Bartje

Discussie in 'Tekeningen' gestart door gertjan siemons, 15 nov 2021.

  1. gertjan siemons

    gertjan siemons

    Lid geworden:
    26 jul 2016
    Berichten:
    106
    Locatie:
    Rotterdam
    Ik zoek een orginele knvvl bouwtekening van de Bartje vrijevlucht zwever
     
  2. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    706
    Locatie:
    Rotterdam
    Daar heb ik een digitale scan van.
    Eventueel kan ik deze wel in CAD uitrichten en er een bouwbare tekening van maken.

    bartje_siemons_1957.jpg
     
    Laatst bewerkt: 15 nov 2021
  3. Histone

    Histone PH-SAM

    Lid geworden:
    24 jul 2010
    Berichten:
    78
    Locatie:
    Tilburg
    Arthur, ik denk dat je daar menigeen een dienst mee bewijst.
    Zelf bouwde ik "Bartje" in het voorjaar van 1963 en nam daar vervolgens met succes deel aan de Kemelzuilen wedstrijd (Boshoverheide), 2e plaats in de klasse A1 !
    Mijn allereerste wedstrijddeelname was daarmee direct zeer succesvol, ook 1e plaats Sportmodellen.
    Ondanks de geringe spanwijdte was het ontwerp binnen de TMVC (Tilb. Modelvl. Club) gewijzigd in een gedeelde vleugel met een aluminium tong door de romp (aanliggend onder aan de bovengording).
    Dit op advies van Ir. Chris van Nes en natuurlijk mét turbulentiedraad............................
    Plaatsing van de tekening dan onder Vintage & Classic, subgroep VFF.
    L'histoire se répète.
     
  4. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    706
    Locatie:
    Rotterdam
    Als er meer liefhebbers zijn zal ik het sowieso wel doen zoals ik bij meerdere projecten in de Vintage draadjes gedaan heb.
    Ik zal er dan gelijk een freesfile voor de vleugelprofielen van maken, zo'n D4 profiel lijkt me lastig nauwkeurig uit het handje te maken.
     
  5. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Deden ze vroeger ook met de hand....;)
     
  6. Btje

    Btje

    Lid geworden:
    6 mei 2004
    Berichten:
    409
    Locatie:
    Weert
    Zeker, gewoon twee ribben van alu nemen en een pakket strookjes balsa van het benodigede aantal ribben er tussen (of met een reserve :) )
    Dan kun je alles mooi op maat schuren. Zelfs een vleugel die verschillende koorde aan begin en einde heeft kun je zo prima maken.
     
  7. ArthurP

    ArthurP Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    18 jul 2007
    Berichten:
    706
    Locatie:
    Rotterdam
    Bijgaand de opgepoetste tekening van Bartje, ik heb alles in CAD weer recht en in de juiste verhouding gezet. De tekening is 1:1 afdrukbaar bij de betere printshop.
    Ik ben benieuwd of iemand de uitdaging aandurft om weer een Bartje te bouwen.

    Gewoon twee ribben van Alu maken die een beetje fatsoenlijk in model zijn vindt ik al een hele uitdaging op zich :eek:.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  8. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Ik maak(te) deze altijd van 2 mm 5 lagen triplex, ik heb nog verscheidene Coupe d'Hiver mallen uit de jaren 60 in een doosje.
     

Deel Deze Pagina