Basis informatie propellers F5B

Jos, er breken inderdaad props.
Ik heb een uitgebreide mail van Rudi gehad, daarna nog met hem gebeld en ook heel prettig met hem gesproken in Bad B.
Nadeel van een forum is dat iedereen van alles kan schrijven en je niet precies weet wat er gebeurd is.
Het valt allemaal wel mee bij RFM, ze zijn hard bezig en ze hebben ook wat fouten gemaakt.
Die zijn netjes opgelost.
Het is makkelijk om een fabrikant de grond in te schrijven, vooral als je geen vriendjes bent met die fabrikant.
Maar RFM levert zeer veel props en is daardoor ook kwetsbaar want elke idioot kan RFM props kopen en GM en Sergey moet je net de weg naartoe weten en dat zijn meestal mensen die al enigszins weten wat ze doen.

Ik vind Rudi en zijn bedrijf nog steeds een goede fabrikant en zeer vriendelijk en behulpzaam.
Zonder Rudi zouden er veel minder mensen met hotliners en F5B vliegen omdat hij het nog toegankelijk houdt.

Iedereen mag zijn mening hebben, ik heb hem ook vervloekt toen de spinner brak en mijn nieuwe Plet in de kist van Gerben in 3 stukken lag en zijn Avionik dwarrelend naar beneden kwam.
Maar je weet dat je aan de grens zit met je spullen, het is als Frank zegt, dan wordt het duur en gaan er dingen stuk.
Gelukkig wordt het dan ook weer allemaal netjes opgelost.

Waarom hij jou dan niet vriendelijk antwoord zal wel zijn redenen hebben, net als Strat, Neu, etc.
Misschien een kwestie van jezelf anders opstellen?

GJ

Jos,

Dat zullen ze je zowieso nooit kunnen vertellen. Als ze dat hardop zouden zeggen, zouden ze daarmee automatisch de aansprakelijkheid aanvaarden voor schades...

En er wordt blijkbaar gewerkt aan oplossingen bij RFM. Nieuwe modellen, aanpassingen aan bestaande modellen, om in te springen op de hoge vermogens die tegenwoordig mogelijk zijn. Ook GM heeft destijds wat problemen gehad met bepaalde maten, die later tot 3.5kw gelimiteerd zijn, net als RFM nu vermogens limieten aangeeft afhankelijk van de maat. (dat linkje wat je stuurt betreft zo te zien een GM prop?)
Dat een "grote" fabrikant als RFM wat meer tijd nodig heeft om veranderingen te implementeren tov een persoon/bedrijf die op kleinere schaal werkt, kan ik me voorstellen.

Groet,
Gerben

Gelukkig wordt het dan ook weer allemaal netjes opgelost.

Waarom hij jou dan niet vriendelijk antwoord zal wel zijn redenen hebben, net als Strat, Neu, etc.
Misschien een kwestie van jezelf anders opstellen?
GJ

GJ, wat is jou visie van netjes opgelost?!

Ik vindt dat als mijn kist helemaal total loss is wegens een gebrek in een product ik wel het recht heb dat aan iedereen te laten weten zodat zij niet het zelfde probleem hebben. Of het nu om een productie fout gaat waarbij het wellicht een goed idee is dat mensen iets grondig controleren of dat het om een ontwerp fout gaat.

En gratis nieuwe prop lost het probleem niet op. Sterker nog, als ik Rudy was zou ik die nieuwe prop niet geven tenzij ik er zeker van zou zijn dat het zelfde probleem niet weer zal optreden.

Je moet het misschien een beetje zo bekijken, als er bij een passagiers vliegtuig ergens iets kapot gaat dan worden er veel vragen gesteld. De hele vloot kan wel eens aan de grond worden gezet. Dat kan een hoop geld kosten. Maar ja, beter dan een ongeluk. Natuurlijk is de vergelijking niet helemaal hetzelfde gezien wij niet in een modelvliegtuig stappen. Toch zie ik het wel zo, F5B moet van al deze problemen af en snel ook. Je moet gewoon je ding kunnen doen zonder de hele tijd brokken te hebben.

Wat betreft vriendelijk antwoord. Ik heb helemaal geen probleem met Rudy, met Steve of wie dan ook. Zij ook niet met mij.

Toen ik een paar jaar geleden (ja, zolang is het wel, we leven nu in eind 2010 en mijn 1ste prop ging kapot in begin 2007) bij Rudy aan de bel trok over de problemen met zijn propellors was het verdomd stil aan de overkant. Ondertussen wel lekker het product verder verkopen. Als ze toen hadden geluisterd, met mij hadden gesproken, samen gewerkt, of als ze zelf hun huiswerk hadden gedaan, dan was Gerben's Avionik en jou Plettenberg nu nog heel geweest en daarnaast nog een hoop andere mensen een hoop problemen bespaard geweest.

Het spijt me GJ, je kunt niet van mij verwachten dat ik zeg ..... oooh ok, het gaat af en toe kapot maar verder is het wel OK... niet als er duidelijke ontwerpfouten zijn zoals in dit geval.

Het is best mogelijk op papier te krijgen wat wel en wat niet werkt. Dat kunnen we met z'n allen samen het snelste doen dan een enkeling alleen. Maar dat werkt alleen als mensen alle informatie geven en niet dingen in de doofpot stoppen. RFM props zijn best geschikt als je weet wat je doet. Echter ik geloof dat zelfs RFM nog niet helemaal weet wat ze doen.

De werkelijkheid is dat een RFM spinner met verzets en de bijbehorende prop bladen volgens hele specifieke methodes moeten werden gemonteerd en dan nog blijft het ontwerp probleem met de afschuivings krachten op het schroefdraad. Het is gewoon geen product wat verkocht zou moeten worden aan de menigte. Prima voor eigen gebruik maar niet voor de massa.

Zo en dan nu nog even een paar vragen aan jou;

1) Wat was nu het foutieve gebruik was wat die prop op Gerben's Avionik deed ontploffen?

2) Of wat was er mis met de prop die ontplofte?

3) Waarom is het nu wel OK?

Nog even voor de duidelijkheid, ik zeg niet dat RFM alleen troep verkoopt en ik zeg ook niet dat Sergey heilig is. Ik zeg dat we met z'n alle voorzichtig moeten zijn en mekaar niet voor de gek houden.

:pc:

Mijn visie van netjes opgelost?
Dat verschilt per geval, in dit geval zijn alle betrokkenen tevreden.
Liever had ik dat het niet gebeurd was maar waar gewerkt wordt worden ook fouten gemaakt.
Het probleem was niet de prop en ook niet de spinner maar een combinatie van die 2.

Bij de aflevering van Johan zijn S16 heb ik ook alvast wat nieuwe props gekregen, een soort voorproduktie.
Daarvoor had RFM zijn "twijfelachtige" props al teruggehaald.

De nieuwe props hebben een dikkere hals en een kleinere kromming.
Ook zit er aramide in verwerkt.
En er zit een gebruiksaanwijzing bij, hoe met de props om te gaan.
De props worden vanaf half oktober uitgeleverd.

Over ontwerpfouten..
Hoe kan je dat beweren, heb je alles geanalyseerd, stresstesten gedaan, materialen vergeleken?
Hoe kan je als leek (want dat zijn we allemaal) beweren dat er ontwerpfouten inzitten, dan zal je toch met testrapporten moeten komen.
En daar zit ook wat ik bedoel met, een andere opstelling kiezen.
Je weet het continu beter, als we als nederlanders op een wedstrijd zijn dan ben je bekend, helaas niet in de positieve zin.
Brieven schrijven hoe een model ontworpen moet worden, hoe regelaars ontworpen moeten worden, wat er aan een motor moet veranderen etc.
Terwijl de topvliegers gewoon vliegen met de spullen waar jij en ik ook mee vliegen maar dat blijft wel heel.
Ik kan ook wel eens wat eigenwijs doen, dat weet je, maar ik hou me redelijk op de vlakte tegen de fabrikanten, met aardig doen bereik je meer.

F5B zal gelukkig nooit als de luchtvaart worden, daar zijn mensenlevens mee gemoeid en waarschijnlijk nog belangrijker, schadeclaims van miljoenen.
Maar in de luchtvaart weet je ook tot hoever je mag gaan.
Dat staat beschreven en er zitten ook beveiligingen op.

Bij F5B gaan we ver over de grens:
125A regelaar tot 300A gebruiken
Motor die eigenlijk voor 1500 watt gemaakt is tot 5000 watt gebruiken.
En ook zo de props.
Er moet ook gewoon af en toe wat stuk gaan bij deze vermogens.
Met je prive auto kan je ook niet een volle tank continu volgas blijven rijden, dan gaat het ook stuk.

En in de doofpot stoppen doe ik niet aan.
Er is een 16x16 smal en een 17x18 blauw bij ons geklapt.
Rudi zei ook te weten waarom dat gebeurd, ik zal hem eens vragen dat publiek mede te delen.

Oh, en de Plet van Gerben en Janwillem hebben de magneten niet zomaar verloren,
De motor van Janwillem was te heet geworden, daardoor smolten de veldwikkelingen en werd de motor nog heter met als gevolg demagnetisatie en een nog hogere stroom.

De motor van Gerben had een crash gehad, achterste lagerschild had een deukje waardoor de stator aan ging lopen tegen de wikkelingen en het aramide wegschuurde tegen de wikkelingen.
Daardoor is de motor heetgelopen en stukgegaan.
Mijn motor is gewoon in 3 stukken getrild, is inmiddels alweer gerepareerd.

Dus je ziet, overal is een logische verklaring voor.

Straks de laatste vlucht doen met mijn S14.5
17x19 GM prop erop, kijken wat dat doet.
Gerben zijn berekening klopte met een statische meting, 4kw piekje.

Nu nog net tijd om 3 uurtjes te slapen voordat ik weer de auto in moet.

GJ

GJ, jij hebt ook een handje van de werkelijkheid verdraaien he?!

Ja, er zijn stress testen gedaan, materiaal testen gedaan en krachten berekeningen en niet alleen door mij. Echter het is heel moeilijk te bereken hoeveel krachten er optreden gezien dit afhangt van de versnelling en het gewicht van het propellor blad. Dat is bij iedere setup en piloot weer anders. Je kunt dus niet 1 nummer uit de lucht plukken en zeggen of dat het wel of niet OK is.

Niet dat dit nodig is, ik dacht dat iedereen wel weet dat je nooit afschuivings krachten moet plaatsen op schroefdraad gezien dit de breuk extreem bevorderd. Misschien is dit de denk fout die ik maak. Ik weet dit toevallig omdat ik industrieel product ontwerpen heb gestudeerd en dit soort dingen daar heb geleerd. Andere mensen zoals jij weten dat wellicht niet.

Maar goed, dat bedoel ik dus met een ontwerpfout. Als de bout er schoon doorheen zou gaan en gezekerd wordt aan de andere kant dan zouden die verzetz spinners lang niet zo snel kapot gaan.

Wat betreft de prop bladen, Sergey gebruikt al een hele tijd Kevlar om de koolstof strengen bij elkaar te houden rond de wortel. Vroeger was dit niet nodig, nu blijkbaar wel. Ik ben blij dat RFM met een oplossing komt.

Ondertussen heb je nog steeds niet duidelijk geschreven wat nu de oorzaak was van het ontploffen van die 2 props van jou. Dat hoeft niet van RFM zelf te komen hoor, al helemaal gezien jij zegt dat het jou fout was door dingen verkeerd te combineren? Of was het RFM die een typ foutje maakte?

Hoe kunnen wij hier anders van leren GJ?! Denk je niet dat iemand anders ook die fout kan en zal maken? Vindt je niet dat het een goed idee is andere mensen die zelfde elende te besparen?

Kijk, zo zie ik het. Ik kan ook mijn kop houden en al mijn kennis voor mezelf houden. En dan lekker lachen als iemand anders zijn model ziet ontploffen wegens een voor mij bekend probleem.

Back