Basic jolle met 3d geprinte onderdelen

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door kuifje_mf, 13 nov 2014.

  1. kuifje_mf

    kuifje_mf

    Lid geworden:
    9 nov 2014
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Regio Eindhoven
    Hallo allemaal,

    het leek me leuk om deze winter een RC-zeilbootje te maken.

    De keus is gevallen op een Basic Jolle, omdat het een simpel bootje is, er is veel informatie over, een mooi formaat, niet te groot en niet te klein, en ik vind het ook een mooi bootje.

    Het leuke is dat iedereen zijn eigen draai eraan geeft, en ik wil ook op een aantal punten afwijken van het oorspronkelijke ontwerp:

    1) Ik heb besloten de romp van kunststof te maken ipv hout. Dan hoef ik niet te schilderen, schuren en plamuren, en loop ik niet het risico op waterschade als ik het niet goed doe. En ik denk niet dat het er dan erg strak uit zou komen zien. Een beetje in het verlengde daarvan is het idee gekomen om zoveel mogelijk de "priegel onderdelen" in 3d te printen. Dus dit zijn niet alleen mijn eerste stappen in de modelbouwwereld, maar ook in de 3d print wereld. En ik moet zeggen dat de 3d print wereld fascinerend is, en het wordt bijna een doel op zich om dat zoveel mogelijk toe te passen.

    2) Ik wil geen swing-rig. Ik zie de voordelen van een swing-rig, maar ik vind het er gewoon niet zo mooi uit zien.Ik wil zelfs geen fokkeboom, maar een echte fok met bakboord en stuurboord schoten. Ik heb op het internet nog geen enkel modelzeilboord gezien die dat heeft, en er zal vast een reden voor zijn, maar de bedoeling is dat het er zo natuurgetrouw mogelijk uitziet zelfs als het ten koste zou gaan van snelheid en wendbaarheid. De bedoeling is dat het bootje zo mooi mogelijk zeilt en liefst een beetje vlot, maar ik heb geen plannen om aan wedstrijdzeilen te gaan doen.

    Ik heb veel geleerd van bouwverslagen o.a. op dit forum dus ik dacht om mijn ervaringen hier te delen. Wie weet heeft een andere beginner er nog wat aan en wie weet is het voor de ervaren rotten ook leuk om te lezen. En natuurlijk heb ik nog vragen, waarop ik antwoord hoop te krijgen.

    Ik zal foto's posten en ook de originele sketchup files. Hier alvast een voorproefje van een test die ik gedaan heb met een zelfontworpen kikker:

    [​IMG]

    [​IMG]

    De nederlandse bouwbeschrijving van de basic Jolle

    De originele duitse site:

    Interessante duitse site met o.a. info over over modelboten met een genua (duits)

    Zoals beloofd: de originele tekening van de romp gedigitaliseerd.
    [​IMG]

    En de 3d onderdelen:
    [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  2. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.799
    Locatie:
    Flevoland
    Ik ben benieuwd hoe je de romp zo mooi gaat krijgen dat deze geen verf meer nodig heeft om er fraai uit te zien.

    Voordeel van een fokkeboom is dat je de bolling van de fok kan vastzetten. Met alleen een schoot zal de bolling zo goed als weg zijn bij dichtgehaalde schoten en erg groot bij gevierde schoten.
     
  3. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi Kuifje! Wat leuk, nog een model zeiler in spe! Ben je bekend met de zeilschepen sectie van het forum? Hier staan alle zeilboten in de maak/vaart.

    Hoe ben je van plan je romp te maken?

    Je bent niet de eerste met een 'originele fok', er zijn er al velen voor gegaan, er is veel op internet te vinden over de besturing ervan.

    Veel succes!
     
  4. kuifje_mf

    kuifje_mf

    Lid geworden:
    9 nov 2014
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Regio Eindhoven
    Ha, leuk, reacties!

    Ehh mijn briljante plan was om die van kunststof te maken. Ik dacht eerst aan (wit) PVC 1mm. Nu was ik een beetje geschrokken van de bemating in de nederlandse tekening op tienden van mm. (in de duitse werkbeschrijving staat dat de bemating "voellig unkritisch" is o.i.d.). Dus dacht ik: als ik toch aan het 3D printen ben, kan ik de romp ook wel laten lasersnijden, dan is dat zeker nauwkeurig genoeg. Echter, nu bleek dat
    1) Je kunt PVC niet lasersnijden wegens de chloorgassen.
    2) De meest gangbare lasersnijders zijn maar 60cm groot, en de basic jolle is 68.5 cm.

    Als alternatief voor PVC werd me Polystyreen voorgesteld, en dat bleek ook te bestaan in blauw, en dat vind ik wel mooi. Dus ik heb nu twee platen gekocht: Wit PVC 1 mm voor het dek en misschien de spiegel en blauw polystyreen voor de romp.

    Maar omdat ik de rompdelen niet in 1 keer kan snijden, snij ik ze maar in twee stukken die ik dan als mal gebruik.

    Vraagje: ik heb nog even overwogen om de romp zelf echt in twee stukken te lasersnijden en aan elkaar te plakken. Niet als twee rechte stukken natuurlijk, maar met "vingers" in elkaar overlopend als je snapt wat ik bedoel. Maar dat lijkt me toch een hoop gepruts.

    Dat van die fokkeschoten, dat is toch bij echte zeilboten ook zo? Overigens ben ik van plan mijn zeilen ook te lasersnijden met ingebouwde bolling ("broadseaming").
     
  5. kuifje_mf

    kuifje_mf

    Lid geworden:
    9 nov 2014
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Regio Eindhoven
    Bedankt voor het welkom!

    Zeilschepen sectie kende ik ja, maar ik dacht dat dat meer over de bootjes zelf ging en deze voor alle bouwverslagen was. Maar nu zie ik dat bv het bouwverslag van Jan-Willem R daar ook staat. (Even tussendoor: dat is echt niet normaal meer zoals die vent bouwt, zo prachtig. En een leuk en interessant verslag ook). Ehh wat moet ik nou doen? Moet ik dit topic verplaatsen? Of deze sluiten en daar een nieuwe maken?

    Ik wou de romp eigenlijk precies zo maken als in de bouwbeschrijving maar dan van kunststof ipv hout. Ik weet nog even precies met wat voor materialen ik het ga lijmen aan de binnenkant. Ik zat te denken, in plaats van glasvezel wat zacht PVC folie met PVC lijm. Perfect voor als ik de romp van PVC zou maken, maar ik weet niet of dat ook houdt op polystyreen. Anders gewoon epoxy? De spiegel weet ik nog niet of ik die van het blauwe polystureen ga maken, of (wit) 3d printen. Als ik het 3D print kan ik namelijk het roerbuisje integreren, en ogen voor de achterstagen, en handige lijmrandjes:

    [​IMG]

    Over het besturen van mijn "originele fok" heb ik helemaal niets gevonden. Ik heb zelf een systeem uitgedacht, maar ik ben benieuwd wat voor info daarover bestaat en wat de ervaringen zijn. Kun je een voorbeeldje geven alsjeblieft?

    Erik
     
  6. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    783
    Locatie:
    Hilversum
    Zoek eens op 'genua RC' op google, dat levert aardig wat resultaten op over het bedienen van de fok/genua.

    Daarbij kan je het verplaatsen van je topic aanvragen bij een moderator als je op het driehoekje klikt wat links onder in elk bericht staat.

    Welke bouwmethode je straks ook kiest, ik ben zelf erg fan van een harde afgesluitende epoxy laag die alles waterdicht en strak maakt. Het maakt het snel strak en zorgt voor een goed waterdichte huid om de romp die je bouwd. Ik denk dat je er haast niet aan ontkomt om toch te schuren, plamuren en lakken, het gaat nooit in in een keer goed (strak), of je moet een ABS romp trekken om een goede plug.

    Wat is je leeftijd en je modelbouw ervaring? Dan kunnen we de adviezen vanuit de goede hoek en benadering geven!
     
  7. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi kuifje.
    Leuk dat je dit bootje gaat bouwen. Houd ons op de hoogte met veel foto's. Dat vinden we leuk.
    Ik heb op mijn vo65 een 'orginele fok', zoals jij het noemt. Het helpt als je zoekt op genua ipv fok. Met een genua is een fokkeboom immers onmogelijk. De principes van de genua-schootvoering kan je dan toepassen op je fok.


    Op een 1:1 boot moet je bij het veranderen van koers eigenlijk altijd ook de lei-ogen verstellen en niet alleen de schoten vieren/aanhalen. Op een modelboot wordt het meestal een compromis-afstelling en staat het dus bijna nooit top.
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2014
  8. kuifje_mf

    kuifje_mf

    Lid geworden:
    9 nov 2014
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Regio Eindhoven
    Hoi Zeiler,

    Genua RC levert inderdaad ruimschoots zoekresultaten op, die ga ik eens bestuderen! De eerste blog die ik ermee vind zegt dat het qua snelheid niet uitmaakt met een fokkeboom maar veel mooier staat. En daar gaat het mij ook om!

    Topic ga ik laten verplaatsen, dank je voor de tip.

    Ik dacht dat het een kwestie was van strookjes uitsnijden, aan elkaar plakken en presto! Niet dan?

    Leeftijd, zeg maar... middelbaar. Geen enkele modelbouw ervaring. Ik ben niet onhandig, maar heel precies en secuur werken is niet mijn ding. Hoeft ook niet, als het een leuk bootje is wat mooi vaart vind ik het prima.
     
  9. kuifje_mf

    kuifje_mf

    Lid geworden:
    9 nov 2014
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Regio Eindhoven
    Hoi Bram,

    Is dat iets uit het wedstrijdzeilen? Dat heb ik namelijk nog nooit gedaan (vnl valkjes) of van gehoord.

    gr.
    Erik
     
  10. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Het zit op bijna alle boten. Ook op de meeste valken. Maar op een valk is het railtje meestal te kort om er wat mee te kunnen dus laten de meeste mensen het maar zitten.
     
  11. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Op valkjes wordt het ook niet vaak gedaan - en op veel huurvalkjes kán het ook helemaal niet. Die zijn gebouwd op foolproofheid; zelfs de grootste kluns moet er nog mee weg kunnen komen.

    Je kan echter met de lei-ogen, als die wél verstelbaar zijn, best leuk trimmen. Het scheelt nogal waar ze staan hoe vlak je de fok trekt (of hoe bol deze blijft staan, dus...)
     
  12. kuifje_mf

    kuifje_mf

    Lid geworden:
    9 nov 2014
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Regio Eindhoven
    Daarom, voor mijn doel: leuk varen met een leuk bootje, lijkt het me niet nodig. Verstelbare lei ogen is misschien wel leuk om te maken, maar misschien voor een volgend bootje.
     
  13. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Helaas geef je geen aanwijzing waar je (ongeveer) woont. Het Stadslab in Rotterdam heeft 2 lasersnijders, 1 met max afmeting van 300 x 600 mm en de ander 420 x 720mm. Deze zijn dinsdagmiddag en de gehele donderdag gratis te gebruiken. Geduld is soms wel nodig, hoewel als ik op donderdag voor 9:00 h aanwezig was kon ik meestal vrijwel direct aan de slag. J ekan dan 1 uur werken, waarna je weer achteraan in de rij moet aansluiten.

    Groet,

    Ad Bakker
     
  14. kuifje_mf

    kuifje_mf

    Lid geworden:
    9 nov 2014
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Regio Eindhoven
    Hoi Ad,

    ik woon in de omgeving eindhoven, en ik ga naar het fablab daar is het ook vrijwel gratis (5 euro + materiaal). We hebben ook de-factorij, die heeft een grotere maar dan kost het 50 euro. Een tientje heb ik er nog wel voor over, meer voor de cool-factor dan dat ik het anders zelf niet zou kunnen, maar 50 euro wordt me te gek.

    Maar ik denk met een mal wel een goede oplossing te hebben. Dus mijn plan is om de delen in twee keer te printen, aan elkaar te plakken met bv plakband, en dan als een mal te gebruiken. Kan ik ook zoveel exemplaren maken als ik wil.
     
    Laatst bewerkt: 14 nov 2014
  15. kuifje_mf

    kuifje_mf

    Lid geworden:
    9 nov 2014
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Regio Eindhoven
    Mijn eerste vraag betreft enkele afmetingen van de nederlandse beschrijving.

    1) Het dek: valt dat nou tussen de boorden, of ligt het er bovenop?
    De duitse beschrijving geeft helemaal geen maten, die zegt dat je gewoon het bootje op zn kop op de plaat moet leggen, en dan het bootje zelf als mal moet gebruiken. Klinkt goed, maar dan komt het dek bovenop de boorden te liggen, en moeten de deklijstjes dus kwa hoogte gelijk met de boorden liggen.

    De nederlandse beschijving geeft wel maten en zegt dat de deklijsten 1mm onder de bovenkant van de boorden moeten liggen, maar dan zou het dek dus tussen de boorden vallen. Maar de breedte van het dek achter, bij de spiegel wordt in 1 tekening aangegeven als 108mm en de andere als 110 mm. De bovenkant van de spiegel zelf is ook 108. Dus wat is het nu, en zijn de andere maten van het bovendek wel correct?

    2) het plaatje waar de mast in moet, onder het dek. Daarvoor wordt in de bouwbeschrijving eerst gezegd dat die tussen de deklijsten moet, en daarna dat hij er beter bovenop kan liggen, en dat de maten van de tekening daarop nog aangepast meot worden. De deklijsten zijn 3 mm breed dus betekent dat dat dit plaatje 6mm breder moet worden dan op tekening? Dus 132 en142 ipv 126 en 136?

    Alvast bedankt!

    Erik
     
  16. kuifje_mf

    kuifje_mf

    Lid geworden:
    9 nov 2014
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Regio Eindhoven
    Hier een interessant artikel over RC met een genua. De oplossing die ik in gedachten had heeft hier wel wat van weg-een omlooplijn waar de schoten aan vastzitten. Maar ik denk dat een genua wel wat gecompliceerder is dan een fok omdat hij zover achter de mast zit, en heb je dus extra poelies nodig. Ook was ik van plan om maar 1 lier te gebruiken voor zowel fok als grootzeil.

    Ik was trouwens van plan om de lijnen bovendeks te laten lopen. Zoals eerder gezegd niet zo "clean" bovendeks, maar dat is op een 1:1 boot ook niet. Dan kan ik de servo's in het dek zelf monteren. Waterdicht maken wilde ik doen door er een kajuit overheen te zetten.
     
  17. kuifje_mf

    kuifje_mf

    Lid geworden:
    9 nov 2014
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Regio Eindhoven
    Laatst bewerkt: 15 nov 2014
  18. kuifje_mf

    kuifje_mf

    Lid geworden:
    9 nov 2014
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Regio Eindhoven
    Naar aanleiding van de info over RC met genua heb ik wat wijzigingen in de besturing aangebracht. Het belangijkste is dat ik twee blokken achter heb toegevoegd. Op de spiegel, daar staan ze steviger dan op het dek, en kunnen ze in 1 keer meegeprint worden. Merk op dat ik de bewegende onderdelen "uit 1 stuk" ga printen. Ben benieuwd hoe dat uit gaat pakken. Ik heb 0.5 mm tolerantie op ed as aangehouden (0.5 mm straal, dus 1.0 mm tolerantie diameter), en 0.5 mm boven en onder het wieltje.

    [​IMG]

    (nogmaals, als iemand weet hoe ik plaatjes uit mijn google drive hier kan invoegen... maar de link zelf werkt wel als het goed is.)

    Nog wat laatste voorbereidende werkzaamheden, en dan ga ik de onderdelen laten lasersnijden danwel printen!

    Grootste onzekerheid die ik daar heb: hoeveel tolerantie moet ik aanhouden voor onderdelen die over de mast of giek heenschuiven. Deze maak ik van 6mm koolstof (2mm dik). Is 0.1 mm (straal, dus 0.2 mm op de diameter) genoeg?

    Detail van de lummel
     
  19. Jan-Willem R

    Jan-Willem R

    Lid geworden:
    27 mrt 2008
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Vianen
    Dag Erik,

    Allereerst leuk dat er weer een BJ op de bouwplank staat! Je hebt wat vragen over de bouw van de romp. Ik zal beschrijven hoe ik dat bij de bouw van mijn BJ heb gedaan.

    1) het dek ligt boven op de romp. Het latje aan de binnenzijde dient om een breder contact vlak te creëren.

    2) het plaatje waar de mast in komt ligt net onder het dek. Komt aan de bovenzijde dus gelijk te liggen met de rand van de romp. Tijdens het verlijmen van het dek op de romp dient dit als een extra versteviging.

    Zoals je zelf schrijft; je kunt er zelf je fantasie op loslaten. En dat ben je ook van plan als het zo lees!

    Succes met de bouw. Ik ga je zeker volgen.

    Groet,

    Jan-Willem




     
  20. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    Even zoeken in het forum kan geen kwaad: de helpdesk: FAQ foto's
    [IMG]HTTP://en de verdere URL van de foto[/IMG]

     
    Laatst bewerkt door een moderator: 14 nov 2015

Deel Deze Pagina