Pitch is het 2e getal is de propellor maat.
Een 16x18 heeft 18"pitch.
Dit wil zeggen dat de prop in een omwenteling theoretisch 18" draait.
(te visualiseren, als hij door boter zou draaien, als een schroef of een bout).
Met 1 omwenteling van de prop gaat je toestel dus 45.7cm vooruit.
Combineer je de pitch met het toerental wat de prop draait, krijg je de zogenaamde pitch-speed, de theoretische snelheid die het toestel zou kunnen halen.
Uit te rekenen als volgt:
Pitchspeed = p (pitch) x n (toerental in duizendtal) x 1.52
Stel we hebben een 16x18 die 9000rpm draait. Pitch speed is: 18 x 9 x 1.52 = 246km/h
Een pylonracer met een 4.5x4.75 propje op 40.000rpm: 4.75 x 40 x 1.52= 289km/h
De werkelijk behaalde snelheid hangt van veel factoren af, luchtweerstand, slip van de prop ("de grip op de lucht") , en de werkelijke pitch.
De pitch wordt over het algemeen langs de onderkant van het blad gemeten. Aerodynamisch gezien is een prop echter een soort vleugelprofiel, de werkelijke pitch van de prop loopt door het hart van de neuslijst naar de achterlijst. De "aerodynamishe pitch" is kan dan ook wat groter zijn dan de gemeten pitch.
De pitch bij F5B propellors wordt naast het ontwerp van het blad vaak bepaald door de hoek van het middenstuk. Veel RFM props zijn bijvoorbeeld bedoeld om op een middenstuk met een hoek van 5 graden gemonteerd te worden. Dat wil zeggen dat het blad onder een hoek van 5 graden op de spinner zit, gezien vanuit de tip naar de wortel van het blad. Zet je een dergelijk blad op een 0-graden spinner, heb je zomaar +-5" minder pitch (naast het feit dat dit andere mechanische nadelen heeft en sterk af te raden is!).
Er zijn ook 7 graden spinners te koop, de pitch wordt dan juist verhoogd. Stel je neemt de 16x18 en zet deze op een 7graden spinner in plaats van de 5 graden spinner waar hij voor bedoeld is, heb je ineens een 16x19.6 .
Meer berekeningen kun je hier doen:
https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0AlkF0ESuxR83cG9wYjdkdEZaeU50NmdxMVVqUWRYVkE&hl=en<br>#gid=0
(een blad bedoeld voor op een 5gr spinner, gemonteerd op een 5gr spinner heeft een yoke twist, een extra verdraaing van 0-graden in deze berekening! op een 7gr spinner is de yoke twist (7-5) = 2gr))
Simpel gezegd:
In een stijgvlucht bepaald de diameter hoe hard de prop trekt
De pitch bepaald de invliegsnelheid
Groet,
Gerben