig snel te repareren is. bekijk de eerste 5 seconden van het filmpje maar. Indoor vliegtuigen zijn bijna altijd vliegtuigen van de hobbytafel omdat er gewoon niet veel (goedkope) indoor vliegtuigen zijn. Zelf bouw je een vliegtuig voor 3 tot 10 euro met 20 euro elektronica en 5 tot 10 uur werk.

Een balsavliegtuig geef ik 1/2 tot 3/4 van een rondje in de zaal en wanneer een goede piloot vliegt gaat hij misschien wat verder. Gegarandeerd dat het niet het einde van de dag haalt.

Depron of Elapor (epp) zijn het meest gebruikt

Haha :D Ohwww man.. nu heb je me uitgedaagd ;) grrrr
een half tot 3/4 rondje dus hè.. Ik vind het toestel uit m'n startpost wel 'grappig', en heb er toevallig een passende setup voor liggen.. Dus wellicht koop ik em zo-ie-zo..
Als et der van komt, laat ik wel weten hoe ver ik kwam :)

Maar voor het verstandige deel van het verhaal ga ik inderdaad eens op zoek naar leuke licht gewicht zelfbouw Depron flyer..

Ik kan de lazy bee warm aanbevelen. het heeft ongeveer alle dingen die je in een eerste indoor wilt zien.
Een moth is goed indoor te vliegen toch heeft het nadelen:
- is wat complexer om te bouwen
- is redelijk kwetsbaar
- heeft wat lastigere vliegeigenschappen waardoor je al goed moet kunnen sturen

mijn ervaring met een depron lazybee met massieve neus is dat hij relatief onbreekbaar is. de dikke bolle vleugel heeft geen stokjes(koolstof) nodig voor sterkte en is met een streepje lijm en een plakbandje weer vliegklaar na een breuk net als de rest van het vlieguig. Vliegt natuurlijk langzaam maar met het richtingsroer lekker snel de bocht om te sturen. Heel handig wanneer die muur op je af komt.

Je bedoeld dan Denk ik een profiel-uitvoering van de Lazy bee? (met google kom ik vooral versies tegen met een 3D romp)

Beeetje offtopic, maar wel een grappig filmpje met een vliegtuig dat IETS minder geschikt is als indoor vliegtuig :)

Back