Basiskennis zweefvliegen.

Discussie in 'Overig / Experimenteel' gestart door pompebled, 5 jul 2022.

  1. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Ik vermaak me al een poosje met diverse maten zwevers en vogel een boel dingen zelf uit door het te doen, maar dingen als ballast, wanneer en hoeveel, thermiek, waar herken je dat aan, starttechniek aan het rubber, waar vind ik deze informatie?
    Onze club heeft geen 100% zwevers, of hééft die misschien wel, maar je mag er niet mee vliegen op het club veld, dus daar haal ik direct geen extra informatie vandaan.

    Groeten, Jan.
     
  2. Fotor

    Fotor Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 sep 2006
    Berichten:
    5.899
    Locatie:
    Hillegom
    Jan, wat een leuke en goede vragen. Het kan inderdaad best lastig zijn om goede info hierover te verzamelen.

    Over het hoe en waarom van ballast heb ik in dit draadje iets geschreven. Daar staat nog meer zinvolle info in over prestatieleer van zweefvliegtuigen zoals invloed van wind, verstoorders etc. Hopelijk kun je er iets uit halen.
    Hier nog een draadje over een aantal begrippen in de aerodynamica, haal eruit wat interessant voor je is. In deze sectie van het forum zijn meer interessante draadjes te vinden met theoretische achtergrond.

    Thermiek, dat is een interessante. Over het ontstaan ervan is wel veel te vinden. Maar hoe je het herkent is lastiger. Met wat ervaring ga je het zien; aan het fysiek stijgen van je model maar ook aan subtiele veranderingen in vliegeigenschappen. Lastig om te omschrijven hoe die vliegeigenschappen dan veranderen, het is zo subtiel dat ik eigenlijk ook niet weet wat er precies verandert (maar toch zie ik het wel aan veel van mijn modellen). Heeft je zender telemetrie? Dan zou ik aanraden een vario-module aan te schaffen. Die zet verandering van buitendruk om in een stijg- of daalsnelheid van je model, wat dan door de zender weer acoustisch wordt doorgegeven aan de vlieger. Je krijgt pieptoontjes waaraan je kunt horen of je model stijgt of daalt, en hoe snel dat gaat. Je vertikale snelheid wordt zeg maar hoorbaar gemaakt. Zo wordt het ineens veel eenvoudiger om thermiek te vinden. In het begin zul je het stijgen regelmatig ook snel weer kwijt raken, maar na veel oefening wordt je meer bedreven in het thermiek vliegen. En belangrijk: je gaat visueel herkennen wanneer je vliegtuig in de thermiek komt. Je gaat herkennen hoe jouw model zich anders gedraagt als hij een bel in vliegt. Je zult zien dat je na een tijd dit gedrag gaat herkennen, ook zonder vario. Vaak zie je al dat je zwever een bel in vliegt nog voordat je de acoustische bevestiging van de vario krijgt.
    Mocht je geen telemetrie op je zender hebben zijn er ook losstaande systemen die een pieptoon uitzenden op een portofoon frequentie. Tweedehands zijn die nog wel eens vriendelijk geprijsd te krijgen.

    Voor de starttechniek aan het rubber is het denk ik het beste om eens af te spreken met een ervaren rubber-starter. Van twee uurtjes samen vliegen leer je dan een stuk meer dan veel getyp op dit forum.
     
  3. erikP

    erikP PH-SAM

    Lid geworden:
    17 aug 2014
    Berichten:
    168
    Locatie:
    Leusden
    Als Engels geen probleem is, er zijn wat artikelen geschreven door Gordy Stahl. Volgens mij in de rcsd. Als je daarop zoekt kom je ze wel tegen. Daarin staat prima hoe je kunt balanceren met handstartjes en ook hoe jouw model na het balanceren op thermiek reageert. Als je het niet kunt vinden, stuur me dan even een bericht, ik kan ze naar je mailen
     
  4. Arnold 85

    Arnold 85 Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 jul 2015
    Berichten:
    2.438
    Locatie:
    Lunteren
    Ik heb een boek liggen die is uitgegeven door/in opdracht van KNVvL.
    2050709359.jpeg
    Ik heb hem niet helemaal gelezen, maar tot zover best nuttig. Veel info van de 1 op 1 vliegers kan best gebruikt worden!
    Maar misschien dat de zwevers pur sang er meer zinnigs over weten?
    Google maar eens op deze zoekterm:
    "veilig zweefvliegen pdf"

    Staan best veel info!
     
  5. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Bedankt Raymond,

    Dat is een zeer duidelijk 'draadje'!
    Hier kan ik zeker wat mee.

    Groeten, Jan.
     
  6. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
  7. erikP

    erikP PH-SAM

    Lid geworden:
    17 aug 2014
    Berichten:
    168
    Locatie:
    Leusden
    Ja, volgens mij is dit een serie van een stuk of 10 artikelen. Vooral zijn kijk op balanceren is leerzaam.
     
  8. Berrie

    Berrie Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    9 feb 2004
    Berichten:
    4.478
    Locatie:
    Schoonhoven
    Als eerder aangegeven is veel vliegen en met andere meer gevorderde piloten samen vliegen de sleutel tot groei.

    Thermiekvliegen is ook de atmosfeer 'voelen' en observeren. Dit is iets wat 24/7/365 kan. Voel het weer, de seizoenen, vochtigheid, de wind, zie het landschap, kijk naar de vogels, de wolken. Kijk en voel, voel en kijk. Absorbeer het. In de ochtend, de middag en de avond.

    Is Duits geen probleem voor je dan is dit boek uitermate vermakelijk en onderhoudend: https://www.amazon.de/Das-Thermikbuch-für-Modellflieger-Fachbuch-Reihe/dp/3881800441
     
    lecraM en funpeter7823 vinden dit leuk.
  9. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Dan zal ik eerst een ervaren 'rubberstarter' moeten lokaliseren, want ik ken er geen.

    Wat betreft de aerodynamica sectie; daar lees ik me redelijk snel 'vast' omdat ik op een gegeven moment de boel niet meer begrijp, dat wordt vrij snel vrij diepgaard en gecompliceerd, voor mijn begrip dan.

    Groeten, Jan.
     
  10. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Dan is dit misschien leerzaam (en volgens mij goed te begrijpen).
    https://zweefvliegopleiding.nl/5-grondbeginselen
    In tegenstelling tot wat ik hier wel eens lees vliegt een modelvliegtuig niet anders dan een 1:1 zweefvliegtuig. Als je je deze theorie eigen maakt kun je ook sneller onderscheid maken tussen wat klopt en wat onzin is.
     
  11. Erik van Nes

    Erik van Nes

    Lid geworden:
    5 jun 2004
    Berichten:
    1.305
    Locatie:
    REO
    Aerodynamisch is modelvliegen (nagenoeg) gelijk aan 1op1 vliegen. Met de kanttekening dat in modelvliegen het motorvermogen onvergelijkbaar is. Zie het heli 3D en indoorvliegen.
    Erik
     
  12. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.185
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    goede tips. ook een deel, is integreren wat je nu al meemaakt. je had het in de Riser thread over bewegingen van de kist, en dat die soms niet helemaal "stabiel" vliegt qua hoogte trim. het kan best zijn dat dat al thermiek invloeden waren waar die op reageerde.
    dit, gaat het best, als er niet teveel lood in de neus zit (zwaartepunt best ver naar achteren dat het nog net fijn vliegt). als je vliegtuig dan rustig aan het zweven is, en gaat plotseling sneller, vlieg je steeds sterker stijgen in (de kist vliegt dan thermiek in). omgekeerd (dit is best schokkend om mee te maken), als je toenemend dalen invliegt, wil de kist gaan pompen en wil niet naar voren. ik heb weleens half laag (!) moeten houden om snelheid te houden.
    ik weet nog goed hoe ik vroeger "nooit" thermiek had, en zulke dingen leerde. ervaring opdoen idd. dan herken je het steeds beter.
    gebruik je een vario? dan merk je meteen als je een bel, of dalen invliegt. ik zelf probeer zonder vario te vliegen, het gaat mij niet puur om thermiek vinden, maar juist ook de uitdaging, het te kunnen zien, merken, erover leren enz.
    het is inderdaad grappig dat thermiek onzichtbaar is (doorgaans), maar er wel vaak is en de effecten ook. het is "obscuur" als men er geen weet van heeft.
    het is vervelende storing voor motorvliegers, maar voor zweefpiloten juist het "terrein" dat men wil verkennen.
    het is ook zoiets, als je het eenmaal gezien hebt, kun je het niet meer "onzien". ik probeer met (electro)motor kisten zelfs te zweven. onzinnig maar puur de uitdaging om het te proberen. als je rustig rondmotort kun je net zo goed thermiek zweven.
     
    Hein.z en ISOLA2 vinden dit leuk.
  13. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Ik ben vanmiddag een drietal uurtjes wezen oefenen met de Albatross (120 cm span) aan het 30 m elastiek en 50 meter lijn. Bij noordelijke wind past die lengte, uitgerekt, met wat speling tussen twee sloten die dan de begrenzing van het veld vormen. De lucht was egaal grijs.

    Met mijn hoofd vol met alle tips en literatuurreferenties, weet ik nu iets beter waar ik op moet letten en verdomd, tussen alle vluchten van anderhalf tot twee minuten zat er ook eentje van drie minuut veertig!
    Ik zag de zwever 'opspringen' na het lossen van de lijn en ben gelijk vlakke cirkels gaan vliegen.
    De wind was licht en ik kan nog niet goed inschatten hoe snel zo'n bel zich verplaatst, maar ik kon flink hoogte winnen totdat ik de bel kwijt was.
    Zijdelings ervan weggevlogen om de daalwind erachter te ontlopen, dat lukte deels en ik kon de vlucht nog redelijk rekken.

    Ik moet wel zeggen, dat ik met dit formaat zwever aardig aan mijn zicht(baarheids)grens kom, oriëntatie is nog geen probleem, maar ik kan (nog) niet even weg kijken om te zien waar ik loop (greppel!), als ik richting ankerpunt loop met de zwever nog in de lucht...

    Jammer genoeg is mijn houten werpspies aan het eind van de lijn, bij de derde landing gebroken, stalen punt niet meer te vinden, dus de volgende vluchten namen meer tijd in beslag, omdat de markering slechter te zien was in het groeiende gras.
    Misschien nog eens een kleiner lichter parachuutje maken, want ik maak op deze manier vele, vele extra meters, omdat de lijn maar een meter of veertig van het ankerpunt valt, en als je 'm dan ook nog eens slecht kunt vinden.

    Groeten, Jan.
     
    Berrie en lecraM vinden dit leuk.
  14. lecraM

    lecraM

    Lid geworden:
    9 aug 2009
    Berichten:
    1.185
    Locatie:
    Gelderland, Winterswijk
    goed! je komt dan ook wel sterkere bellen tegen op sommige dagen. dat kan best vlot omhoog gaan! er zijn ook manieren om er weer uit te komen. soms moet je echt je best doen weer uit de thermiek te raken. Riser heeft remkleppen, dat is wel genoeg voor de meeste bellen. de allermeeste vluchten zijn beetje zoeken. vaak landen.
    je vliegert ook weleens zag ik eens, die krijgen ook thermiek. sommige vliegers zijn echt goed in thermieken. ik heb er eentje die is eigenlijk een Rogallo maar dan zonder piloot massa eraan. slechts dunne lijn met onderaan een hengel. het komt weleens voor dat de hengel echt verticaal omhoog zou gaan als ik die los zou laten.
    ik wil eens experimenteren met een vario, fpv camera mss. kan heel klein tegenwoordig en bijna geen invloed op de vlieger.
    [​IMG]
     
  15. pompebled

    pompebled Forum veteraan

    Lid geworden:
    1 nov 2004
    Berichten:
    9.659
    Locatie:
    Sneek
    Klopt, ik vlieger vaak met de haspel in de hand en voel (en zie) de vlieger (grote delta) recht boven me aan de lijn trekken. Als ik dan vier, dan gaat de vlieger met een noodgang recht omhoog.
    Tot de lijn op is natuurlijk, dan is het wachten tot de bel voorbij gewaaid is en de vlieger óf meeneemt, óf ik als een dolle moet inhalen om de slap vallende lijn weer strak te krijgen vóór 'ie overal en nergens in verstrikt raakt...

    Groeten, Jan.
     
    Berrie en lecraM vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina