Barry's Wobbler

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door barry lawijt, 29 jan 2014.

  1. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Hallo vrienden,

    Hier een verslagje over de bouw van een wobbler zonder naam. Dus daarom Barry's Wobbler.
    Tekeningen heb ik gekregen van Peter.
    Begonnen met een stuk afval van Aluminium opmaat te zagen:

    [​IMG]

    Het stuk overgebracht in de freesmachine om de langse en de kopse kanten op maat te maken:

    [​IMG]

    Daarna van dikte brengen met een vlakfrees. Af en toe een spuitje WD-40 voor een mooiere finish:

    [​IMG]

    Het werkstuk opgespannen op een vlak stuk MDF,en met de meetklok het stuk mooi recht opspannen:

    [​IMG]


    Met een kantentaster het punt opgezocht , om het werkstuk te boren & uit te fresen:

    [​IMG]

    Daarna de tafel vastgezet en het gat geboord met de geschikte frees. Hiervoor is een 2-snijder gebruikt. Na het gat geboord te hebben meteen met de Z en de X as het stukje gefreesd:

    [​IMG]

    Het andere boorwerk is gedaan met de kolomboormachine , Iets ondermaats geboord & er dan met een ruimer doorgegaan:

    [​IMG]

    Hier mijn set ruimers en mijn digitale schuifmaat:

    [​IMG]

    Begonnen aan het vliegwiel. Gemaakt van één of andere staalsoort. Zeer simpel draaiwerk , dus daar ga ik niet verder op in:

    [​IMG]

    Vliegwieltje klaar:

    [​IMG]


    Toen maar begonnen aan de crank. Eerst kops vlakken , en dan naar 18mm afgedraaid:

    [​IMG]

    Eerst nog met de centerboor een gaatje gemaakt , om het werkstuk op de freesmachine uit te centeren. Dan op de freesmachine gemonteerd , en met dezelfde centerboor in de machine het werstuk uitgelijnd:

    [​IMG]

    Geboord met een boor van 3.8. Dan 6mm opschuiven en boren met een boor van2.8.
    Terug naar het nulpunt , 5.5mm naar links opgeschoven en met een 2-snijder van 4mm geboord & het stukje weggefreesd. Dan 11 mm naar rechts en dezelfde handeling:

    [​IMG]

    Dan ziet het er zo uit:

    [​IMG]

    Daarna ingespannen en het stuk afgestoken:

    [​IMG]

    Dan 2 stukjes zilverstaal van 3 & 4 mm genomen , kopjes gevlakt en in de crank gelijmd met Locktite. Wel kijken of de asjes perfect recht erin zitten. Hier ben ik dus iets van het plan afgeweken.

    [​IMG]

    Alsook de bronzen lagerbus is klaar. Simpel draaiwerkje:

    [​IMG]

    En zo ziet het er nu voorlopig uit:

    [​IMG]


    Barry
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2014
  2. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Ziet er goed uit Barry , alleen zou ik de gaten in het aluminium plaatje geboord hebben op de freesmachine na het vlakfrezen , je kan makkelijk maat nemen met de kantentaster , hoef je ook niets af te tekenen en dan ben je tegelijkertijd ook zeker dat het haaks op de plaat geboord is .

    Groeten jef
     
  3. Rutten

    Rutten

    Lid geworden:
    6 apr 2006
    Berichten:
    268
    Mooi werk Barry.

    Aan het gereedschap ligt het niet. Het is een kwestie van gewoon doen.

    Timo
     
  4. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Goede tip Jef. Onthoud ik voor de volgende keer.

    Barry
     
  5. Barry,

    ziet er goed uit. Ik zie nu hoe je bepaalde dingen doet, weer wat geleerd.:D
     
  6. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Heb nog niet stilgezeten. Aan de cilinder begonnen dus.
    Ik had nog een stuk 20x20 liggen. Mooi toch.
    Aan de slag ermee:

    [​IMG]

    En we hebben 16x12:

    [​IMG]

    Dan een pin gemaakt , zoals Jef liet zien. Dit van een stukje Zilverstaal:

    [​IMG]

    Even de punt laten gloeien & dompelen in olie:

    [​IMG]

    [​IMG]

    En dan bekomen we dit:

    [​IMG]

    Boeltje in de 4-klauw en uitcenteren maar. Ik zit er 2/100ste naast. Krijg het niet beter:

    [​IMG]

    Later meer , ben het even beu nu.

    Barry
     
  7. jef

    jef PH-SAM

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.867
    Locatie:
    Hulshout België
    Op 2/100ste is goed Barry , het zou best kunnen dat je stukje zilverstaal door het harden niet honderd procent rond/recht meer is .

    Groeten Jef
     
  8. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Straks eens over de glazen kookplaat rollen Jef. Maar eerst laten afkoelen eh. Het eten staat op.

    Barry
     
  9. Barry,

    waarom heb je dat zilverstaal verhit? Heeft dat een toegevoegde waarde?

    allemaal nieuwe dingen voor mij :confused:

    hoe een eenvoudig wobblertje, de mens zo'n kennis kan brengen
     
  10. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Zo hard je de tip. De achterkant is niet nodig , dat er toch een meedraaiend centerpunt in zijn kontje komt.

    Ik weet eigenlijk niet of dit wel nodig was??? Want dat ding gaat nooit hoge toeren draaien omdat je met de klauwplaat toch met de hand ronddraaid.

    Zal er maar voor uitkomen...........het filmrolpotje smolt ineens & al die olie op de werkbank , gereedschappen en fototoestel vol Harley Davidson oil!!!

    Weten we ook weer....

    Barry
     
  11. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    De punt moet niet gehard worden , voor niets nodig.
    Trouwens op die manier uitklokken doe ik met een staaf zilverstaal van een 30 cm lang en diameter van ongeveer 5 mm waar een punt aangedraaid is .
    Het andere uiteinde zet ik in de boorkop. De staaf kan zonder probleem buigen als het center nog niet helemaal uitgeklokt is.
    Ik ben er zeker van dat het met een breinaald ook perfect gaat. Daar hoef je zelfs geen punt aan te draaien.
    Waarschijnlijk is het uitklokken een kwestie van oefenen , zonet moest ik ook op die manier een stuk centeren , minder dan 0,01 mm binnen de 30 seconden.
    Je moet telkens de naaldbeweging halveren , zet je klok ook horizontaal i.p.v. vertikaal. Zo kan je de ene klauw lossen en de andere aandraaien.
    Als de klok vertikaal staat kan je maar één ( de bovenste) verstellen.
    Dirk
     
  12. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Een kenner. :D
     
  13. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Bedankt voor de gouden tips Dirk. Hier had ik zelf moeten opkomen.
    Hier de cilinder opmaat gebracht , en geboord.Dan nog even met een 2-snijdende frees van 10mm erdoor gegaan:

    [​IMG]

    En zo is deze klaar:

    [​IMG]

    Dan de cilinder overgebracht naar de freesmachine,en mooi recht ingespannen natuurlijk met onderlegregels:

    [​IMG]

    Met de kantentaster bepaald waar de 2 gaatjes moeten geboord worden. Na het boorwerk er met een ruimertje erdoorheen:

    [​IMG]

    Stuk Zilverstaal van 3mm genomen , een pietsje ondermaats gedraaid & er dan M3 schroefdraad op getrokken. Dit asje word naderhand in de cilinder gelijmd met Locktite:

    [​IMG]

    En dan maar aan de piston begonnen. Deze word uit Brons gemaakt:

    [​IMG]

    Word vervolgd.

    Barry
     
  14. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Kijk, Dat is wat je noemt een mooi draadsnij gereedschapje.
    Is dat zelfbouw of is dat te koop?
    Hoe noem je zoiets?
     
  15. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
    Wat bedoel je juist Baggeraar??
     
  16. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Plaatje dat onder de volgende tekst staat.

    Stuk Zilverstaal van 3mm genomen , een pietsje ondermaats gedraaid & er dan M3 schroefdraad op getrokken.
     
  17. barry lawijt

    barry lawijt

    Lid geworden:
    7 mrt 2009
    Berichten:
    502
    Locatie:
    Hombeek (Belgium)
  18. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Bedankt, staat op de verlanglijst.
    Een houder voor 20 mm zal wel zelf te maken zijn.
     
  19. Luitjes,

    * Waarom kan het niet direct op het werkstuk? Dat zit er dan toch scheef in en kun je daarop meten?

    * Hoe doe je dat uitklokken dan? Foto's wellicht van (enkel) stappen?

    @ Barry: je gaat al en speer zeg, ziet er heel goed uit.
     
  20. Gea

    Gea

    Lid geworden:
    23 dec 2012
    Berichten:
    774
    Peter

    Rechtstreeks op het werkstuk gaat enkel als het rond is.
    Bij andere vormen moet er eerst een centerpunt geslagen worden . Daar zet je dan de punt van de " breinaald" in. Het andere eind zet je in de boorkop. Nu plaats je de meetklok tegen de naald ( kort tegen het werkstuk ) en draait de klauw met de hand rond . Je zal zien dat de klok uitslaat. B.v.b. 1,8 mm. Draai nu tot de naald stilstaat op de max. uitslag. De klauw die hier tegenover staat draai je aan tot de naald 0,9 mm beweegt naar de andere uitslag. Uiteraard moet de tegenoverliggende klauw eerst een stukje achteruit anders zit er geen beweging in.
    Herhaal dit een paar keer en de slag zal telkens kleiner worden.

    Als het niet helemaal duidelijk is zal ik er misschien beter een filmpje van maken.

    Dirk
     

Deel Deze Pagina