Basic jolle maken met 3 milimeter balsa!

Hallo :D

De titel zegt het al,
kan je ook een basic jolle maken met 3 milimeter balsa?
zit namelijk te twijvelen voor een zeil boot of een airboot van balsa!
en waarmee moet ik de romp van balsa dan insmeren?

Groeten piet

daar men ook 1 meter zeilboten bouwd van balsa, zal het ook wel kunnen voor een basic jolle.
Wat je dat wel moet doen is de romp verstevigen voor glasvezel erover te lamineren - en ik denk dat je ook beter extra verstevingen maakt rond de mast en kiel.

gewoon triplex nemen gaat VEEL makkelijker zijn

Patrick

Hallo

als ik triplex gebruik, wordt hij dan niet te zwaar? en licht hij dan niet te diep in het water?
en de basic jolle is anders van 1 milimeter triplex gemaakt!
waarom moet ik het dan met balsa verstevingen?
en 3.6 milimter triplex zou dat genoeg buigen? of zou er dan een spant tussen moeten?
in de winkel zijden ze dat ik het in moest smeren met opoxy, dan zou het hard worden.
kan dat ook?

Kortom een heleboel vragen

Groeten piet

inderdaad, normaal gebruik je 1 mm (vliegtuig) triplex voor deze boot. Vergis je niet, dat is VELE malen steviger tegen inscheuren en deuken dan 3mm balsa.
Ik wou zeggen, indien je balsa gaat gebruiken zou ik extra verstevingingen maken. Bij gebruik van 1 mm triplex kan je gewoon de plannen volgen.

3.6 mm triplex gaan veel te stug zijn voor de romp te plooien, dat zou ik niet doen. En te zwaar ook.

1mm triplex zou ik niet insmeren met epoxy, als je watervast triplex gebruik lukt het best, anders krijg je weeral teveel gewicht. Gewoon schilderen.

PAtrick

Hallo

zijn er ook nog andere gratis tekeningen verkrijgbaar dan de basic jolle?
en dan graag van balsa of triples van 3.6 milimeter

Groeten piet

Hallo

zijn er ook nog andere gratis tekeningen verkrijgbaar dan de basic jolle?
en dan graag van balsa of triples van 3.6 milimeter

Groeten piet

Piet,

ik zeg niet dat het onmogelijk is he. Ik zou wel durven de boot te maken met balsa, wellicht 1-2 mm maximum dikte. En dan afwerken met glasvezel - niet gewoon insmeren.
Het kan wel een boeltje worden als je dit niet kent.

Patrick

Oke bedankt

Maar is het een beetje te doen zo'n bootje afwerken met glasvezel? en wat is de prijs daar van?
En zijn er dan ook nog andere boten van balsa of triplex, waar de bouwtekeningen gratis van zijn?

Groeten piet

ik heb nog nooit een hele boot afgewerkt met glasvezel, voor de prijs kan je al bijna gewoon triplex kopen denk ik. Epoxy en glasvezel zijn niet echt goedkoop.

ik ken echter geen andere boten in deze stijl.

als je een gratis plan wil voor dikkere materialen, kijk dan eens hier http://www.thecoloradocrew.org/picket.htm

Patrick

neen, da's alleen een motorboot. Ik dacht omdat je over een airboot sprak dat je misschien ook wel interesse in een motorboot had.

ik ken niets anders dan de basic jolle als gratis plan - tenzij echte 1 meter boten (zoek maar eens op IOM balsa op google). Dan ben je wel niet zo goedkoop uit, je kan wel tonnen plans vinden

PAtrick

Oke ik dacht al :D Ik maar zoeken en zoeken Ha ha

Maar een meter is ook goed hoor!
en moet een bootje worden wie redelijk wat wind kan hebben!

Ga even zoeken op google

Groeten piet

Piet,

de basic jol is makkelijk te bouwen van 1 mm triplex wat te krijgen is in een hobby winkel. De binnenkant van de boot versevig je met een glas matje en epoxy hars. De mastvoet verstevig je extra aangezien je kiel daar ook "binnen" komt

s6 met de bouw ( van welke boot dan ook

Ik begrijp de hele discussie niet.

Hier staat toch duidelijk welke materialen je nodig hebt en hoe te bouwen.
Is een beproefd concept dus gaat goed met triplex

http://www.modelbouwers.nl/pdf/basic-jolle.pdf
met een verwijzing naar de oorsprong, een Duitse site.

Heb je al balsa liggen, prima, maar dan verstevigen met weefsel en epoxy.
Hoe ? even dit forum doorzoeken, pagina's vol hoe te werken met epoxy.

Pendelaar

Je moet jezelf zeker niet laten afschrikken om met epoxy/polyester te werken. Het is echt niet moeilijk. Het moeilijkste van alles vind ik altijd nog het mengen van de hars en harder :). Met een vernis roller kun je de glasvezel heel strak om je romp krijgen. Eerst de romp insmeren vervolgens mat erop en glad rollen. Daarna ff plamuren/schuren en je hebt een mooi strak sterk en licht rompje.
Op deze manier kun je tenminste ook gewoon met 1-1,5 mm balsa werken, waardoor het bouwen van je boot weer gemakkelijker wordt.

Back