BAMF van Armsoar

Discussie in 'HLG/DLG/F3K' gestart door RJA, 6 mei 2018.

  1. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Vandaag voor het eerst gevlogen met de BAMF (Bring A Model and Fly...), van Armsoar. Dit model is ontworpen door Lee Thomas, wordt gebouwd in de Ukraine, en is verkrijgbaar via Superfly en daar heb ik hem ook vandaan. https://www.superfly.online/ Onze sponsor :)

    Slankere vleugels dan een normale dlg en daarmee is het vleugel oppervlak beduidend minder dan de meest dlg’s, 18.5 dm2, meen ik. Vlieggewicht ligt dan natuurlijk ook lager. Mijn standaard lay up komt op 218 gram bij een zwaartepunt van 66 mm. De bouwkwaliteit is uitstekend, zeker zo strak gebouwd als mijn Stream NXT en mijn Flitz 2.

    Bouwen gaat gesmeerd, 4 in the pod en dat levert weinig problemen op. Het toestel is eenvoudig uit elkaar te halen. Je drukt eerst de aileron hevels aan 1 kant eruit en dan de andere. Hier de bouw instructies, https://www.armsoar.com/pages/bamf-assembly-instructions

    Ik heb er nog maar 1 keer mee gevlogen en kan dus nog maar weinig zeggen, anders dan dat hij lekker gooit. Ik krijg hem nu al even hoog als mijn Stream NXT en ik ben nog niet vol-uit gegaan. Ook moeten je ailerons 2 mm up staan in zoom mode, dan schijnt hij nog verder door te lopen. Dat moet ik nog instellen, dus er is nog veel meer mogenlijk. Er stond een stevig briesje, zeker windkracht 3 maar daar liep hij zonder balast lekker tegen in. Ik moet nog stoeien met de aileron uitslagen maar ook hier zat ik al redelijk in de buurt. De bochten waren behoorlijk vlak.

    Ben dus erg blij met mijn nieuwe aanwinst. Ik ga nog wat meer experimenteren en later dus misscien nog meer,

    Groet,

    Roger




    E10965B4-F107-4809-B047-0104ECA5C586.jpeg A798038B-9662-49B2-B9E7-5F5388CF1ADE.jpeg F45BDFC6-6324-490A-A78A-5B101AEAB4CD.jpeg 5E02BB56-CEE2-4F6F-8DD8-846AC75A10AA.jpeg E763D7D7-0883-4492-87FD-56DCB7B25FE2.jpeg 15ACFF1B-D7CE-4AA3-A6C2-30353FAB9BB9.jpeg 896E5D28-96E7-4170-B27B-F83382BDE035.jpeg F3D07CCC-99B2-419E-86E5-4FA93B6C564A.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2018
    cryptout, jaap27, jve en 4 anderen vinden dit leuk.
  2. Knikvleugel

    Knikvleugel

    Lid geworden:
    20 nov 2008
    Berichten:
    133
    Locatie:
    Geffen
    Erg mooi afgewerkt, kwaliteit druipt er vanaf !!
     
  3. bgo

    bgo

    Lid geworden:
    10 okt 2008
    Berichten:
    637
    Locatie:
    Almelo
    Super mooi kist Roger. Ik heb de BAMF dit weekend in Herten zien vliegen en dat zag er prima uit. Ben benieuwd hoe hij jouw bevalt.
    Welke uitvoering vleugel is dit? De CW 40?

    gr. Brian
     
  4. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Klopt, dit is de standaard uitvoering en dus inderdaad CW 40.

    En nu ik toch aan het typen ben, wat aanvullende info:

    Volgens Armsoar ligt het vlieggewicht van deze uitvoering op 210-215 gram. Dat is niet helemaal de praktijk. Ik heb geen gekke dingen gedaan bij de bouw en ik zit op 218 bij een cg van 66 mm. Ik lees meer verhalen dat 217 tot 220 gram voor deze uitvoering normaal is. Maar ik moet er ook bij zeggen dat ik zeker 7 gram lood in de neus moest stoppen om dit te bereiken. Ook lees ik dat verschillende mensen goede ervaringen hebben bij een cg van 68 mm. En als ik die richting uitga dan gaat er bij mij nog wel een paar gram af.

    Dat vlieggewicht moet je natuurlijk wel in relatie zien tot het vleugel oppervlak. De vleugelbelasting van een BAMF van rond de 217 gram ligt op hetzelfde niveau als een Flitz rond 230 gram. Dus allemaal heel vergelijkbaar.

    Ik heb voor de standaard uitvoering gekozen omdat ik had gehoord dat de vleugel al heel stijf was in deze uitvoering. Er is wat dat betreft dus geen meerwaarde om te kiezen voor een ‘strong’. De vleugel voelt inderdaad heel stijf aan.

    En over hoe hij bevalt... Ja, dat weet ik inderdaad nog niet want ik moet natuurlijk nog veel meer vliegen voor een betere beoordeling. Daarnaast had ik ook een Flitz 2 gekocht en ook dit toestel wil ik beter leren kennen. Ik ervaar nu dus al de uitdaging waar ik voor was gewaarschuwd: maak je het jezelf niet moeilijk als je verschillende toestellen naast elkaar vliegt? Kun je je niet beter concentreren op 1 toestel om daar vervolgens het maximale uit te halen? Klopt misschien, maar je weet pas welk toestel het best bij je vliegstijl past nadat je ze hebt geprobeerd. En je ziet ook dat nieuwe toestellen als de Vortex 3, CX5 en de BAMF in staat zijn mensen te laten overstappen.

    Dus het feit dat er andere toestellen op de markt zijn die een andere karakteristiek hebben maakt gewoon nieuwsgierig. En omdat ik aardig verslaafd ben aan dit spelletje ben ik eenvoudig te verleiden voor een avontuurtje.

    Wie weet leidt het tot een nieuwe vaste relatie.... :rolleyes:
     
  5. Vink

    Vink

    Lid geworden:
    10 dec 2017
    Berichten:
    173
    Locatie:
    Utrecht
    Leuk om te lezen dat ie vliegt! Ik ben wel benieuwd naar de BAMF, heb er veel over gelezen op het RCGroups forum en vind het een interessant concept met laag gewicht en kleiner vleugeloppervlak. En hij wordt door dezelfde fabrikant in de Ukraine geproduceerd als de Strike 3. Hoop hem eens te kunnen bewonderen bij een wedstrijd.

    Ik begrijp de uitdaging van meerdere types door elkaar vliegen, ik zie als gitarist (en gitaarverkoper/reparateur) hetzelfde dilemma bij mijzelf en collega gitaristen. Ook daar is toeleggen op één instrument een zinnig idee als je er echt goed op wilt spelen en klinken, maar om te weten welk type het voor jou is moet je er eigenlijk een hoop bespeeld hebben. Oh ironie.... In die context zie ik wel dat een bepaald type mensen zich probeert uit hun probleem te kopen, in plaats van oefenen en volhouden moet er dan meteen iets nieuws komen. Leuk als je in een gitaarwinkel werkt zou je denken, maar zeker niet mijn favoriete type klant omdat de zoektocht bij hun nooit lijkt te eindigen en afleidt van de essentie van het spelen. Ze rennen hun eigen staart achterna.

    Om terug te komen op het vliegen: Ik heb de indruk dat het voor beginnende vliegers (zoals ikzelf) goed is om wat langer bij één type te blijven en dat van haver tot gort te leren kennen. Maar als de ervaring er eenmaal is wordt het vanzelf leuk om eens wat andere opties te testen. Kortom, ik denk dat je meer dan voldoende ervaring hebt om de nuances van de verschillende types te ervaren zonder dat het een leerproces in de weg zit.

    Ik had ooit een collectie van meer dan 20 gitaren en was altijd op zoek naar een koopje of een nieuwtje. Ik heb er nu 3 (waarvan één 12-snarig en dus een beetje buitencategorie). Bevalt me stukken beter.
     
    heino en RJA vinden dit leuk.
  6. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    BAMF lijkt me een goede kist, ik zie ze goed vliegen en de werphoogtes die ik ze zie maken zijn bovengemiddeld. kwaliteit ziet er ook super uit, denk dat je een goede aankoop hebt gedaan. en volgens mij de 1e in nl;) veel plezier ervan en tot gauw!
     
    heino vindt dit leuk.
  7. tunderman

    tunderman

    Lid geworden:
    21 okt 2007
    Berichten:
    111
    Locatie:
    Gemert NB
    Hallo Roger,
    Heb je alweer wat meer gevlogen met de BAMF? Hoe bevalt hij nu?
    Ik hoor het graag van je.
     
    heino vindt dit leuk.
  8. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Eerlijk gezegd nog niet voldoende mee gevlogen om hem echt goed te beheersen. Mijn ervaring is dat dat best lang duurt. Het is niet alleen het vinden van de juiste instellingen (de combinatie van cg en uitslagen), maar vervolgens ook het toestel echt leren kennen en je vliegstijl aanpassen. Bij mijn Stream duurde dat bij elkaar (ook door onervarenheid) wel 5 maanden.

    Ik denk dat ik er nu ook een aantal maanden mee bezig zal zijn en misschien wel meer, ik vlieg ook nog met een nieuwe Flitz en die vraagt ook aandacht.

    Ik heb mijn ideale instelling dus nog niet heb gevonden. Toestel duikt nog beetje in de bocht en mijn cg moet wat naar achter denk ik. Ook moet ik nog spelen met differentieel en snap flap.

    Wat ik wel reeds kan zeggen is:

    - Gooit erg makkelijk en hoger dan mijn Stream. Typisch 4 meter meer.
    - Met 218 gram heeft het toestel geen moeite met een stevig bries maar het is dan wel bewegelijk, vooral bij turbulent weer. Misschien moet ik dan met balast vliegen maar die heb ik nog niet.
    - Het toestel draait enorm kort maar hier heb ik, net als vliegen in turbulent weer, nog moeite om het toestel niet dood te trekken of laten duikelen. Dat is die bewegenlijkheid. Als ik instuur met ailerons en rudder bijgeef gaat hij al vrij vlot erg schuin. Dus cg, uitslagen, snapflap en mijn sturen, het luistert vrij nauw. Ik moet wat efficienter vliegen en vlakker draaien of snelheid houden en echt ‘bank and yank’ vliegen.
    - Maar dat het mogenlijk is, daar ben ik van overtuigd. Ik heb al regelmatig heel mooi gedraaid waarbij ik het toestel schuin legde met beetje rudder erbij, en vervolgens doordraaien waarbij je alleen met elevator bij stuurt, erg mooi! (Maar dit is dus moeilijk bij turbulent weer en mijn vliegen is nog niet constant.....)
    - Ik denk dat ik vooral bij turbulent weer heb gevlogen en een enkele keer met wat rustiger weer of constantere wind. Dan toont hij ook best wel float capabilities
    - Geeft goed thermiek aan en vooral bij kleine bellen draai je mooi weg
    - Toestel is erg eenvoudig in elkaar te zetten, 4 in the pod is gewoon makkelijker bouwen. Er is voldoende ruimte in het vooronder. Ik vlieg met 4 kst’s die precies in het gefreeste servo plankje passen en met een grafeen 600 Mah accu. Je moet wel wat lood toevoegen voor je cg.

    Al met al veel potentie - maar nogmaals, ik moet nog veel meer uren maken....

    Groet!

    Roger
     
    arno888, tunderman en heino vinden dit leuk.
  9. specialpainter.nl

    specialpainter.nl

    Lid geworden:
    24 mrt 2012
    Berichten:
    2.449
    Locatie:
    Elst gld.
    Je gaf het zelf ook al aan; je cg en aileron diff geven volgens mij dat ''wegval'' effect in de bochten. Ik neig te zeggen dat het vooral een te voorlijk cg is, maar je verhaal over de bewegelijkheid doet mij hieraan twijfelen.Zeker ook je beschrijving van het ''doodleggen'' doet mij weer denken aan een te achterlijk cg.... Verander je huidige cg of diff 1 voor 1, dwz niet beide gelijk veranderen, anders weet je nog niet wat het nu was of of beide veranderingen wel nodig zijn.
    Ach, wat weet ik ervan, ik vlieg zonder rudder;) leuk dat je zo enthousiast bent over je nieuwe aanwinst, veel plezier ervan!
     
  10. RJA

    RJA

    Lid geworden:
    24 dec 2006
    Berichten:
    469
    Locatie:
    Wassenaar
    Dank voor de tips.

    Ik heb weinig kunnen vliegen en dus nog minder kunnen experimenteren. Voorlopig weinig tijd, ik ben bezig met de tuin...


    succes in Baarlo!
     

Deel Deze Pagina