Nee, ik weet dat dit alles heel verwarrend is. Noem om deze verwarring te voorkomen, jouw kanaal 30 maar band 6 of frequentie 27.255. Als wij het over kanalen (binnen de zender en/of de ontvanger hebben, praten wij in feite over het aantal mogelijke aansturingen. Basis aansturingen zijn: Hoogteroer, richtingroer, ailerons en gasregeling. Daarnaast kun je natuurlijk ook nog een intrekbaar landingsgestel, flaps, spoilers, enz.enz. hebben. Om de verwarring nog groter te maken heeft Graupner de gewoonte om dit aantal in zijn specificaties te verdubbelen, dus een sevo kan naar links en naar rechts trekken, twee mogelijkheden, dus zij noemen dat twee kanalen.En zo kan ik het nog ingewikkelder maken: Bij de betere computerzenders kan je , als je elk aileron via een eigen servo aanstuurt, deze elk op een apart kanaal van je ontvanger aansluiten en vervolgens de zender zodanig programmeren dat je elk van deze servo's, en dus ook de daardoor aangestuurde vlakken, onafhankelijk kunt trimmen. Ik weet dat e.e.a. moeilijk uit te leggen is, wil je het echt goed snappen, dan zal een ervaren vlieger binnen jouw club het je ongetwijfeld wel willen demonstreren