Banden (electronische)

• Topicstarter Topicstarter -Raymond-
  • Startdatum Startdatum
R

-Raymond-

Guest
Hoe het zit het nauw precies met die kristallen bij mij staat daar tx band 6 op wat wil dit zeggen:?: (denk de frequenties :roll: )
als het de frequenties zijn met welke "rijd" ik dan?

De frequentiegebieden zijn opgedeeld in stukjes, en die stukjes noem je de banden. Een kanaal is bijvoorbeeld een band, maar ook van 26.900 tot 27.800 (De 27mc band).
Een band is dus eigenlijk een vooraf gedefinieerd frequentiebereik.

Ton.

OK bedankt voor de info, maar weet er ook iemand welke frequenties de tx band 6 is?

Band 6 is 27.255MHz.
Op de 27Mhz is de spraakverwarring Babylonisch. Er is sprake van banden, kleuren, kanaalnummers en frequenties.
Legaal zijn 6 frequenties:
26.995 = kanaal 4=kleur bruin=band 1
27.045 = kanaal 9=kleur rood =band 2
27.095 = kanaal14=kleur oranje=band 3
27.145 = kanaal19=kleur geel=band4
27.195 = kanaal24=kleur groen=band5
27.255 = kanaal30=kleur blauw=band6

Jaja je ziet het, vroeger was ik schoolmeester. Je kunt het bijna niet meer zien. maar ik blijf toch van die onbedwingbare neigingen houden...

Ook lekker verwarrend om over kanalen te praten, terwijl onze zender ook altijd 2 of meer kanalen heeft.

Ok ik begrijp dus dat ik op 27.255 mhz :banana: zit maar is dit voor een kanaal of voor beide :oops: ?
Alvast bedankt voor de info!

terwijl onze zender ook altijd 2 of meer kanalen heeft moet ik toch ook twee frequenties hebben? Of zitten die samen in kanaal 30?

Nee, ik weet dat dit alles heel verwarrend is. Noem om deze verwarring te voorkomen, jouw kanaal 30 maar band 6 of frequentie 27.255. Als wij het over kanalen (binnen de zender en/of de ontvanger hebben, praten wij in feite over het aantal mogelijke aansturingen. Basis aansturingen zijn: Hoogteroer, richtingroer, ailerons en gasregeling. Daarnaast kun je natuurlijk ook nog een intrekbaar landingsgestel, flaps, spoilers, enz.enz. hebben. Om de verwarring nog groter te maken heeft Graupner de gewoonte om dit aantal in zijn specificaties te verdubbelen, dus een sevo kan naar links en naar rechts trekken, twee mogelijkheden, dus zij noemen dat twee kanalen.En zo kan ik het nog ingewikkelder maken: Bij de betere computerzenders kan je , als je elk aileron via een eigen servo aanstuurt, deze elk op een apart kanaal van je ontvanger aansluiten en vervolgens de zender zodanig programmeren dat je elk van deze servo's, en dus ook de daardoor aangestuurde vlakken, onafhankelijk kunt trimmen. Ik weet dat e.e.a. moeilijk uit te leggen is, wil je het echt goed snappen, dan zal een ervaren vlieger binnen jouw club het je ongetwijfeld wel willen demonstreren

OK bedankt voor de info dus als ik het goed begrijp rij ik dus gewoon op 27.255 mhz en dit is voor beide dingen dus sturen en gas geven (ik rijd dus)?

Back