Banden, velgen, lijmen enz...

Ik ben geen ster in banden op de velg lijmen dus daarom even dit topic. Zijn er goede hulpmiddelen, tips en/of truuks of kopen jullie gelijmde banden?

Daarnaast, wat zijn goede 26mm banden voor op asfalt (straat en circuit)? En wat zijn goede inlays voor deze doeleinden?

Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen en adviezen ;)

Bij het lijmen is een elastiek om de band, of iets als:
Pro-Line Tire Bands 6086
handig.. Dat maakt het lijmen makkelijker.. Desondanks is het ook niet een klusje waar ik een ster in ben...

Gelukkig ben ik dus niet de enige hierin. Misschien een soort algemeen topic er van maken met tip, tricks en hulpmiddelen. Daarnaast soorten banden voor elke ondergrond. Dit maakt het voor minder gevorderden (zoals ik) een stuk makkelijker.

Als men in dit topic info plaatst werk ik de eerste post wel bij met alle info daarin.

In gebruik altijd cyanoacrylaatlijm CA3, dit is een mooie dunne lijm.
Ik zorg dat de band goed op de velg zit, en trek dan de band iets terug, laat er een dikke druppel inlopen en draai het wiel dan rond zodat het helemaal rond loopt, namelijk is er voor de lijm genoeg ruimte.
Daarna kijk ik of de lijm volledig rond is gelopen en spuit ik er activator nr.100 op, zodra ik spuit is de lijm hard.
Daarna controleer ik nog een keer of hij overal perfect gelijmt is. Is dit niet het geval leg ik een drup seconden lijm op een stukje plastic en dip daar een kleine rechte schroevendraaier in en steek die tussen band en velg.
Bij mij is dan ook nog nooit een band los gelopen, niet bij onroad en ook niet bij offroad. T ' is even een handigheidje en zorgen dat geen lijm op de band (loopvlak) krijgt. Altijd even een oude doek neerleggen, maar pas op. Zorg dat je niet teveel lijm op de doek krijgt want dan gaat hij roken:D.
Het blijft gevaarlijk die seconden lijm.

Laatst bewerkt:
Ik ben cheap ass. Gebruik die 70 cent 3 tube seconden lijm vd action. Nooit een band los gekomen bij zowel mijn 1/10 short course als 1/8 truggy.

Goede tips Ghossie! Je moet er ook echt geduld voor nemen dit klusje want dan gaat het een stuk makkelijker heb ik net gemerkt. Ik ben rechts en met rechts kan ik dan mooi de band iets naar achteren trekken en dan met links de lijm er tussen laten vloeien.

Zijn die goed ja? Ik hou alleen niet van die dichte velgen, ik heb liever een setje mooie wielen.

Er zijn stickers voor ;)

Nee punt is dat die band érg goed is, daarom is het ook voor veel competities de standaard band. Die dichte velg die een klein beetje doorzichtig is, is expres gedaan zodat er niet gecheat kan worden met de velg.

Ook nog andere opties met mooiere velgen? Ik rij er toch geen competitie mee ;-)

Komt omdat je met een 'mooie' velg grip verliest, een 5-spoke of andere open velg is minder stevig, flexibeler en rijdt dus slechter.

Ze zijn er wel hoor, ik heb ze bijv. ook liggen, maar ze rijden gewoon minder goed, competitie of niet.

Dus als je een 'mooie' velg kiest, heb je simpelweg minder grip.
Je hebt er overigens ook stickers voor, al is dat ook niet echt mooi.

Ik ben een recreatierijder he, geen pro dus neem soms met ietsje minder wel genoegen.

Heb nu op mijn F1 'RIDE' banden + velg (fabriek gelijmd) en dat is toch wel erg prettig hoor. Dit zijn zeker banden waar ik bij blijf. Nu nog iets goeds voor de TT-02 zien te vinden.

Back