gaatie.
Als je géén rolroeren hebt en veel V-stelling gebeurt het volgende. Als je het richtingsroer gebruikt gaat je vliegtuig eerst slippen. De vleugel die vooruit wijst staat omhoog door de V-stelling. Die wordt daardoor extra omhoog gedrukt zodat het toestel op z'n kant gaat liggen en een normale bocht maakt. Zodra je het richtingsroer neutraal zet zal het toestel doordat het in de "V" hangt weer volkomen recht gaan vliegen. Het is stabiel uit zichzelf.
Rollen zal heel moeilijk gaan omdat het toestel steeds met het zwaarste deel onder wil blijven, dus als het op zijn kop vliegt kiept het gewoon weer terug.
Als je zonder rolroeren en zonder V-stelling vliegt gaat het toestel ook slippen maar doordat de vleugels vlak staan gebeurt er verder niks. Je komt de bocht niet om. Als het toestel scheef hangt blijft het scheef hangen en is zonder rolroeren heel moeilijk weer vlak te krijgen. Eenmaal op zijn kop kun je het eigenlijk alleen met het hoogteroer weer rechtop krijgen door een halve looping te vliegen.
Zonder V-stelling, met rolroeren: je gebruikt de rolroeren om het toestel op zijn kant te leggen en trekt het met hoogte én richtng de bocht om. Eventueel gaat het ook prima zonder richtingsroer. Vaak zal het toestel iets de neiging hebben verder te rollen en moet je een beetje tegengesteld met de rolroeren sturen om de stand vast te houden. Als je de rolroeren neutraal zet zal het toestel zijn laatste stand zo ongeveer aanhouden, je moet het met tegengesteld rolroer weer terug leggen.
Nu jouw situatie: veel v-stelling én rolroeren:
Als je met de rolroeren probeert het toestel op zijn kant te zetten zal het door de V-stelling steeds proberen weer vlak te gaan liggen. Je kunt ze dus wel gebruiken maar ze doen niet veel omdat het toestel uit zichzelf weer vlak wil gaan liggen. Rugvlucht zal niet lukken omdat het toestel steeds weer rechtop wil draaien. Met de rolroeren kun je dat niet voorkomen. Dat vliegt dus niet lekker en het is totaal overbodig.
Die 6 graden is een normale waarde voor een toestel zonder rolroeren.
Aileron differentiaal heeft met dit alles niks te maken.
Dat gaat om het volgende: een rolroer wat omlaag gaat geeft veel extra weerstand, een rolroer wat omhoog gaat wat minder.
Als je dus links aileron geeft (linker omhoog, rechter omlaag) zal de rechter vleugel meer weerstand krijgen en afremmen, de linker minder. Ofwel je vliegtuig rolt naar links maar draait zijn neus naar rechts. Dit heet "haken" of adverse yaw. Door minder uitslag naar beneden- dan naar boven te geven kun je dit voorkomen. Het toestel rolt dan naar links en blijft rechtdoor vliegen. Je zet het dan met richtingsroer de bocht om.