Banckert van Billling Boats vraagje

• Topicstarter Topicstarter Hannibal
  • Startdatum Startdatum
H

Hannibal

Guest
Volgens de bouwbeschrijving moet het dek op de romp gelijmd worden. Nu heeft een lid van onze vereniging dit met kit gedaan zodat het later nog een keer los kan. Is dit een slimme oplossing of heeft iemand nog een beter idee??

ik heb het dek helemaal los van de romp!!
zal eens kijken of ik morgen een paar plaatjes hiervan kan maken!

Arnold

hier een paar foto's ervan :

afb9041.jpg

afb9042.jpg

afb9043.jpg

Ik hoop dat je er iets aan hebt!

Arnold

Of bedoeld Han misschien de twee kunststof delen die samen de romp vormen?

Je kunt beide delen op elkaar kitten. De kunststof rand rondom de boot houdt de twee helften bijelkaar. Echt nut heeft het niet. Bovenstaande oplossing van Arnold is veel beter en doordachter.

Ik bedoelde iderdaad de twee kunststof delen, Arnold heeft ook een leuke oplossing maar ik wil haar redelijk volgens Billing beschrijving maken. Verder denk ik dat ze op de manier van helemaal open erg veel kans maakt op water aan boord.. of heb ik dat mis Arnold (vooral met een beetje golven??)

Han, heb je helemaal mis! ik heb nog nooit een druk water in mn romp gekregen!!

zelf door de full speed golven van mn vader z'n amsterdam komt er niets binnen!

Het is een oplossing die mij goed bevalt, Je kunt overal zonder moeite bijkomen, dat is met de Billing methode niet zo makkelijk.

Arnold

Han,

Ik heb in het verleden de Banckert gebouwd volgens de Billing Boats beschrijving. De toegangsruimte via de dekken die je kunt verwijderen is echt veel te klein. Je gaat je er snel aan irriteren.

Eventueel kan je het grotere te verwijderen dek vast zetten met enkele kleine schroefjes of een magneet. De kans op water slurpen is dan echt nihil.

Groet,
Robert

Bij mijn banckert is het nog iets extremer. Bij mij is het hele dek demontabel.

afb9067.jpg

Het dek is aan de romp bevestigd door een stevige rubberen stoot rand.

afb9068.jpg

Of dit helemaal waterdicht is weet ik niet, ik heb zelf nog nooit met de boot gevaren. Maar de gene waar ik de boot van gekregen heb zegt van wel.

Xander dat is wat ik wil, hoe heb je dit waterdicht gekregen.

Volgende vraag, ze heeft kinvlakken waarom zitten die nergens op een Banckert behalve op de doos van Billing. Ook in de bouwbeschrijving niets over terug te vinden, wel op de romp daar zit een lijn in waar de vlakken moeten? Iemand een idee??? :?:

Het dek en de romp worden tegen elkaar geklemd door de rubberen stoot rand en dit moet ook voor de afdichting zorgen. Ik heb zojuist even uitgeprobeerd of ze waterdicht is, maar helaas, er komt wat water binnen. Maar dit kan ook komen door dat de rubberen stoot rand een beetje uitgedroogd is en niet genoeg meer klemt. Misschien helpt een beetje vaseline tussen het dek en de romp. Zo dicht ik mijn dek luiken op mijn andere schepen ook waterdicht af.
Je kan deze methoden ook gewoon uitproberen en werkt het niet dan kan je het dek als nog vast lijmen.

hallo

die kimkielen die dienen om het slingeren tegen tegaan.
hij hoeft ze wel te hebben
want op de echte zitten ze ook
maar zoals ik bij de U2540 al heb gezegd
diegenen die de beschrijving heeft gemaakt heeft echter nooit een boot gebouwd geloof ik.

sportieve groeten raf

Hoi Han,

Even over de kimkielen, zoals je weet heb ik die ook onder mijn Amsterdam zitten. Ik hoor vaak dat de Amsterdam makkelijk omgaat, maar ik heb nergens last van dus zal het waarschijnlijk daar door komen. Het lijkt me daarom wel slim om die ook onder je Banckert te hangen. Wel raar dat er niets in de bouwbeschrijving staat :? .

Maar goed, de kimkielen onder mijn Amsterdam heb ik gemaakt van kunststof. Ik heb eerst een malletje van karton gemaakt en dat later overgezet op het kunststof. Maar pas kwam ik deze manier tegen in een boek;

afb9076.jpg

Je drukt het plaatje kunststof, hout of een ander materiaal in de vorm van de kimkiel tegen de romp. dan pak je een blokje waarmee je precies de vorm van de romp kan aftekenen. Lijkt mij een hele simpelle methode, maar ik heb het nog nooit uitgeprobeerd.

Als ik je goed begrijp staan de kimkielen al afgetekend op je romp, anders kun je hier (halverwege de pagina) kijken waar de kimkielen geplaatst moeten worden.

Ik hoop dat je er wat aan hebt,

Danny.

Het gaat mij erom waarom dit niet in de beschrijving staat, ze zitten er ondertussen al onder alleen ik moest ze zelf maken want ik kon de nummers niet vinden op tekening niet en in de beschrijving niet......beetje jammer van BB

Weet iemand een goede manier om de rubberrand die om het schip heen moet mooi zwart te krijgen? Zo dat als je wat raakt dat ie ook nog zwart blijft en niet gaat bladeren???

Bandenzwart.

Een middeltje on oude banden er als nieuw uit te laten zien. Of het spul wat je op zwarte kunstofbumpers smeert om ze weer netjes te krijgen.

Droop

Blijft dat dan goed zitten of moet je dat om de zoveel tijd weer herhalen??

Hoi Han,

Normaal blijft dit goed zitten hoor (is waterbestendig) maar ik denk dat alles er een beetje van af hangt hoe en hoeveel kontakt je rubberband maakt met allerlei opstakels.
Gewoon kontakt met de kade tijdens het aanmeren of langszij een andere boot komen is geen probleem.
Zolang je met je romp maar niet langs de kade gaat schuren :wink:

Dat dit goed op rubber blijft zitten getuigd het volgende:
Toen ik nog in dienst was smeerde men ter gelegenheid van een of ander defilé, feest enz. er de banden van de militaire voertuigen mee in.
Zo zagen oude, vuile banden er in een wip weer nagelnieuw uit.

Groetjes,

Droop

Back