Barracuda van Rödelmodell

Brushless inbouwen?

• Total voters
    14
  • Poll closed .
Teveel V-stelling om te kunnen samenwerken met rolroeren bedoel je? Geen idee, is er een maximum aan V-stelling indien je rolroeren toepast?

Ik zou op zich de vleugel liever verder intact laten, maar als dit beroerd gaat vliegen dan hoor ik het graag.

Je rolroeren werken bij teveel V-stelling niet goed.
Hoe dat komt moet je aan de kenners vragen, maar het is wel zo.

Even gemeten, er zit nu zo'n 6 graden V-stelling per zijde. Wel al ergens gelezen dat je Aileron differential zult moeten gebruiken, waarbij meer up aan de ene zijde, minder down aan de andere zijde.

Graag jullie reacties.

gaatie.
Als je géén rolroeren hebt en veel V-stelling gebeurt het volgende. Als je het richtingsroer gebruikt gaat je vliegtuig eerst slippen. De vleugel die vooruit wijst staat omhoog door de V-stelling. Die wordt daardoor extra omhoog gedrukt zodat het toestel op z'n kant gaat liggen en een normale bocht maakt. Zodra je het richtingsroer neutraal zet zal het toestel doordat het in de "V" hangt weer volkomen recht gaan vliegen. Het is stabiel uit zichzelf.
Rollen zal heel moeilijk gaan omdat het toestel steeds met het zwaarste deel onder wil blijven, dus als het op zijn kop vliegt kiept het gewoon weer terug.

Als je zonder rolroeren en zonder V-stelling vliegt gaat het toestel ook slippen maar doordat de vleugels vlak staan gebeurt er verder niks. Je komt de bocht niet om. Als het toestel scheef hangt blijft het scheef hangen en is zonder rolroeren heel moeilijk weer vlak te krijgen. Eenmaal op zijn kop kun je het eigenlijk alleen met het hoogteroer weer rechtop krijgen door een halve looping te vliegen.

Zonder V-stelling, met rolroeren: je gebruikt de rolroeren om het toestel op zijn kant te leggen en trekt het met hoogte én richtng de bocht om. Eventueel gaat het ook prima zonder richtingsroer. Vaak zal het toestel iets de neiging hebben verder te rollen en moet je een beetje tegengesteld met de rolroeren sturen om de stand vast te houden. Als je de rolroeren neutraal zet zal het toestel zijn laatste stand zo ongeveer aanhouden, je moet het met tegengesteld rolroer weer terug leggen.

Nu jouw situatie: veel v-stelling én rolroeren:
Als je met de rolroeren probeert het toestel op zijn kant te zetten zal het door de V-stelling steeds proberen weer vlak te gaan liggen. Je kunt ze dus wel gebruiken maar ze doen niet veel omdat het toestel uit zichzelf weer vlak wil gaan liggen. Rugvlucht zal niet lukken omdat het toestel steeds weer rechtop wil draaien. Met de rolroeren kun je dat niet voorkomen. Dat vliegt dus niet lekker en het is totaal overbodig.

Die 6 graden is een normale waarde voor een toestel zonder rolroeren.

Aileron differentiaal heeft met dit alles niks te maken.
Dat gaat om het volgende: een rolroer wat omlaag gaat geeft veel extra weerstand, een rolroer wat omhoog gaat wat minder.
Als je dus links aileron geeft (linker omhoog, rechter omlaag) zal de rechter vleugel meer weerstand krijgen en afremmen, de linker minder. Ofwel je vliegtuig rolt naar links maar draait zijn neus naar rechts. Dit heet "haken" of adverse yaw. Door minder uitslag naar beneden- dan naar boven te geven kun je dit voorkomen. Het toestel rolt dan naar links en blijft rechtdoor vliegen. Je zet het dan met richtingsroer de bocht om.

Laatst bewerkt:
Ik zit nog even naar het plaatje van die Barracuda-doos te kijken; die heeft een vrijwel vlakke vleugel, wel rolroeren maar richtingsroer is een optie. Die van jou is dus echt anders.

Ik zit nog even naar het plaatje van die Barracuda-doos te kijken; die heeft een vrijwel vlakke vleugel, wel rolroeren maar richtingsroer is een optie. Die van jou is dus echt anders.

Ik begin ook meer en meer te twijfelen of dit wel een Barracuda is, gisteravond zag ik ook op het plaatje van die doos dat het een vrij vlakke vleugel is. Eerder deze week was ik er ook al achter gekomen dat de kist niet een span van 1.68m maar van 2m heeft.

Bedankt voor de uitleg, de werking van V-stelling was mij bekend, de werking van veel v-stelling met rolroeren niet. Nu wel, bedankt.

Ik heb de laatste 5 jaar alleen met rolroertoestellen gevlogen, vooral 3D/acro kisten waardoor ik erg gewend ben geraakt aan gecombineerd sturen van rolroeren en richtingsroer. Vandaar dat het vliegen met alleen richtingsroer nu weer erg wennen is en ik daardoor (beetje overhaast:oops:) rolroeren heb staan snijden in deze vleugel.

Back to basics dus....... ik zal een kijken of het niet al te ingewikkeld gaat worden om de V-steling een stuk te verminderen.

Gr,

Johan

Rompje in de grondverf. Moet nog wel plamuren.

Foto-ZT87LNIQ-D.jpg

Na lang wikken en wegen heb ik besloten dat ik de vleugel wel wil delen en er behoorlijk wat V-stelling uit te halen. Aerobatics vliegen met dit kistje lijkt me namelijk wel erg leuk.

Nu ben ik wat mogelijkheden aan het overwegen om de vleugel dan gelijk deelbaar te maken.

Zou het volgende sterk genoeg zijn als hoofdliggers?

2x Carbon fiber tube (in vleugels ingelijmd) met een buitendiameter van 8.0mm en een binnendiameter van 6mm en dan 2x een 6mm CF massieve staaf?

Hierbij denk ik aan een lengte van 60-80cm voor het zwaartepunt en 1 van 25cm achter het zwaartepunt. Zou dit sterk genoeg zijn?

De vleugel is dus totaal 2 meter lang.

Foto-MJ6SDF6G-D.jpg

Foto-SETBVEME-D.jpg

Op deze foto is te zien dat de ene wingtip meer omhoog is gedraaid dan de andere. Is het verstandig om dit gelijk te trekken? En zo ja, wat hoe kun je dat dan het beste doen? Ik was eigenlijk niet van plan om de tips te vervangen.

Laatst bewerkt:
Vleugeltipjes zijn inmiddels gelijk (na het lezen van een tip in het MiMi DLG-draadje = stoom uit een waterkoker), hopen dat ze dat na het folien ook nog hetzelfde zijn. Een vleugeldeel van onderkant in de folie, nog niet helemaal perfect, maar goed.

Foto-XIURRGVE-D.jpg

En aangezien de Barracuda nu in mijn bezit is (van Arjan gekregen), pak ik het bouwverslag van dit draadje nu verder op.

De vleugels blijven dus deelbaar, dus ik moet pennen maken. Er komt géén motor in, wel een sleephaak. zometeen eens de spullen op de bouwtafel leggen, en kijken wat ik als eerste op ga pakken.

De huidige staat:

De romp is netjes gerepareerd en staat in de grondlak:

Vleugels moeten nog pennen in gemaakt worden:

Remkleppen zitten erin, maar de aansluiting op de servo moet nog een feit worden. ook de rolroerservo's nog aansluiten (en de servo kabel nog door de vleugel gemaakt worden):

Radioplaat zit erin, maar mijn servo's zijn iets kleiner van afmeting. Komt dus een andere plaat in. De derde servo van rechts gezien wordt voor de sleepkoppeling, de 4e van rechts gezien voor de kleppen.

Zelfs ik heb met dit weer al een vleugeldeel grotendeels af .

Maar die baracuda moet langs de helling sissen ,gaaf kistje hoor .

Laatst bewerkt:
gisteren de romp afgespoten (hooglans wit) en nu met de sleepkoppeling bezig:

Hoe je sleepkoppelingen zelf maakt is in dit forum op een aantal plekken al beschreven, dus doe ik hier even niet....

Laatst bewerkt:
Richtingsroer zit in de folie en is aangesloten. Ik ga maar uit van een basisafstelling met niet veel uitslag, het is een behoorlijk vlak.

1 van de twee vleugels was aan de onderzijde al rood/oranje gefolied, dus de andere vleugelhelft doe ik straks hetzelfde. Vandaar dat het richtingsroer ook deze kleur gekregen heeft. De rest wordt wit.

Back