Basis informatie propellers F5B

Hallo Jongens,

Ik zou graag t een en ander willen weten over props.

* Spoed
* breedte
* nut van verzetste spinners ( hoe werkt t )
* Zgn props die veel krach maken
* Efligt props ( GM ) vergelijk met RFM
* Welke props pakken gelijk op en welke niet
* verschil tussen Breed en smal
* En kloppen de Calculatie programa`s ( bevoorbeeld van Eflight )
* wat bepaald het koppel en wat bepaald de snelheid

Ik denk ( hoop) dat er ook veel anderen zijn die deze materie nog niet helemaal snappen.

Gr Frank

Frank,

Das een behoorlijk lijstje. :)

Meer spoed betekend dat de prop het beste werkt in een hoger snelheids berijk. Daarbij is het mogelijk dat veel spoed betekend dat de prop tijdens het begin van de klim overtrokken is. Er is te weinig aanstroming van voren. Dit kun je nu oplossen door niet meteen vol gas te vliegen en het model de tijd geven een beetje te accelereren alvorens vol gas te geven. Een prop met weinig spoed heeft dit probleem niet maar deze prop zal eerder zijn maximale snelheid berijken. Naarmate de vliegsnelheid toeneemd zal de prop de aandrijving minder belasten en het vermogen zal dus afnemen. Voor een beginner is het dus het beste een prop te nemen met niet te veel pitch zodat men zich kan concentreren op het vliegen.

Props die veel krach (lawaai) maken zijn props met veel pitch die verkeerd gebruikt worden.

Spinners met verzetz geeft het bij RFM. Het idee was om de prop bladen beter te laten aansluiten op de romp bij ingeklapte toestand. Die dingen hebben helaas een schoefje die niet helemaal meer door het aluminium middenstuk heen gaat maar met een schoef verbinding in het middenstuk vast schroefd. Het gevolg is dat dit schroefje op de overgang van glad naar schroefdraad wordt belast met de gebruikelijke afschuivings krachten die optreden als de prop draait (centrifugale krachten). Met de hoge vermogens die nu makkelijk berijkt worden zelfs met een simpele setup levert dit problemen op, boutjes breken en prop bladen vliegen weg met alle gevolgen van dien. Bedenk dat in 2006 alleen de top met 3KW vloog, de rest met minder.

Verder geeft het bij RFM dan nog van die verzetzt spinners die een paar graden verdraait zijn. Zeg 5 tot 9 graden. Dit werken dan weer samen met bepaalde propellor bladen van RFM. Niet alles past op alles. Ik kan je precies vertellen wat op wat past maar doe dat niet meer. De reden is omdat ik het gebruik van deze props zwaar afraad wegens veiligheids redenen.

Breed vs smal. Een breed blad heeft meer gewicht. Dit gewicht betekend bij het zelfde toerental meer centrifugale krachten maar ook tijden het opstarten van de motor ontstaan er meer krachten om die zwaardere bladen te versnellen. Het resultaat is dus dat de brede bladen sneller kapot gaan. Een breed blad heeft meer oppervlakte dus zal meer lift (thrust) produceren, achter moet dat bredere blad wel door de lucht geduwd worden en dat kost weer meer vermogen. Het is dus maar de vraag of een breed blad wel wat opleverd afgezien van problemen.

De Neuprop/eflight 17.5x17.5 heeft niet super veel spoed en zal dus niet zo snel overtrokken zijn. Dat is voor de meeste mensen goed nieuws. Voor een enkele expert heeft deze prop een beetje weinig spoed. Het grote voordeel van deze prop is dat hij heel goed is ontworpen, zowel de spinner als het begin van de bladen. Hij is nagenoeg niet kapot te krijgen in tegenstelling tot de RFM props.

Mijn advies aan een beginner is om een eflight 17.5x17.5 prop te kopen. Ongeacht de setup. Met 3S or 4S te beginnen en pas later naar de bedoelde aantal cellen te gaan. Daarbij schaad het niet naar het zelfde gewicht accu te streven, zeg rond de 500 gram.

Als je slim denkt te zijn en een competitie motor te kopen, regelaar een accu en dan een kleinere prop te nemen om het vermogen laag te houden. Bedenk dan dat die competitie motor al aan zijn maximum zit wat betreft het aantal toeren. Gooi je er nu een kleinere prop op, komen de magneten er af.

Calculaties. Een computer is alleen zo goed als de data die je er in stopt. Met andere woorden, zonder dat je weet wat je in moet voeren voor de accu en prop constante is het niet veel beter als een indicatie wat je kan verwachten. Het is wat dat betreft beter iemand met ervaring te vragen wat de door jou bedachte configuratie zou trekken.

:pc:

Pitch is het 2e getal is de propellor maat.
Een 16x18 heeft 18"pitch.

Dit wil zeggen dat de prop in een omwenteling theoretisch 18" draait.
(te visualiseren, als hij door boter zou draaien, als een schroef of een bout).
Met 1 omwenteling van de prop gaat je toestel dus 45.7cm vooruit.

Combineer je de pitch met het toerental wat de prop draait, krijg je de zogenaamde pitch-speed, de theoretische snelheid die het toestel zou kunnen halen.
Uit te rekenen als volgt:
Pitchspeed = p (pitch) x n (toerental in duizendtal) x 1.52

Stel we hebben een 16x18 die 9000rpm draait. Pitch speed is: 18 x 9 x 1.52 = 246km/h
Een pylonracer met een 4.5x4.75 propje op 40.000rpm: 4.75 x 40 x 1.52= 289km/h

De werkelijk behaalde snelheid hangt van veel factoren af, luchtweerstand, slip van de prop ("de grip op de lucht") , en de werkelijke pitch.
De pitch wordt over het algemeen langs de onderkant van het blad gemeten. Aerodynamisch gezien is een prop echter een soort vleugelprofiel, de werkelijke pitch van de prop loopt door het hart van de neuslijst naar de achterlijst. De "aerodynamishe pitch" is kan dan ook wat groter zijn dan de gemeten pitch.

De pitch bij F5B propellors wordt naast het ontwerp van het blad vaak bepaald door de hoek van het middenstuk. Veel RFM props zijn bijvoorbeeld bedoeld om op een middenstuk met een hoek van 5 graden gemonteerd te worden. Dat wil zeggen dat het blad onder een hoek van 5 graden op de spinner zit, gezien vanuit de tip naar de wortel van het blad. Zet je een dergelijk blad op een 0-graden spinner, heb je zomaar +-5" minder pitch (naast het feit dat dit andere mechanische nadelen heeft en sterk af te raden is!).
Er zijn ook 7 graden spinners te koop, de pitch wordt dan juist verhoogd. Stel je neemt de 16x18 en zet deze op een 7graden spinner in plaats van de 5 graden spinner waar hij voor bedoeld is, heb je ineens een 16x19.6 .

Meer berekeningen kun je hier doen:
https://spreadsheets.google.com/ccc?key=0AlkF0ESuxR83cG9wYjdkdEZaeU50NmdxMVVqUWRYVkE&hl=en<br>#gid=0
(een blad bedoeld voor op een 5gr spinner, gemonteerd op een 5gr spinner heeft een yoke twist, een extra verdraaing van 0-graden in deze berekening! op een 7gr spinner is de yoke twist (7-5) = 2gr))

Simpel gezegd:
In een stijgvlucht bepaald de diameter hoe hard de prop trekt
De pitch bepaald de invliegsnelheid

Groet,
Gerben

Dan moet je nog bedenken dat een RFM 17x18 eigenlijk geen 17"diamter heeft. Dat heeft hij alleen als je hem op een 45mm middenstuk monteerd (zo ontwerpt en meet Rudy propellors). Met de bijbehorende 38mm spinner met verzetz kom je dan op slechts 16". Dit maakt ook dat die 18" pitch/spoed meer wordt. Maar ik geloof dat die 18" pitch ook weer een fictieve waarde is.

Eigenlijk zou ik wel eens een meet apparaat in elkaar will schroeven zodat we de spoed van onze props kunnen meten. Meten is immers weten!

Een eFlight 17.5x17.5 met een 38mm spinner heeft trouwens ook andere afmetingen dan met de originele 32mm spinner. Je komt dan op een 18" diameter prop uit met waarschijnlijk een tikje minder spoed dan aangegeven.

Wat ik graag zou zien is dat Rudy of iemand anders een Surprise romp maakte met een 32mm neus. Zodat we de originele eFlight prop en ook de Sergey props kunnen gebruiken op zijn model. Op die manier is het een stuk makkelijker om props te kopen en later weer te gebruiken met een Avionik.

Nou jongens,

Het word mij allemaal wat duidelijker, maar t blijft een aparte materie
Maar wat ik hieruit lees is dat de soort/grote ed van de prop heel belangrijk is voor de aandrijving en gewenste resultaat en dat je eigelijk moet loggen om te weten hoe een
bepaalde prop op een aandrijving met een bepaalde kist werkt.

Gr Frank

Frank, dat is het idee wat de meeste mensen hebben. Dat je met een bepaalde combinatie veel beter af bent dan de rest. De werkelijkheid is dat dit totaal onzin is. Het zijn namelijk allemaal erg kleine veranderingen en het behaalde resultaat hangt veel meer af van hoe goed de piloot vliegt.

Ik zou me er niet te druk om maken, een setup nemen met de gewenste Watts (af laten hangen aan wat je ervaring is) en veel vliegen. Dat is de Enige weg naar Rome..... veel vliegen.

Zo, en nu ga ik eerst maar weer eens met de budget drive vliegen!

P.s. ik heb dit jaar meer dan 200 vluchten gevlogen des ondanks dat ik 6 maanden niet heb gevlogen.

Mag ik een bijkomende vraag stellen a.u.b.

Waar kopen jullie de beter props ?
In mijn LHS hebben ze enkel graupner props, die gebruik ik nu maar durf er geen 2000watt doorjagen.

Voor iedereen zijn de props van RFM geschikt.
Op de Eurotour vloog 90% met RFM props en spinners.
En ik weet alweer wat er voor reactie komt, ja, heel af en toe breekt er 1.
Dat is natuurlijk ook omdat RFM er duizenden verkoopt en Sergey en GM er misschien 100 per jaar.

Er komen nieuwe soorten aan en de oude types zijn versterkt.
Voor de Nederlandse competitie is het grotendeels onzin om met Sergey, GM of E-flight te vliegen.
Het probleem zit meer in de piloot dan in de prop.

Ik ga binnenkort wel weer bestellen bij GM maar hij maakt maar een beperkt aantal maten.
Ook props van GM kunnen breken en ze zijn 2x zo duur als RFM props.

Dus.. in de meeste gevallen volstaat een Freudenthaler prop.

Johan Heyrman, Georgi heeft geen webshop.
Het heeft in jouw geval ook geen zin want jij zit met vermogens en maten props die hij niet levert.

Stuur me maar even een PBtje, ik heb nog wel wat nieuwe RFM props liggen.

GJ

GJ,

Wel even bij de fijten blijven. RFM verkoopt geen duizende props, als het er een paar honderd zijn per jaar dan is het veel.

Wat betreft de Eurotour, ik kan je met zekerheid vertellen dat slechts 25% of minder met RFM props vliegen. Daarbij zijn dat de mensen die nooit winnen.

Tot en met 3KW kan je best wat RFM's proberen. Daarboven zou ik even hard na denken.

Jos

Jos, ik weet jouw mening over RFM, dat maakt niet uit.
Er zijn meer mensen die kunnen bevestigen dat er op de Eurotour best veel met RFM gevlogen wordt.
en ook met 6.5 KW, die stonden namelijk naast ons.

RFM maakt wel degelijk duizenden props.
Mirov kan er maar een paar per week maken.
En ook die breken, net als Sergey, hebben we gezien en ook zelf ervaren.

GJ

Jos,

Ik kan alleen vertellen wat ik in Bad Bruckenau heb gezien, en daar vlogen heel wat mensen met RFM props ( met vermogens tot 6 KW plus ).
Verder wil ik me niet mengen in de discussie RFM versus GM.
Denk dat iedereen de keuze moet maken waar hij zich pretig bij voelt.
Alles wat gebruikt word bij F5B kan/gaat een keer kapot maar dat is in andere takken
van sport ( gemotoriseerd ) niet anders. Helaas zijn daaraan soms grote kosten aan verbonden. Mijn tip blijf een stuk onder de max prestaties die gehaald kunnen worden met div aandrijvingen de laatste 5 % vermogen zijn de aller duurste.

Gr Frank

Ja zoals deze;

Graveyard Thread - RC Groups

En kijk dan ook naar de gevolgen, alles total loss.

Het probleem wat ik heb met RFM is dat ze niet luisteren en niet praten. Ik wil geen gratis nieuwe prop, ik wil weten wat er verkeerd was en hoe het is opgelost.

Back