Basis kennis: Electrisch aangedreven model auto's

Discussie in 'Electro auto's' gestart door Bart_Banaan, 15 dec 2005.

  1. Bart_Banaan

    Bart_Banaan Forum veteraan

    Lid geworden:
    26 nov 2003
    Berichten:
    5.964
    Locatie:
    RC-Junkies.nl
    Basis informatie over electrisch aangedreven afstandbestuurde model auto's

    Van alle afstandbestuurbare modellen, zijn electrisch aangedreven model auto's veruit het populairst. Beginnersets zijn eenvoudig te bouwen en eenvoudig van opzet, en deze zijn dus ideaal voor een instap in de hobby, terwijl 'high performance' electrisch aangedreven race model auto's zelfs de meest veel eisende coureur aan zijn trekken doet komen.

    Verschillende types model auto's
    Electrisch aangedreven modelauto's ('RC Cars') worden per schaal-klasse ingedeeld zoals 1:10, 1:12 of 1:24 etc. De schaal 1:10 is op dit moment wereldwijd veruit de meest populaire klasse. Een verdere indeling kan gemaakt worden naar de ondergrond waarvoor de model auto bedoeld is, deze kunnen we in drie soorten onderscheiden: onroad; zoals formule auto's en touringcars, 'dual-purpose'; zoals rally auto's en recreatieve auto's die geschikt zijn voor alle terreinen.

    [​IMG]
    Een electrisch aangedreven model auto zonder body

    De radiografische besturing
    Een standaard electrische model race auto wordt bestuurd door middel van twee kanalen, en de benodigde electronica bestaat uit een twee kanaals zender en een eveneens tweekanaals ontvanger welke twee servo's aanstuurt. Eén servo dient voor de besturing van het voertuig, terwijl de andere servo een mechanische snelheidsregelaar aanstuurt. Deze mechanische regelaar en bijbehorende servo worden tegenwoordig nog maar zelden gemonteerd, en is vervangen door een electronische snelheidsregelaar, welke dus in plaats van de servo wordt aangesloten op de ontvanger. Een electronische snelheidsregelaar reguleert en controleert het vermogen wat van de accu naar de motor en regelt daarmee het toerental -en daarmee ook de snelheid- van de aangesloten electromotor.

    [​IMG]

    [​IMG]
    Een electronische snelheidsregelaar

    [​IMG]
    Een servo

    De electromotor
    Electromotoren voor model auto's zijn standaard uitgerust met storings-onderdrukkende condensatoren om storing op de zend apparatuur en ontvanger te voorkomen. Het meest gebruikte motor type in schaal 1:10 electrische model auto's is een '540-size' motor. Andere maten zijn ook verkrijgbaar, en deze worden meestal in andere schaalklassen gebruikt. Er zijn speciale motoren leverbaar welke een zeer hoog prestatie niveau hebben . Deze motoren zijn helemaal instelbaar en aanpasbaar, kunnen geheel gedemonteerd worden en getuned. De onderdelen van zulke 'high performance' motoren (zoals de rotor, de behuizing, koolborstels etc...) kunnen worden aangepast, veranderd en vervangen.

    [​IMG]
    Een '540-size' electromotor

    Stroom voorziening
    De meest gebruikte stroombron voor 1:10 electrisch aangedreven model auto's zijn zes-cellige Ni-CD en Ni-MH accupacks. Ni-CD staat voor Nikkel-Cadnium en Ni-MH betekent Nikkel Metaal Hydride. Deze accupacks bestaan uit zes accucellen van 1,2Volt, die gezamelijk in het pack 7,2Volt leveren. Deze packs hebben vaak een aanduiding als 7,2V- 1.700mAh of 7,2V - 2.400mAh. De '7,2V' in deze aanduiding betekent dat het accupack 7,2Volt aan stroom levert en de '1.700' refereert aan het vermogen in (milli-)Ampéres (dus de capaciteit) van de accu. Een hogere capaciteit betekent een langere rijtijd. De nieuwste generatie Ni-MH accucellen bereiken een capaciteit van meer dan 4.000mAh.

    [​IMG]
    Een 7,2Volt - 3.800mAh Ni-MH accupack

    Het laden van de accupacks
    Er zijn twee soorten acculaders verkrijgbaar voor de accupacks van model auto's: een AC lader en een DC lader. De eerste soort laders, de AC laders, worden gevoed vanuit het stopcontact, oftewel met 230Volt. Het andere type, de DC laders, worden gevoed met gelijkstroom, zoals een autoaccu van 12Volt. Een standaard acculader voor accupacks van model auto's doet er ongeveer 4 tot 8 uur over om een accupack op te laden, afhankelijk van de capaciteit van het accupack. De laadtijd is afhankelijk van de maximale laadstroom van de lader. De formule voor het berekenen van de oplaadtijd van een accu is als volgt:
    Capaciteit van de accu in mAh / (gedeeld door) Maximale laadstroom in mAh= laadtijd.
    Rekenvoorbeeld:
    Accupack capaciteit = 3.000 mAh
    Maximale laadstroom van de lader = 0,5Ampére (= 500mAh)
    3.000/500 = 6
    Laadtijd voor de accu zal dus 6 uur zijn!


    Er zijn ook zogenaamde 'snelladers' verkrijgbaar voor accupacks. Deze snelladers leveren grote laadstromen van enkele améres een daarmee wordt de oplaadtijd van accupacks flink verkort. Lees voor het snelladen van accupacks altijd eerst goed de aanwijzingen van de fabrikant, en zorg dat je nooit met té hoge vermogens accupacks oplaad; dit zal de levensduur van de accupacks aanzienlijk verkorten.

    [​IMG]
    Een DC snellader
     
    Laatst bewerkt: 11 jan 2016
    rc modelcars vindt dit leuk.
  2. roman

    roman Guest

    wow, cool :D erg goeie en bruikbare info

    mag wel sticky worden vind ik :)

    EDIT
    hehe laat maar
     
  3. Erikderaaf

    Erikderaaf

    Lid geworden:
    18 sep 2003
    Berichten:
    1.942
    Locatie:
    Zijtaart, noord-brabant
    1....2....3.... STIKKIE!
     
  4. Corrien

    Corrien In Memoriam Forum veteraan

    Lid geworden:
    28 okt 2003
    Berichten:
    12.626
    Locatie:
    Maasland
  5. Pasqual

    Pasqual Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 mei 2003
    Berichten:
    5.017
    Locatie:
    Nieuwerkerk
    Idd daar voor is die FAQ gemaakt. Die is nog steeds leeg :(

    Heeft dan ook weinig zin die FAQ's daar boven in.


    Maar Jaap toppie goed te begrijpen. Toch wel wat puntjes om het voor de beginner nog wat makkelijker te maken. Ik zou het plaatje van de Haratwister vervangen door een plaatje van een goedkopere regelaar met 4 draden. Anders krijg je gelijk waarom er maar 3 aansluitingen op de regelaar zitten en niet 4.

    De 1/18 klasse is er natuurlijk ook nog en in de winter toch best populair dus die mis ik ook wel in het rijtje.
     
  6. poco

    poco Guest

    Bedankt voor de tips, ik zal er veel aan hebben als beginner![/img]
     
  7. somerwil

    somerwil

    Lid geworden:
    18 sep 2006
    Berichten:
    485
    Locatie:
    Den Haag
    Zoek je ruzie of zo :!: :!: :!: :( :wink: Lijkt mij toch niet dat off-road alleen maar recreatie is!

    Even voor ieders gemak: Deze reply is met een hele, hele dikke knipoog bedoeld...

    Gr,
    Mike
     
  8. cooper

    cooper

    Lid geworden:
    17 okt 2003
    Berichten:
    4.177
    Locatie:
    Mechelen/Gent,Belgie Onderschijtingen: al z

    die vrouwen hé .... :lol: (wederom vette knipoog)
     
  9. somerwil

    somerwil

    Lid geworden:
    18 sep 2006
    Berichten:
    485
    Locatie:
    Den Haag
    :D :p :lol: :roll: 8O :) :eek: :(
     
  10. Dietjeuh

    Dietjeuh Guest

    Ik ben een laatstejaarsstudent en ik zou voor mijn GIP graag een RC-modelbouw-auto maken.
    Ik heb drie schema's; een stuurgedeelte, een zender en een ontvanger.
    Ik heb onlangs een beoordeling gekregen op school en de leerkrachten beweren dat mijn schema’s niet goed zijn.
    Heb ik alle drie deze schema’s nodig of niet?
    Hier kan je de schema's terugvinden: http://members.lycos.nl/dietjeuh/

    Mvg

    Dieter
     
  11. Jaap J.

    Jaap J.

    Lid geworden:
    11 apr 2003
    Berichten:
    2.613
    Locatie:
    Rotterdam
    Deze vraag kun je het beste stellin en het electronica gedeelt van dit forum, bovenaan. Daar zitten de mensen die dit bgrijpen vooral.
     
  12. Dietjeuh

    Dietjeuh Guest

    Als ik ga naar techniek en elektronica, zeggen ze dat ik gn toegang heb ?
     
  13. Ewald

    Ewald

    Lid geworden:
    12 apr 2007
    Berichten:
    382
    Locatie:
    Heemskerk
    laad formule

    Hoi Hoi

    geweldige duidelijke uitleg.
    Had een draadje neergezet ivm laad tijd en de formule staat gewoon hier !!!!

    bedankt !!!

    Mvg Ewald
     
  14. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.340
    Locatie:
    Zwolle
    er zijn toch ook nog lipo's??
     
  15. Echelon

    Echelon Guest

    Er staat niet dat er geen Lipo's worden gebruikt;) voortaan beter lezen.
     
  16. rc martijn

    rc martijn Guest

    Een vraagje mijn electro auto start moeilijk ik moet heel vaak mijn aan/uit knop heen en weer doen dan start die pas en soms stopt de auto er ineens mee als ik aan het rijden ben.
    Weet jullie wat ik moet doen?
     
  17. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    een nieuwe aan/uit knop er op zetten,.. ik denk dat je knop van binnen geoxideert is. (omdat hij eht wel doet als je hem vaak heen en weer beweegt ) er zal wel eens water in gekomen zijn of zo.

    Gr.
    Tim:bye:
     
  18. rc martijn

    rc martijn Guest

    ik heb een lrp f1 power digital regelaar maar ik rijd sneller en heb meer koppel achteruit dan vooruit hoe kan dat.
    Ik heb al de draden van de moter omgewisseld maar dan rijd die maar 8 sec hard vooruit en stopt die omdat die dan nog op achteruit stand staat denk ik.
    kan iemand mij helpen?
     
  19. Joram

    Joram

    Lid geworden:
    1 dec 2006
    Berichten:
    1.062
    Locatie:
    Almelo
    Opnieuw gecalibreerd daarna?
    Moet je natuurlijk wel even doen;)

    Greetz,
    Joram
     
  20. Klamath

    Klamath

    Lid geworden:
    3 mrt 2008
    Berichten:
    4.850
    Locatie:
    Westerhaar, Overijssel
    idd even de regelaar opnieuw instellen. (als het instellen neit lukt, het kanaal op de zender even reversen, en dan proberen opnieuw in te stellen. :) )

    Gr.
    Tim
     

Deel Deze Pagina