Balsahout via webwinkels

Hallo allemaal,

wat zijn jullie ervaringen met het kopen van balsa-hout (plankjes) via internet bij webwinkels ?

Aanraders ?

grtz siem

Niets beter dan de lokale houthandel (ik bedoel daarmee natuurlijk hobbywinkel).

Als je dan toch per sé via het web wil kopen, is er volgens mij één die er bovenuit steekt: Thoma Balsa
eventueel ook nog: Modellbau Heerdegen
De kwaliteit van beiden is goed, maar hou er rekening mee dat je beter een grotere partij koopt, waaruit je dan kunt kiezen naar gewicht, kwaliteit, ...

Luc

In Nederland kun je bij Hobbyin wel telefonisch balsa bestellen in alle maten.

Gezien waar het staat (vrije vlucht) zul je waarschijnlijk wel balsa van een bepaald gewicht willen hebben, en dan kom je toch in Duitsland uit.

Als het je om 1.5mm licht balsa gaat (~12-14 gram per plankje), heeft Thoma op dit ogenblik niet veel nut, die hebben het op. Ze verwachten wel binnen afzienbare tijd weer een nieuwe lading.

Ik heb helemaal géén ervaring met balsa per post bestellen. Ik heb het ook nooit nodig gevonden, want altijd als ik naar een modelbouwzaak ga neem ik een brievenweger mee en koop ik altijd een hoeveelheid van het hout dat aan mijn maatstaven voldoet. Ik heb nog nooit hout tekort gehad. Wat voldoet aan mijn maatstaven: hout dat maximaal 12 gram per mm dikte weegt. Lichter mag wel, maar niet zo licht dat het hout bros wordt. Ideaal is 8-9 gram. Voor dunne plankjes (t/m 2mm) vind je dat vaak niet en is 10-11 gram per mm acceptabel. Verder is van belang dat er geen 'knoesten' of harde zware plekken in zitten. Een bonus is 'quarter grain' hout, dat een beetje gevlekt lijkt en veel torsiestijver is, maar dat kom je niet veel tegen.

Mijn vrees is dat als je hout per post bestelt de kans véél te groot is dat het te zware plankjes zijn (ik heb wel plankjes van 3mm meegemaakt die bijna 60 gram wogen!), dat er wel knoesten en harde plekken in zitten, dat ze krom of gebocheld zijn enz. enz. enz. De kans dat het perfect hout is lijkt mij dezelfde kans als je hebt in een loterij. Ik zou dus nooit per post bestellen.

Als voor jou niet van belang is hoe licht je hout is en dergelijke, dan moet je het gewoon een keer proberen.

gewicht hout

Ha die Fox35,

de gewichten die je aangeeft geldt dat voor een standaard plankje van 10x100cm ?; dus een 2mm dikke plank mag max. 2 x 12gr = ca. 24gram wegen ?

Mijn vrees is dat als je hout per post bestelt de kans véél te groot is dat het te zware plankjes zijn (ik heb wel plankjes van 3mm meegemaakt die bijna 60 gram wogen!), dat er wel knoesten en harde plekken in zitten, dat ze krom of gebocheld zijn enz. enz. enz.

Bij thoma kun je opgeven welk gewicht je wil, en kun je bv. ook quarter-grain bestellen. Knoesten heb ik in Balsa uberhaupt nog nooit gezien, ze zullen wel bestaan, maar zijn dan op z'n minst erg zeldzaam.

Ik vermoed dat jij ook naar die winkel in Waalwijk ging/gaat, en daar kun je idd prima naartoe met een weegschaal (of je leent zijn weegschaal ff). De andere winkels hier in de omgeving hebben amper balsa en al zeker niet in zulke hoeveelheden dat je nog veel te kiezen hebt, helaas.

Ik ben de naam van het bedrijf kwijt maar ik heb in het verleden wel eens balsa besteld met nerfrichting en dichtheid gespecificeerd. Werkte perfect. Je kon zelfs C grain onder de 8 gram bestellen. Maar dat koste dan wel weer wat extra's.

Ha die Fox35,

de gewichten die je aangeeft geldt dat voor een standaard plankje van 10x100cm ?; dus een 2mm dikke plank mag max. 2 x 12gr = ca. 24gram wegen ?

Ja, dat is wat ik bedoel. Lichter is nog beter. Een plankje van 2mm dik (en inderdaad 10x100xm) van 22 gram heb ik liever dan een van 24, 20 gram nog liever, en onder de 20 gram kán de hoofdprijs zijn, maar het kan ook te zacht of te krom zijn.

Het hangt er natuurlijk van af wat je er mee wilt. Voor indoor-competitiemodellen is niet alleen 10 gram per mm vaak nog te zwaar, maar daar is ook hoe de nerven lopen van groot belang. Dit geldt in wat mindere mate toch ook voor grote modellen. Bijvoorbeeld bij lijnbestuurde stunters voor een 8-10cc motor, die ongeveer 1800 gram wegen, scheelt een besparing van 100 gram een gigantische hoop. Als je 10% kunt besparen op het gewicht van het balsa heb je waarschijnlijk het grootste deel van die ons besparing al te pakken.

Hoewel veel mensen denken dat licht balsa een minder stevig vliegtuig betekent is dat in principe niet waar, zo lang je maar goed bouwt. Het ontwerp, de passing van de onderdelen en de manier van lijmen zijn van veel groter belang. Bovendien: minder massa betekent dat er bij een crash minder energie hoeft te worden geabsorbeerd en er daardoor minder stuk gaat.

Bedankt voor de uitleg, nu nog een goede weegschaal... :D Daar volg ik het HITEK-draadje wel voor... thnxs

Voor het kopen van balsa plankjes is een digitale keukenweegschaal perfect, mits hij in grammen kan wegen. Deze kun je bij Blokkers etc. krijgen voor weinig geld. Dat ze in tienden van grammen of nauwkeuriger kunnen wegen is voor het aankopen van plankjes niet nodig.

Wel zijn er ook keukenweegschalen die alleen maar in veelvouden van 2 gram kunnen wegen. Die kun je beter laten staan.

Overigens heb ik vroeger altijd prima hout geselecteerd met een ouderwets brievenwegertje (tegenwoordig zouden we dat 'analoog' noemen) die twee schalen had, een van 0-500 gram en een van 0-100 gram. Die laatste gebruikt ik natuurlijk het meest.

Een weegschaal die in tienden, hondersten of zelfs duizenden van grammen kan wegen heb je alleen nodig als je serieus indoormodellen gaat bouwen.

Back