Banckert romp-opbouw passen niet

Hallo,

Ik heb sinds gisteren de banckert gekocht, en ben er toen alvast eventjes mee bezig gegaan
Heb alles even gecontroleert of alles erbij zat. Toen zag ik dit rubberen randje die de 2 rompdelen moet gaan verbinen, althans, ongeveer.

Nu kwam ik tot ontdekking toen ik de spanten erin had verlijmt, de twee rompdelen niet netjes op elkaar passen. Voornaamlijk daar waar de grootste spant zit, voorin.

Is dit normaal? die rubberen rand sluit niet mooi aan en blijft ook niet zitten. Iemand misschien een idee hoe hij dat heeft opgelost? Ben nog niet van plan het nu al aan elkaar te lijmen hoor, maar ben gewoon erg benieuwd.

Alvast bedankt,
Jeremy.​

Als je meer vertelt scheelt dat.
Dan zou je ook van "niet bankert bouwers" een antwoord kunnen krijgen.
-rompdelen, bedoel je romp en dekdeel, of is de romp onder dek ook nog gedeeld (langs of dwars?)
-is bovendeel te smal of te breed of te hoog of te laag?
-is die spant op dek hoogte samen gedrukt, dat de romp te smal is voor het dek?
-Misschien een foto bijvoegen.

Hallo Baggeraar en dankje voor je comment,

Het is het deel dat de twee helften, ( rompdeel en dekdeel ) aan elkaar moet verbinden. Dit gedeelte moest nog uitgesneden worden.

Wat niet past is dat het dekdeel en rompdeel kwa breeddte niet aansluiten, het dekdeel is iets smaller dan het rompdeel bij de spanten.

Ik zal zo gelijk even een foto bijvoegen
http://www.modelbouwforum.nl/forums...te-beer-de-banckert-picture19628-dsc06504.jpg
Op de foto is te zien hoe hij het tijdelijk vastgeplakt heeft, daar waar het randje in een boogje omhoogloopt ( richting voordek ) pas het niet, hier is de romp te breedt en het dek te smal, die randjes.
De spant zit er verder goed in verlijmt volgens tekening en zit perfect aangesloten.

Grtz,
Jeremy.

Laatst bewerkt:
Heb je het spant wel kleiner geschuurd?
anders krijg je van die lelijke verticale uitgedrukte strepen in de romp.
Ook dan krijg je het dek niet goed passend.
Gr. Jeroen

Heb je het spant wel kleiner geschuurd?
anders krijg je van die lelijke verticale uitgedrukte strepen in de romp.
Ook dan krijg je het dek niet goed passend.
Gr. Jeroen

Ja ik heb deze schuin afgevijlt, en redelijk veel ook zelfs. achterste spant staat ongeveer nog 1/2 mm boven de rand.

Groet,
Jeremy.

hallo

al had hij stabilit gebruikt dan kan je de fohn niet gebruiken
het abs kan namelijk niet goed tegen warmte
enige oplossing die ik zie is met de dremel of een blad van een ijzer zaag onder op de bodem een stukje tussen het spant uit te zagen
een mm of 2 zal reeds veel spanning weg nemen en de romp zal terug zijn juiste stand gaan aan nemen
is 2 mm niet genoeg dan nog effe terug opnieuw zagen tot alles mooi past
als de spant 1 of 2 mm meer naar voor staat dan op het plan aan gegeven kan ook daardoor de romp iets breder worden dan geplant

nadat alles mooi past onder in de kiel terug een stukje afval triplex over de zaagsnede lijmen en klaar

gr raf

Hoi Raf,
Da's waar natuurlijk, abs kan slecht tegen hitte, de truuk met het zaagblad is wel een goeie waarschijnlijk,misschien wel beter dan metde dremel, hoop dat het gaat werken!
M.vr.grt., Max

Hallo, het probleem ligt hem daar waar de verschansing ineens omhoog loopt. Daar is de verschansing met dek smaller dan de breedte van de romp zelf. Heb vernomen dat dit bij alle Banckerts zo is? Is het niet een idee om er eventueel een schuin blokje tussen te zetten? ( verschansing is namelijk hol, door een blokje gaat dit verder naar buiten staan ) of is dit niet een goed plan? Ik hoor het wel.

Hallo Jeremy,
Heb je een camera? Maak gewoon een paar goede close-up's zonder die stukken zwarte tape , of wat het dan ook is. Ook van de binnenkant van de beide delen..., en natuurlijk opmeten in vrije toestand, dan kunnen de kenners van deze schepen misschien een nog beter en nog bruikbaarder advies geven, zie plaatje:
bankrb.jpg

M.vr.grt., Max

Laatst bewerkt:
Back