Banden, velgen en Inserts

Oscar

verslagschrijvers
Binnenkort komt er bij ons een TA-05 in huis,

omdat ik zelf alleen F1 rijd weet ik nog weinig van "normale" banden.

Ik heb de volgende vragen :

Sorex heeft meerdere typen inserts,
-24mm Molded Tire Inserts Type-A Firm
-24mm Molded Tire Inserts Type-A Medium
-24mm Molded Tire Inserts Type-B Firm
-24mm Molded Tire Inserts Type-C Firm

Wat is waarvoor geschikt ( tapijt, asfalt )

Verder heb ik gezien dat er in velgen ook verschillen zijn tussen 0 graden en 2 graden,

welke heb ik nodig en waarom ?

Alles voor een TA-05 dus.

Inserts.

Hoe zachter de Insert, hoe meer grip, hoe meer slijtage.. Vandaar ook dat 99% gewoon op Medium rijdt.
Aanradertje en eigenlijk ook afradertje zijn JB Foams van orion. Deze doen het indoor super goed. De kans dat je griproll-ed door een dotje is met die dingen een stuk kleiner. Daar in tegen zijn alle 4 de banden geklapt bij mij, waar JB Foams in zaten.. (19T)

Verder heb je zo geheten Offset in een aantal graden. Met Offset maak je je auto breder (stabieler) of smaller. 0 graden is het meest gebruikt en ook standaart, dus ook die raad ik aan. Verder zijn de Rev'Lite's van Schumacher aanraders!

Je hebt ook hardheden in velgen. Harde velgen zullen eerder scheuren (breken) bij een klap, daar zachte velgen sneller uit het lood kunnen raken bij hoge snelheden.. Kortom Medium :mrgreen: (vele rijden ook zachte velgen)

Groet Robert

Ja, het is zeer gebruikelijk om rond om het zelfde te houden!!!.

Waar kun je die kopen. Gewoon even ROAL mailen of ze die hebben, anders wordt het Hong Kong.

Groet Robert

Mijn zoon en ik rijden voornamelijk op tapijt,
en soms op MACH.

Op Mach heeft Sorex de voorkeur,
wat zou op tapijt een goede keuze zijn ?

Oscar zei:

Mag ik vragen waar je deze wijsheid vandaan haalt?

Kijk, het is simpel hoe zachter de band, hoe meer grip, maar hoe meer slijtage, (en kans op griproll) Persoonlijk zou ik dus gewoon voor Sorex 26 gaan, die zit het dichtst bij de meest gebruikte CS-27. Natuurlijk zou je anders kunnen kiezen, maar dan lever je altijd iets in. Of duurzaamheid, of grip...

Groet Robert

Robert K zei:
Oscar zei:

Mag ik vragen waar je deze wijsheid vandaan haalt?

Kijk, het is simpel hoe zachter de band, hoe meer grip, maar hoe meer slijtage, (en kans op griproll) Persoonlijk zou ik dus gewoon voor Sorex 26 gaan, die zit het dichtst bij de meest gebruikte CS-27. Natuurlijk zou je anders kunnen kiezen, maar dan lever je altijd iets in. Of duurzaamheid, of grip...

Groet Robert
Sorex 26 ken ik niet, wel 28.
Ervaringen van mij op MACH dit en vorig jaar:

CS27 werd toch al snel te warm toen de zon ging schijnen.
Sorex 28 of 36 zitten meestal wat losser op de velg en geven een iets minder scherp sturende / reagerende auto. De bandjes hebben ook een iets grotere diameter en de auto loopt dus een fractie sneller.
Sorex 28 wordt net als de CS27 bij een beetje zon al snel warm en deze banden slijten dan sneller dan CS27.
Sorex 36 heeft minder snel last van oververhitting bij zon op het asfalt.

Ik persoonlijk rij zo vaak mogelijk met CS27. Lekker geen keuze probleem, het zijn de NK banden en meestal presteren ze goed. Ook zijn de CS27 banden goedkoper dit door het grote volume waarin ze gemaakt en verkocht te worden.

Ik raad ook aan om banden, inserts en velgen los te kopen en niet pre-glued te kopen. Los is wel iets duurder, maar de pre-glued banden laten vaak los ook als je ze voor gebruik extra lijmt.

Laat duidelijk zijn dat dit mijn persoonlijke ervaringen zijn met mijn Xray FK'05 en Xray T2 en dat persoonlijke voorkeur, kosten en andere invloeden dit bij iedereen anders kan zijn.

Overigens is smeren ook HEEL belangrijk. Aan te raden daarvoor is Trinity Tyre Tweak op MACH.

kijk oscar als het warm is de cs 27 rijden en als het kouder word ga je naar de sorex 26 of zelfs rp 24 ;)

Op tapijt komt er veel meer bij kijken zoals de ruimte tussen de insert en band .... een harde insert geeft minder rollweerstand gekombineerd met een zachtere band heb je dan toch veel grip .... (recht door) zijdelingse grip haal je weer uit de ruimte of de insert .... zo kun je eindeloos spelen ... en als je met de veren niet uitkomt kun je voor harder als zachter rijden bijv. ............

trouwens ook op asfalt kun je zo ver gaan ... gelukkig rijden ze daarom vaak een club band ... en bij nk`s de cs27 welke prima is ....

maar de keuze is zo enorm de variable waar je uit kunt kiezen om mee te spelen zijn zo enorm dat je door de banden de baan niet meer ziet ...

mijn advies --> koop een gelijmde band zoals de cs 27 en smeer die met jack de slipper ... dan weet je zeker dat je die zelfde band weer kunt krijgen en dat je niet alles verprutst met lijmen zoals ik altijd doe :(
Ik ga het zondag met de rp 24 proberen ........

ik rijd overal met een foam banden binnen met 35° en buiten met 40° rondom hetzelfde

ik heb 40 en dat rijden ze op mach met bijna 40 graden celcius maar dan met brandstoff ... die zijn wat zwaarder ... ik had met die buitentemp nog totaal geen grip ... cs27 eronder en knallen maar .....

Even resumee,

Setje CS27 ( is dat take off ) kopen met medium insets en 0 gred dish velg.

Setje sorex 20 voor binnen op tapijt met medium inserts op zelfde velg.

Iemand mee oneens ?

dan mot je hem ook niet opwinden, robo

sorex 20 gaat goed op tapijt, alleen zijn ze mega zacht dus je moet geen zachtere insert nemen, volgens horen zeggen doen de dikke powerstripes het goed aangezien die minder vervormen in de bocht (ik heb kale plekken op mijn sorex 24 met medium insert door vervorming en een stuk airgap)

tjah en die airgap remt ook nog eens onwijs af .....

die cs 27 zou ik gewoon gelijmt en wel op velg kopen ;) scheelt werk en tijd en en en ach .... dan weet je tenminste dat het werkt .....

en sorex 22 en lager gaat beter maar slijten ook harder ....

bij ons gaan de pitshimizu 20`ss nog beter (door de vorm) maar ook die slijten enorm ...... het blijft een geld kwestie die banden ........

Back