bandenwarmers zelf bouw

• Topicstarter Topicstarter marcel vd graaf
  • Startdatum Startdatum
M

marcel vd graaf

Guest
rara wat word het k zal het maar gelijk verklappen banden warmers
Na het nut gezien te hebben van bandenwarmers en het nut van de achterlijke prijzen van deze bandenwarmers niet begrepen te hebben.
Zelf maar wat gaan uitzoekenna een paar testen gemaakt te hebben denk ik dat ik het maar op deze manier doe.
start5qv.jpg

Eerst een spanraam gemaakt simpel maar doeltreffend
En de weerstands draad in een lus over een strook afplak tape gelegd
Ik gebruik 3.9 ohm/m weerstands draad in een lus zit ongeveer 2.5 meter dus kom ik uit op ongeveer 10 ohm dus vewacht iets meer dan 1 amp bij 13.5 volt
spanbord9pl.jpg

korter zorgt voor een hogere temp maar ook een hoger amperage
dubbellaags1rr.jpg

toen ik dat gedaan heb gaat er een tweede laag tape over het geheel heen
mesrub0cy.jpg

en met de achterkant van een afbreek mesje volg je de draad en wrijf je de lagen aan elkaar vast met een doek
klaardubbel2nx.jpg

folierub6rh.jpg

dan met alu folie plaktape breng je een laag aan deze wrijf je weer goed aan deze laag zorgt ervoor dat de warmte egaal over de band uitstraalt
eindresu9yx.jpg

het hoesje gemaakt van een oud nylon tassje en vulling morgen gaan we opzoek naar een nieuw stukje stof (nylon) en maken we een moderner bandenwarmertje
ampalleen1qc.jpg

amptot4iv.jpg

ik weet dat er geisoleerd draad tekrijgen is maar ik wou de kosten laag houden draad kost 10 euro en plakband hebben we altijd wel de folie is te halen bij de praxis gamma noem maar op
zoals je ziet valt het amperage wel mee en de band is na tien minuten heet

ik zal proberen een tempzonde te krijgen en hier nog wat metingen mee te doen

later marcel

ja mission het was te koud 15 /20 (onze banden aanduiding)was toch te koud 10/10 was beter geweest
Op het moment dat je langzamer ging of stil stond stroomde de warmte uit de banden en hiermee win je een beetje in de eerste ronde zeker voor de wat mindere kanonen onder ons :oops:

later marcel

kan dit ook gebruikt worden met 1/10 wielen, welliswaar wat kleinerenz.
en heb je dan geen problemen met het gloeien/te warm worden van de draad zodat alles smelt

ronnie

dan kies je ander weerstands draad ik gebruik 3,9ohm/m
dan gebruik je bv 8 of 10 ohm/m dan hoef je maar een meter te lussen maar de totale weerstands waarde blijft gelijk zo ongeveer 10 ohm
alles wat tussen de 1 tot 1.5 amp zit is redelijk veilig ook handig voor de voeding grotere voedingen zijn duurder

als iemand het adres heeft van een leverancier die 4 ohm/m silicoon of teflon geisoleerde draad heeft graag even doorgeven bijvoorbaat dank

marcel

ik vind de bandenwarmers van FG ook erg duur. stond er al een keer met een paar rijders over te grappen dat een magnetron ook een mooi altenatief was, kun je later op de dag nog snacks instoppen ook, maar dit ziet er natuurlijk mooier uit vooral met het nylon er omheen is er geen verschil met de bandenwarmers die in de winkel te koop zijn.

kun je niet met een verstelbare voeding het aantal amperes regelen?

tuurlijk zou dat kunnen maar ik heb deze zo gemaakt dat ze op een voeding kunnen zoals ze zovaak gebruikt worden op de baan
namelijk 12/13 voltmaar een treintrafo zou ook kunnen minder volt minder temp meer volt meer temp

trouwens volgens mij met een regelbare voeding regel je de spaning niet de amp dus dat zou op het zelfde neer komen
maar het gaat erom dat de band door en door warm is en niet alleen het profiel anders is hij alweer koud als hij op de baan staat

Hee Marcel,

als het goed is heb je die zelfbouw bandenwarmers nu een tijdje in gebruik.

Mijn vraag is of die constructie met dat schilderstape blijft werken?

Ik ben zelf ook bezig met een zelfbouw setje maar dan voor 1:10

inderdaad ik heb ze al een tijd in gbruik maar of het volhoud geen idee namelijk om dat deze warmers een evolutie hebben door gemaakt en er een ander weerstands kabel word gebruikt en er is geen plakband meer nodig
ik heb ze nog wel liggen kan ze wel eens aansluiten en kijken of er wat gebeurt is met de tape na een jaar

groetjes marcel

ik ga er ook eentje maken als ik van dat weerstands draad heb!

ik heb deze tip op m'n forum gezet

BEDANKT voor de tip

info marcel

dag marcel kan het zijn dat jij bandenwarmers verkoop
zo ja kan je me dan even een mailtje doen naar mij

groetjes johan

Back