basic jolle

hallo,

ik ben een basic jolle aan het bouwen. ik heb een vraag over het maken van het zeil. in een zeil van een zeilboot zit normaal bolling. moet dan voor deze modelbouwzeilboot ook bolling in het zeil zitten. zoja hoe kan ik bolling in het zeil krijgen.pf heeft iemand tekeningen van hoe ik de banen van het zeil moet knippen.

groeten niels.

welkom op dit forum eerst

nu je vraag ik heb ook een basik jolle geboud maar ik zou het eerst zonder bulling probeeren.
ik heb mijn basic uitgerust met een giek en een fok die los van elkaar zitten (dus net als een echte zeilboot) maar daar heb ik ook geen boling in dus het lijkt mij(staat ook niet op de tekeningen) dat er geen bolling in het zeil hoeft
ik weet niet waar je woond maar je kan wel eens komen kijken als je indebuurt van leeuwarden woont.

grt alex :wink:

Niels,

Voor het maken van profielzeilen kun je ook het programma Sailcut gebruiken.

Staat er overigens geen informatie over het maken van de zeilen in de handleiding van de BJ?

Wim

Voor de Basic zijn zeilmaten en Riggmaten te vinden op

Voor standaard swingrigg:
www.modellbaurodenkirchen.de/Basic/Bauplan/Standardrigg.jpg
www.modellbaurodenkirchen.de/Basic/Bauplan/Standardsegel.jpg

Voor stormrigg:
www.modellbaurodenkirchen.de/Basic/Bauplan/Starkwindrigg.jpg
www.modellbaurodenkirchen.de/Basic/Bauplan/Starkwindsegel.jpg

Voor lichtweer:
www.modellbaurodenkirchen.de/Basic/Bauplan/Leichtwindrigg.jpg
www.modellbaurodenkirchen.de/Basic/Bauplan/Leichtwindsegel.jpg

De zeilen zijn uit een deel gemaakt, bolling wordt door een rond voorlijk gemaakt.
Dit is ook in de bovenstaande tekeningen aangegeven.

Succes

bedankt voor jullie reacties,

ik nog een vraag, ik heb polyester zeildoek van een surfplank. hiermee wil ik mijn zeil mee maken voor mijn basic jolle. is het er wel geschikt voor.

gr,

niels aben.

Ikzelf heb er icarex voor gebruikt, zeker met lichtweer moet het dun doek zijn.
Het is maar een klein bootje. Folie (Blokker/bloemist oid) zal het ook doen.

Back