Balsahouten zweefvliegtuig rc maken? Hoe pak ik dit aan?

Discussie in 'Bouwtips vliegende modellen' gestart door Leon Prins, 11 mei 2016.

  1. Leon Prins

    Leon Prins

    Lid geworden:
    11 mei 2016
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Emmen
    Hey,
    ik zal me gelijk even voorstellen.
    Ik ben Leon Prins 17 jaar oud, uit emmen en bij modelvliegclub klazienaveen, Heb enkel tot nu toe een cessna 182 van art-tech (moet overigens even een nieuwe servo voor de rudder hebben tips zijn welkom), en ik vlieg nog niet erg lang maar ben vrij creatief met dingen bouwen en uitzoeken. Nu was ik met mijn vader op zolder spullen aan het inpakken voor de verhuizing (ik ga in Borger wonen dus naar modelvliegclub Odoorn) en toen kwam er iets tevoorschijn dat mijn aandacht gelijk trok, en waarvan mijn vader nieteens wist dat hij deze nog had, hij zou hem bijna weggooien maar ik hield hem tegen ik dacht gelijk: hey een nieuwe uitdaging! Het was jawel, een jarenoude balsahouten zweefvliegtuig die je met een soort elastiek moest schieten, nooit afgebouwd. dus eerst wilde ik deze samen met mijn vader opbouwen, maar nu heb ik dus een leuker idee. Ik ben van plan deze radiografisch bestuurbaar te maken. Maar ik heb geen verstand wat betreft het bouwen van vliegtuigen, dus heb ik de volgende vragen aan jullie.
    - in het filmpje staan wel wat vliegtuigjes van balsahout, maar deze is net wat anders in de vleugels, en grootte
    - wat heb ik precies nodig? Zender heb ik (spektrum dx6i)
    - waar haal ik ultralichte servo's en andere onderdelen weg?
    - welk gewicht moet ik aan denken bij servo's
    - er waren ook speciale ontvangers met servo's er al aan voor indoorvliegtuigjes maar waar krijg ik die?
    - dan heb ik nog de vraag, moet ik de flaps verbinden met de servo's met het carbon materiaal of spinstaaldraad? of iets anders? IMG_1390.JPG
    Het vliegtuig heeft een lengte van ong 65/70 cm en een spanwijdte van zo'n 90 cm.
    IMG_1389.JPG
     
    edks vindt dit leuk.
  2. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.209
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Mooi! Dan ben je aanstaande bij ons op de club in Odoornerveen terecht te komen. Veel Emmenaren bij ons overigens... en slechts 1 import-Odoorner! En dat is ik! Nou moe!

    Zwevertje is van Hegi, de Jim. Da's een echt mooi ouwetje. Hegi als fabriek bestaat niet meer. Wel hun ooit zo fraaie modellenlijnen staan 'bij ons oude modelbouwers' in de modelbouwhistorie/geheugen gegrift. Oudbakkie?... De appel valt meestal niet ver van de boom blijkbaar... :)

    Model werd met een elastiek of lier omhoog gebracht voor vrije vlucht. In deze geen enkele voorziening voor RC. Op het kielvlak (richting) kon je een trimvlakje aanbrengen, althans heb ik verschrikkelijk lang gelee gedaan bij mij Graupner 'Der Kleine UHU'.
    Op het jeugdklasse wedstijdmodel kon een timertje/klokje met escapement worden aangebracht met een mechaniekje, zodat na een ingestelde tijd het stabilo (vlak achterop) om hoog kon klappen. Het werd ook met lontjes gedaan, die je aanstak waardoor het elastiek doorfikte. Alleen de achterlijst liet dan los, en het geheel klapte dan omhoog en kwam de kist braaf en rustig naar beneden zetten... ook op plekken waar je dat nu net niet wilde...
    Mijn UHU leeft nog steeds, ligt braaf op zolder. (romp in spanlax en vleugel in solartex)
    Wil je RC? Eenvoudige DLG's gaan op hoogteroer en richtingroer. De complexere hebben rolroeren en niet zo zeer flaps. (hoewel dat ingesteld kan worden, maar dat is nu een lang verhaal)

    Om het zaakje RC bestuurd te maken, zit je eigenlijk tegen het DLG vliegen aan. Beziet de bak aan informatie op het MBF. Veel beter daar in te lezen, dan hier op te lepelen in een paar kilometers aan tekst. Maar het kan dus. En zelfs een piep klein motortje om het aan te drijven.

    En die DLG-tjes zijn volledig zelf eenvoudig te bouwen. Hebben dat ook als clubactiviteit gehad. Dingen zijn goed voor oneindig plezier. Verder hebben we een uitmuntende DLG bouwer op de club... MBFer Robert-14. Inmiddels een 'gehaaide bouw-rat', die prachtige modellen bouwt... als hij tijd heeft.

    Over de Hegi JIM hier ook nog wat vriendelijk geleuter
    http://www.modelbouwforum.nl/threads/revell-hegi-modell-jim-b-3005-help-help.161301/

    Gr Bas
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2016
  3. blaauwen

    blaauwen

    Lid geworden:
    15 aug 2004
    Berichten:
    1.511
    Locatie:
    Valkenburg ZH
    Leuk!
    Weer eens iemand die het leuk vind om zelf te gaan bouwen. Doosje is nog aardig compleet zie ik. Ik zie ook bespanpapier en een zakje van spanfix.

    Hierbij een paar raadgevingen,

    • Hoe secuurder je bouwt hoe beter die vliegt.

    • Vleugel nameten of hij recht is op bijvoorbeeld een glasplaat, keukenblad van graniet. Is ie krom kun je kleine onvolkomenheden weg krijgen met de spanfolie.

    • Bespanpapier bij de oude kranten, en een stukje bespanfolie kopen, werkt veel makkelijker en is beter corrigeerbaar. Op jijbuis staan heel veel instructiefilmpjes doe er je voordeel mee.

    • Rompje niet verven, word ie zwaar van. Gewoon bekleden met dezelfde folie als die je gebruikt voor je vleugels.

    • Probeer het ding zo licht als mogelijk te houden, vliegt ie beter van. Moet je iets gewicht toevoegen om het uitgebalanceerd te krijgen doe dat dan wel.

    • Ga naar een club. Is veel gezelliger en je leert daar veel van.

    Succes en welkom bij de 'club', met vriendelijke groet Aad d. B.
     
    Laatst bewerkt: 12 mei 2016
  4. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.209
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Zekers! En... wat de Oracover betreft, heb je ook nog een lichtere variant van!
     
  5. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
  6. Leon Prins

    Leon Prins

    Lid geworden:
    11 mei 2016
    Berichten:
    4
    Locatie:
    Emmen
    bedankt voor de tips, maar ik heb nog steeds een vraag, waar kan ik zo licht mogelijke besturingsonderdelen krijgen, zoals bijv van in het filmpje gedaan word met de balsahouten vliegtuigjes!
    en trouwens het lijkt me zeker leuk bij de club te komen in odoorn, altijd gezellige boel daar net als in klazienaveen! ik kom zoals het nu lijkt begin juni bij de club! heb nu ook al een jaartje mijn brevet (best trots hoe ik hem haalde, die dag waaide het eigenlijk te hard en iedereen van de club zeiden wacht noumaar op mooier weer maar k moest en zal m halen en het lukte me ook!) ik ben gewoon en creatieve jongen, en hou wel van knutselen daarom dit project! ook een keer een uitdaging!
    Ik ga ook zeker deze tips gebruiken!

    MVG Leon Prins
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  7. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    www.vliegtuigmodelbouw.nl

    Neus hier eens rond...dit is er 1, b.v. een servo van 4.7 gram.....er zijn zoveel winkels....een avondje Google doet een heleboel!

    Succes!!

    Groeten, Arnold
     
  8. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Voor de besturing zou ik net iets zwaarder materiaal gebruiken dan in je voorbeeldfilmpje. Dat zijn allemaal ultralichte toestelletjes. Voorbeelden van servo's met een gewicht van enkele grammen vindt je hier: http://www.rc-addict.nl/webshop/servos/micro-servo-0-10g

    Ailerons zijn voor dit soort toestellen volkomen overbodig. Je hebt slechts twee servo's nodig. Voor het hoogte- en richtingsroer.

    Voor de ontvanger ben je afhankelijk van wat je zendermerk te bieden heeft. De meeste merken hebben ontvangers van rond de 3 gram. Gewicht is ook te besparen door een ontvanger uit de behuizing te halen en deze in krimpsok te verpakken.

    Aansturing van de roeren kan met staaldraad of koolstofdraad. Maar het gaat er om alles zo licht mogelijk te houden. Daarom is aansturing met draden ook een optie.

    Zoek maar eens in het DLG deel va het forum. Daar beschreven oplossingen zullen ook voor jou toepasbaar zijn.

    Bij je nieuwe vereniging zullen ze je vast verder kunnen helpen. Ga daar even praten voordat je misschien de verkeerde dingen koopt of doet.
     
    Laatst bewerkt: 11 mei 2016
    MicropropSport vindt dit leuk.
  9. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.875
    Locatie:
    Hulshout Belgiƫ
  10. cdrom flyer

    cdrom flyer

    Lid geworden:
    19 mrt 2006
    Berichten:
    4.201
    Locatie:
    Uithoorn
    Als ik die vragen zo lees dan vraag ik mij af in welke categorie vliegtuigen je het beste kunt investeren.
    Ik denk dat je met parkflyers en indoor vliegtuigen van 0.5 tot 1 meter spanweidte het liefst zelfbouw al of niet van af tekening de meeste mogelijkheden hebt.
    Met deze elektronica zou jou houten zwevertje ook kunnen vliegen maar als hij stuk is dan moet je verder met die elektronica.
    Kleine ontvangers servos van 3 gram regelaars 6A motoren van 10 tot 20 gram lipos 2S 300mAh en bouwen met depron biedt een scala aan mogelijkheden voor het minste geld.
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1333878
    Wil je echter ruim onder de 100 gram vliegklaar dan wordt het moeilijker en duurder de juiste elektronica te vinden.
    Bedenk ook even waar je er mee gaat vliegen.;)
     
    Laatst bewerkt: 23 mei 2016

Deel Deze Pagina