BangGood Luobo V2 Autogyro

Discussie in 'Bouwverslagen - Vliegen' gestart door eric_laermans, 14 aug 2021.

  1. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    In dit draadje een uiterst kort bouwverslagje van de Luobo V2 met alle ruimte voor het beantwoorden van vragen. Intussen heb ik er jaren opzitten (met tussenpozen) om eindelijk een R/C Autogyro in de lucht te krijgen en te houden. Er is gewoon een aantal zaken waar je als modelbouwer beslist rekening mee moet houden bij de bouw:
    • uitgebalanceerde rotorbladen
    • spelingvrije rotorhead
    • spelingvrije aansturing middels servo's van de rotorhead
    • de CG, maar in AG-land spreken ze liever over de hang-angle
    [​IMG]

    De Eagle-Tree stabilisatie bleek niet nodig en heb ik inmiddels op 0% staan (moet er dus tussenuit):
    [​IMG]

    Dan is er nog het vliegen. Tot vanmiddag had ik nog niet het idee het in de vingers te hebben, maar het begint te komen. Hier mijn gedachten tijdens het vliegen:

     
    Helikapoter en Cnn vinden dit leuk.
  2. Q Brand

    Q Brand

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    565
    Locatie:
    Nederland
    In de 60e jaren was je test piloot naar Chuck geweest Eric... Je vliegt alles wat maar enigszins in de lucht wil dwarrelen op wat voor manier dan ook. Knap hoe je dat altijd weer voor elkaar weet te krijgen!

    Groet Q
     
    Hans de H. en eric_laermans vinden dit leuk.
  3. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    ?? heb je dan geen Delta-mixer ingesteld?
     
  4. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Uiteraard wel, maar kijk ‘ns wat er bovenop de autogyro roteert…. één rotor met drie behoorlijk lichte bladen. Weliswaar zijn de bladen gebalanceerd, en is de as dubbel kogelgelagerd, neemt niet weg dat bij een bocht naar rechts de lift wegvalt. Bij een bocht naar links gelukkig niet. Heb je zelf al ‘ns een R/C autogyro gebouwd/ gevlogen? Ook de oriëntatie is erg verraderlijk heb ik zelf al herhaaldelijk mogen ervaren. Er zijn er ook met twee rotors… die vliegen erg makkelijk.
     
  5. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Het maakt niks uit of je met een auto gyro links of rechtsom draait. Wellicht heb je te weinig toeren op de rotor waardoor dit gedrag te verklaren is.
    Ik weet wat het is, heb zelf ooit de Robbe Whopper gehad. Gang is alles was het motto. Maar wel eigenstabiel.
     
  6. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Ja, de "Atom Special" van Richard Harris. Maar dat effect wat jij noemt herken ik niet. Wel de orientatieproblemen........ rust zacht lieve Atom :rolleyes:

    Max.
     
  7. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Het kan wel zo zijn dat door het lage rotor toerental het achterwaarts bewegende blad in een overtrek komt. De gyro zal dan de neiging hebben om naar die kant te rollen.
     
  8. max z

    max z Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    4 dec 2009
    Berichten:
    2.287
    Locatie:
    Boskoop
    Het zou kunnen dat de rotorblad-bevestigingsplaat te stijf is, dan fungeert die onvoldoende als bladscharnier, en dan gaan de bladen onvoldoende op en neer bij variërende lift door voor- en achterwaarts bewegende bladen.
    De totale lift wordt dan asymmetrisch, en dat corrigeer je dan met een scheefstand van de stuurbalk. Dat zou dan vervolgens het door jou geschetste effect kunnen leiden, al moet ik toegeven dat ik nog niet helemaal doorzie hoe dat functioneert.

    Bij mijn Atom is die gemaakt van 0,8 mm epoxy, bij een bladlengte van 475 mm vanaf de rotoras, en 35 mm rotoras - bladmontagepunt.

    Eén van mijn ervaringen is dat je na het inzetten van een bocht met het richtingroer flink tegen moest sturen met de rotor om de balans te bewaren.

    Max.
     
    Laatst bewerkt: 15 aug 2021
    Hans de H. vindt dit leuk.
  9. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    En weer een stapje verder in de tuning. Naast een fashion-statement dit keer left-trim op 'roll'. Nu gaat de bocht naar rechts gepaard met minder dramatisch hoogte-verlies.

    [​IMG]


     
    Laatst bewerkt: 10 sep 2021
    Thedo en Cnn vinden dit leuk.
  10. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    En als je het gevoel hebt te weten hoe een r/c autogyro in de lucht te houden, kom je toch iedere keer weer voor een verrassing te staan. Voorlopige conclusie: ik roer wat met de sticks, de autogyro vliegt. Ik vermoed dat de afstelling nog wel wat beter kan evenals mijn stick-inputs. Dit keer in beeld gebracht met hatcam, dus niet perfecte beelden. Hopelijk wel een impressie van de modificaties (delta plate, oranje sok voor oriëntatie en stabilisatie van EagleTree die nauwelijks gebruikt wordt) en het vlieggedrag. Tevens 120fps (frames per second) dus ook bij lagere afspeelsnelheid nog vloeiende beelden.

     
    Laatst bewerkt: 11 sep 2021
  11. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    En vanmiddag nog eventjes gevlogen met de nieuwe bladen en headplate. Nu is het echt relaxed en prettig sturen:

     
  12. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Voorlopig even de laatste video in deze serie. En ... vanwege het prachtige weer een flight endurance attempt op 3s 1.3Ah. Hopelijk niet slaapverwekkend, anders ruim 9 minuten vooruit spoelen (of verklap ik nu de tijd). Enfin, dit record is zeker voor verbetering vatbaar. Dus, mocht iemand 'ns een poging willen wagen, je bent niet bij voorbaat kansloos :cool::

     
  13. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Leuk, misschien ook wel wat voor mij. Die rotorbladen worden zeker aangeblazen door de prop?

    Helixer
     
  14. Rhelie

    Rhelie Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 sep 2004
    Berichten:
    11.834
    Locatie:
    Nootdorp
    Nee, de rijwind moet de boel aanblazen. Mijn Whopper had een beweegbare koppeling aan de hoofdmotor. Die slingerde de rotor op gang, koppeling los en dan vertrekken, de rij/vliegwind houdt dan de rotor op gang.
     
  15. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Thanks.
     
  16. eric_laermans

    eric_laermans PH-SAM

    Lid geworden:
    19 aug 2005
    Berichten:
    3.994
    Locatie:
    Zwolle region
    Klopt. En wat Rhelie omschrijft is een pre-rotator. Een extra motor die de hoofdrotor op gang helpt. Bij man-dragende autogyro’s gebeurden daar waanzinnige ongelukken mee. De piloot vergat voor take-off de pre-rotator af te schakelen, waardoor het geheel begon te torquen met alle gevolgen van dien. Spectaculair dus en eigenlijk ook wel een beetje komisch. Ik kan wel ‘ns een compilatie maken van autogyro ongelukken die nooit waren gebeurd mocht de piloot een paar middagjes r/c autogyro hebben gevlogen.

    Als de bladen goed gebalanceerd zijn en de rotorhead is deugdelijk dan heb je aan een zuchtje tegenwind al genoeg voor 700 - 900rpm, ruim voldoende voor take-off.
     
    helixer vindt dit leuk.
  17. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Het is alweer een poosje geleden dat Eric hier zijn autogyro project postte. Eric had nog een bouwpakket liggen die ik van hem mocht overnemen. De deze heeft enige tijd op de plank gelegen, maar eergisteren ben ik toch maar begonnen de zaak eens in elkaar te zetten. Hoewel er geen fatsoenlijke bouwtekening bijzit(gelukkig wel een explosie tekening) was het goed te doen het spul wat in de doos zat in elkaar te knutselen.
    [​IMG] [​IMG]

    [​IMG]

    Ik ben nog bezig een lichte setup samen te stellen, daarover later meer. Verder heb ik nul ervaring met een autogyro, dus het wordt weer een uitdaging. De rotorbladen zijn van balsa. Die wil ik "laten" bekleden. Doe dat niet zelf, want ik heb daar geen ervaring mee.

    En tja, zal ik wel of geen rudder erop gaan zetten? Waarom zit dat er niet standaard op???
     
    Laatst bewerkt: 1 jan 2022
    eric_laermans vindt dit leuk.
  18. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Veghel
    Ik heb de autogyro van HK en daar zit wel een rudder op. Maar goed ook anders is deze bijna niet de bocht om te krijgen. Vliegt wel leuk zo’n autogyro en zeker een aparte verschijning in de lucht.
     
    Laatst bewerkt: 1 jan 2022
  19. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Nou ja, dat zijn dus ook mijn gedachten. Ik zie ze online ook zonder rudder, maar vraag me af hoe je een fatsoenlijke bocht kan maken zonder.
     
  20. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Is vergelijkbaar met een vleugelmodel met of zonder ailerons. Zonder dwars kantelbare rotor (vgl ailerons) heb je rudder nodig, maar de rotor kantelen werkt ook. Ik heb ook de HK autogyro gehad, maar hem na een paar keer de orientatie verkeerd te hebben ingeschat (met crash tot gevolg) weggegeven. Hou 'm in de buurt, voor de orientatie.
     
    helixer vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina