Barracuda van Rödelmodell

Brushless inbouwen?

• Total voters
    14
  • Poll closed .
lijmen

Van die ASW-17 heb ik er drie gehad. Lijmen is echt niet mogelijk. Een van de rompen die ik heb gehad was ook omgebouwd naar elektro en de vorige eigenaar had een motorschot van ca 6 mm dikte gemaakt en schroefjes door het ferran gestoken en in het houten motorschot gedraaid. Ik heb hem zelf weer als zwever gemaakt door er een blok balsa tegenaan te lijmen en in de vorm te schuren. het is een goede aankoop want deze zwever vliegt echt super!!

Max

Bedankt, dat was de eerste optie die ik in gedachten had. maar schroefjes door de romp vind ik eigenlijk niet zo mooi. Er zit in de romp een extra vloertje en een houten schotje waar het schuim achter ligt voor de ontvanger of accu. Ik denk dat dat te verlengen is naar voren toe... we zullen zien

Ik heb nu ook een hoogstartlijntje, geen idee hoe lang, maar zodra het droog is gaat de carrera eerst maar eens aan de lijn. Ben benieuwd!

Zoiets dus:

Foto-8YCFIMT4-D.jpg

Laatst bewerkt:
De mijne doet het best goed aan de lijn, ze zijn niet zo zwaar dus kunnen met een beetje wind al goed omhoog komen.

Volgens mij heb ik eens ergens gelezen dat iemand uit duitsland het motorschot erin geklemd had. Hety schot bestaan dan uit twee delen: 1 deel dat in de romp past (met de binnendiameter zeg maar) en een schotje buiten de romp. Als je door beiden de bevestigingsboutjes van de motor laat lopen trekken deze de twee schotjes naar elkaar toe en zit eea muurvast. Hoe spitser de neus (zoals bij jouw ASW) hoe strakker dit komt te zitten.

Dat is ook een slimme setup en erg simpel te realiseren, geeft ook de mogelijkheid om evt. domping/zijstelling later aan te passen, thanks!

Bedankt, dat was de eerste optie die ik in gedachten had. maar schroefjes door de romp vind ik eigenlijk niet zo mooi.

Misschien is het een mogelijkheid om de motor op een pylon (boven de vleugel) te zetten?

Is niet zo moeilijk te bevestigen.

Groeten en succes, JH

ook een optie, maar persoonlijk vind ik dat de minst mooie oplossing, hoewel je de romp dan wel mooi in tact kunt laten...... hmmmm misschien toch nog even overwegen.

Als je de optie van Jan-Hein kiest kun je dat ook op 'rc-kleine-uhu-manier' doen, dwz bevestiging van de pylon dmv van de drie goudstekkers. Ik heb dat zelf nog niet gemaakt (ben het wel van plan) maar dat schijnt goed te werken.

............. kun je dat ook op 'rc-kleine-uhu-manier' doen, dwz bevestiging van de pylon dmv van de drie goudstekkers. Ik heb dat zelf nog niet gemaakt (ben het wel van plan) maar dat schijnt goed te werken.

Op zich is dat een mooie manier, maar weet niet of dat ook werkt bij grotere dus zwaardere modellen.
De motor moet er harder aan trekken.
De kleine MINI DISCUS van Graupner heeft dat ook en voelt redelijk solide aan.

Groeten, JH

Vanmiddag was perfect weer voor een maiden flight van de Carrera. Lekker naar de uiterwaarden om eens te proberen. Lijn uitgezet, veel korter dan ik had verwacht, maar goed hij is dan ook van een Robbe zwevertje van 1.23m, geen idee welk type, suggesties?

Foto-83RSLLXP-D.jpg

Range check op de nieuwe 2.4ghz set, check, nog een keer check..... ok, gaan.

Lijn iets verder uitgerekt, nog iets verder, pang, elastiek doormidden, hmmmm.. knoopje erin, wachten op een windvlaagje en nog een keer. De Carrera zweeft een metertje of 30, maar krijgt te weinig hoogte en is dus snel weer beneden.... wel even wennen voor iemand die altijd met motorkistjes heeft gevlogen.

Ik moet dus waarschijnlijk aan een langere lijn, of in ieder geval meer elastieken. Ik heb al meerdere berichten op het forum gezien over het gebruik van die postelastieken. Daar heb ik nog wel een doosje van liggen. Kan ik die elastieken voor een kist van meer dan een kilo door knippen zodat ieder elastiek de dubbele lengte krijgt? Of is het slimmer om ze gewoon aan elkaar te knopen, zoals onderaan op de foto?

Foto-OUUHTVUT-D.jpg

[FONT=&quot]De Barracuda ligt op nieuwe folie te wachten. Ik ben er nog niet helemaal uit of ik de onderkanten van de vleugels wit zal maken of toch rood. Bovenkant wordt in ieder geval wit met waarschijnlijk rode vleugeltippen.[/FONT]

Hoi,
Ik heb ook eens 200 van die elastieken aan elkaar geknoopt (=ongeveer 15m) en daarmee onze Kleine RC Uhu afgeschoten. Op de onderste manier, dus niet open knippen. Dat ging prima maar die weegt krap 300 gram. Een kilo zal wat veel zijn denk ik maar je kunt het proberen. Nadeel is dat postelastieken snel vergaan (paar maandjes als je geluk hebt)
Betere optie is wellicht de standaard-hoogstart van Conrad. Betaalbaar, flinke lengte en bruikbaar tot ongeveer 1500 gram.
Hoogstart standaard
En anders naar een vlieger- of watersportwinkel voor elastiek. Stevige nylon vislijn eraan, lintje zodat je hem terug kunt vinden en gaan.

Bedankt voor de snelle reactie Arjan. Ik heb dat elastiek al, dus ga die postelastieken er maar eens bij knopen. Misschien binnenkort eens afspreken? Ik woon niet zo heel ver bij Deventer vandaan en jouw vliegstek ziet er ruim uit!

Groeten,

Johan

Gisteravond even een foto gemaakt van de zwevers die ik nu heb. Toen viel mij op dat de Barracuda bijna even groot is als de Carrera ASW-17.

Foto-BMUWVJUX-D.jpg

Bij het opmeten is gebleken dat de spanwijdte 2 meter is i.p.v. 1.68m. Geen idee of het model dan nog wel van Rödelmodell is. En naast die 4 meter zwever zijn het opeens wel kleine modellen zeg.

Hier een plaatje van de specs die iemand hier op het forum had gevonden:
Foto-ZQKYHHK4-D.jpg

Nu ben ik van plan om rolroeren in te bouwen. Aangezien ik de servo's het liefst in de vleugels inbouw heb ik kleine/dunne servo's nodig. Hoe krachtig zouden die servo's moeten zijn voor rolroeren van ongeveer 35x7cm?
Zou dit een mogelijkheid zijn? Hobbycity Online R/C Hobby Store : D-MG16 Metal Gear 2.9kg/.08sec/18.8g $13.95

Verder ben ik erg geinspireerd door de EDF aandrijving die Erik van Schaik op zijn Salto heeft zitten. Hoeft voor mij op zich niet eens zo snel te gaan, als hij maar lekker snel op hoogte kan komen. Ik vind zo'n EDF toch mooier dan een gewone motorpylon. Voordeel van beide opties is dat het mooie neusje van het toestel intact kan blijven.
[34857] zweefvliegtuig-salto-van-wik-3

Ik heb een EDF-je besteld om het maar eens uit te proberen. Verder ben ik er nog niet uit wat ik met het kleurenschema ga doen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als het helpt...ik heb in mijn Salto Dymond D60's zitten:
Dymond d60s HT
Gewicht: 9 g
Größe: 9,2 x 24 x 27 mm
Stellkraft: 20 Ncm
Stellzeit: 0,16 sec

Die zitten ook in mijn Hurricane (3m, 2400 gram, retesnel) en doen het uitstekend. Wat jij hebt gekozen is wellicht een beetje overkill. als het past kun je het best doen maar een maatje kleiner kan ook prima.

In mijn 4m ASW heb ik Multiplex Tiny-S servo's op rol, die zijn vergelijkbaar met wat jij hebt gekozen.
servo Tiny-s (UNI) Abmessungen (LxBxH) 30 x 12 x 30 mm
Gewicht ca. 17 g
Getriebe Kunststoff
Drehmoment @ 4/5-Zellen* 26/30 Ncm

ok, thanks. Ik dacht in eerste instantie ook aan 9 grams servo's mooi klein, makkelijk weg te werken, maar heb zo nog nooit in een 2 meter kist gebruikt van boven de 500 gram.

Nog een vraagje: Is het slim om de ailerons tot aan de tip te laten lopen of beter een compleet vaste vleugeltip?

Dat laatste lijkt mij vrij kwetsbaar, zou ik zelf nooit doen. Een tiplandingkje kan altijd zomaar gebeuren. Had ik gisteren nog toen na wat gepruts met mixers bleek dat ik links/rechts op m'n rol/richting verkeerd om had zitten (ja ik weet het, dom en ik check dit normailter altijd...) Ik neem aan dat je het hierbij trouwens over de ASW hebt? Denk er aan dat je je wortelrib en vleugelpennen moet aanpassen aan de mindere V-stelling.

Excuus, nee het is weer back on topic naar de Barracuda. Mijn eigen schuld, drie zwevers in 1 topic introduceren is niet handig.

Ik heb inmiddels 1 rolroer uitgesneden, vooraf veel naar andere zwevers gekeken en besloten de rolroeren niet tot aan de tip door te laten lopen.

@Jakkie takkie: wat bedoel je met het laatste is vrij kwetsbaar?
De meeste 3d/acro kisten (met landingsgestel) die ik heb gehad hadden de rolroeren tot aan de vleugeltips. Maar aangezien de zwevers landen zonder landingsgestel komt een vleugeltip snel aan de grond, vandaar dat een rolroer tot aan de tip mogelijk kwetsbaar is, bedoel je dat?

Zo ligt ze er nu bij:
Klaar voor een nieuwe laklaag:
Foto-6YFIGLO6-D.jpg

Het eerste rolroer dat ik ooit uit een ingedekte vleugel heb gesneden, best spannend.....:

Foto-XIWPIM8W-D.jpg

Commentaar en/of tips blijven natuurlijk welkom.

Laatst bewerkt:
Back